مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین از پیش‌بینی تولید ۱۲۰ هزار تن محصولات جالیزی در این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۸۵۷۶۱۵
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۰ 02 June 2020

تابناک فارس به نقل از فارس: مهدی همتی در نشست خبری که صبح امروز در جمع خبرنگاران این شهرستان برگزار شد با اشاره به آغاز برداشت محصولات جالیزی از اوایل خردادماه اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود بیش از ۱۲۰ هزار تن محصولات جالیزی در این شهرستان تولید که به میدان‌ها سراسر کشور و کشورهای همسایه به‌خصوص روسیه، عراق و افغانستان ارسال می‌شود.

وی افزود: انواع محصولات جالیزی شامل خربزه، هندوانه، طالبی، گرمک و انواع رقم‌های هیبرید شمام ازجمله ملون و جانا در سطحی بالغ‌بر 3 هزار هکتار در این شهرستان کشت‌شده است.

مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین ادامه داد: بیشترین سطوح زیر کشت محصولات جالیزی در شهرستان قیروکارزین به ترتیب متعلق به خربزه، انواع شمام، هندوانه، طالبی و گرمک است.

همتی اضافه کرد: میانگین تولید این محصولات در مزارع قیروکارزین حدود ۳۵ تن در هکتار است که با توجه به شرایط اقلیمی منطقه و دانش و تلاش کشاورزان، محصول از کیفیت مطلوبی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه در سال زراعی جاری هزینه تولید محصولات کشاورزی به‌خصوص محصولات صیفی و جالیزی افزایش قابل‌توجه داشته است، بیان داشت: رعایت الگوی کشت و سطوح ابلاغی، هماهنگی مزرعه‌داران با مسوولان پهنه‌های کشاورزی و تنوع‌بخشی در محصولات کاشته شده در تنظیم بازار فروش محصولات حائز اهمیت است.

مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین ابراز داشت: استفاده از آبیاری تحت‌فشار به‌صورت تیپ و بکار گیری روش‌های کشت تونلی و کف پلاستیک در کاشت محصولات جالیزی مازاد برکشت نشایی موجب شده علی‌رغم آب بر بودن این محصولات، مصرف آب در مزارع تا ۴۰ درصد کاهش یابد.

همتی گفت: به‌طور میانگین برای هر هکتار از محصول هندوانه در کشت‌های معمولی بیش از ۱۲ هزار مترمکعب آب صرف می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به مصرف حجم زیادی از رول‌های پلاستیکی در مزارع جالیز کشاورزان ملزم به رعایت محیط‌زیست و جمع‌آوری ضایعات از محل فعالیت و اراضی کشاورزی هستند.

مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین با اشاره به اهمیت ایجاد اشتغال در مناطق روستایی که وابسته به کشاورزی بوده گفت: از آغاز کشت تا پایان برداشت محصولات جالیزی بیش از سه هزار نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم به شکل فصلی مشغول به کار خواهند بود.
همتی تصریح کرد: در سال زراعی پیش از سطح زیر کشت سه هزار و ۶۰۰ هکتار، ۱۲۳ هزار تن انواع محصولات جالیزی در قیروکارزین تولیدشده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار