کد خبر: ۸۵۵۶۹
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۷ 30 August 2015

    
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت: با افتتاح طرح‌های صنایع سلولزی گیلان، کشور از واردات ام دی اف بی‌نیاز خواهد شد.

دکتر علی منتظری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه گیلان، گفت: در بخش توسعه صنایع سلولزی کارهای بزرگی در گیلان در حال انجام است و این استان می‌تواند کشور را از واردات محصولات صنایع سلولزی نظیر ام دی اف بی‌نیاز کند.

وی اضافه کرد: از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان 10 مورد مجوز برای راه‌اندازی صنایع سلولزی در استان صادر شده است که در پنج مورد کار شروع شده است و طرح های صنعتی دیگر نیز از پیشرفت فیزیکی بالایی برخوردار هستند.

منتظری خاطرنشان کرد: دو طرح صنعتی سلولزی امسال به بهره‌برداری می‌رسد و سه طرح باقی مانده نیز تا سال آینده افتتاح می‌شوند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان ادامه داد: در حال حاضر نیاز کشور به محصولات صنایع سلولزی یک میلیون و 600 هزار مترمکعب است که 600 هزار مترمکعب در کشور تولید می‌شود و مابقی از طریق واردات تامین می‌شود.

وی گفت: با راه‌اندازی همه طرح‌های صنعتی سلولزی گیلان این استان می‌تواند کشور را از واردات محصولات صنایع سلولزی بی‌نیاز کند.

منتظری با اشاره به حجم سرمایه‌گذاری بزرگی که در بخش سلولزی استان انجام شده است، افزود: این صنایع برای تامین مواد اولیه مورد نیاز خود نیاز به چوب دارند و به همین دلیل باید زراعت چوب را در گیلان گسترش دهیم.

وی با اشاره به اینکه صنایع سلولزی از ضایعات چوب برای تولید محصولات استفاده می‌کنند، گفت: برنامه داریم بخش عمده‌ای از اراضی استان نظیر حاشیه رودخانه‌ها، حاشیه خیابان‌ها و یا سایر مناطقی که در اختیار دستگاه‌های اجرایی هستند را صنوبرکاری کنیم.

وی گفت: مقدمات این کار انجام شده است و جزئیات به زودی اطلاع‌رسانی می‌شود.

منتظری ادامه داد: مطالعات اولیه نشان می‌دهد که هفت هزار هکتار عرصه برای تامین چوب مورد نیاز صنایع سلولزی استان نیاز داریم اما ضرورتی ندارد که حتما از عرصه‌های منابع طبیعی استفاده شود.

وی خبر داد: در هفته درختکاری امسال کاشت درختان صنوبر در حاشیه رودخانه‌ها، حاشیه خیابان‌ها و اراضی مستعدی که در اختیار سایر دستگاه‌ها است، انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه گیلان قطب واردات چوب کشور است و باید برای کاهش واردات برنامه‌ریزی شود تا از منابع خودمان استفاده کنیم، اضافه کرد: کاشت و توسعه زراعت صنوبر در استان یک طرح کشاورزی سودآور است که مورد استقبال بالای مردم به خصوص روستاییان گیلان قرار خواهد گرفت.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت: اثربخشی و توسعه این طرح منوط به همکاری همه دستگاههاست به خصوص مسئولین دستگاه‌هایی که دست اندرکار امور کشاورزی هستند.

وی گفت: از جمله اقداماتی که در جهت گسترش توسعه صنوبر در استان انجام خواهد شد توزیع نهال رایگان است که در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار