بررسی روزنامه های صبح شنبه اصفهان
تابناک: رونامه های صبح اصفهان، امروز (شنبه) به بررسی وضعیت بازار در نزدیکی عید نوروز پرداختند و گزارش هایی پیرامون شرایط بازار، وضعیت افزایش گوشت و مرغ، وضعیت مهمانخانه ها و هتل ها و بررسی مشکلات اصفهان از زبان استاندار پرداخت.
کد خبر: ۸۶۴۴
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۹ 28 February 2015
به گزارش تابناک اصفهان، رونامه های صبح اصفهان، امروز (شنبه) به بررسی وضعیت بازار در نزدیکی عید نوروز پرداختند و گزارش هایی پیرامون شرایط بازار، وضعیت افزایش گوشت و مرغ، وضعیت مهمانخانه ها و هتل ها و بررسی مشکلات اصفهان از زبان استاندار پرداخت.



روزنامه نسل فردا در ابتدای هفته به بررسی شرایط بازار پرداخت و نوشت: حال و هوای این روزهای بازار تهران متفاوت‌تر از هر زمان دیگری است. نقدینگی در دست مردم کم است و از سوی دیگر کاسبان هم حال و روز خوشی ... حال و هوای این روزهای بازار متفاوت‌تر از هر زمان دیگری است. نقدینگی در دست مردم کم است و از سوی دیگر کاسبان هم حال و روز خوشی از دست شرایط فعلی رکودی ندارند. مردم که جیبشان خالی است هم دلشان می خواهد خرید کنند هم قدرت اقتصادی خود را در کفه ترازو در مقابل خواسته‌هایشان قرار می دهند تا شاید بتوانند هم خرید کنند هم هوای جیبشان را داشته باشند.

این روزها بازار تهران پر از جمعیت است ، اما نه جمعیتی که همه خریدار باشند، بلکه بخش عمده ای از این ازدحام را مردمانی تشکیل می‌دهند که حتی با کاهش تورمی که دولتمردان از آن خبر می‌دهند ، باز هم قدرت اقتصادی‌شان افزایش پیدا نکرده است.

طرف مقابل داستان را مغازه دارانی تشکیل می‌دهند که در دالان‌های تو‌در‌توی بازار و پاساژهای مجلل ، کسب و کار خود را راه انداخته اند و این روزها از رکود کلافه شده اند. کسبه می گویند دستفروشان بازار آنها را کساد کرده اند؛ چرا که نقدینگی در دست مردم نیست و در مقابل دستفروشان می گویند که سهامداران جیب مردم شده‌اند؛ به این معنا که با بالا و پایین رفتن موجودی جیب مردم، آنها نیز سود برده یا ضرر می‌کنند ، اما به هر حال ، حال و روز خود را بهتر از مغازه داران می‌دانند.

دولت فقط به گرفتن مالیات فکر می‌کند

یکی از کسبه بازار می گوید: طی دو سال گذشته اگر چه برخی کاسبان، مغازه‌های میلیاردی‌شان در بازار را مدیون بالا رفتن تورم، نرخ دلار و افزایش قیمت ملک می‌دانند ، اما باز هم ترجیح می‌دهند که در مغازه‌هایشان را ببندند، پول‌ها را به بانک ببرند و با خیال راحت و به دور از مالیات‌بگیران دولت، به زندگی خود ادامه دهند.

این مغازه دار بازار می‌افزاید: در حال حاضر دولت به این کاری ندارد که کسب و کار چه وضعیتی دارد، بلکه تنها مالیات خود را طلب می‌کند و به همین دلیل هم بسیاری از مغازه داران اجناس انبارهای خود را به حراج گذاشته و به همین دستفروشانی می‌دهند که حاشیه بازار تهران را تصاحب کرده‌اند.

این گفته در شرایطی مطرح می‌شود که برخی دلالان هم در همین فضای نامساعد کاسبی و نیمه ابری دستفروشی ، کسب و کار جدیدی راه انداخته‌اند. آنها که به گفته دست فروشان، هویت و موقعیت مشخصی ندارند، در میان بساط‌ های دست‌فروشی ، به راه افتاده و نوعی مالیات پنهان را اخذ می‌کنند ، به نحوی که هر چند ساعت یک بار به سراغ دستفروش می‌آیند و طلب مبلغی به عنوان آرام نگه داشتن فضا و جلوگیری از حضور شهرداری برای جمع کردن بساط‌ها می‌کنند.

یکی از این دستفروشان در گفت وگو با مهر می‌گوید: برخی روزها ماموران شهرداری به سراغ ما می‌آیند و می‌خواهند که سد معبر نکنیم ، در حالی که مردم متقاضی خرید از ما هستند و البته قیمت‌ها برایشان مناسب است؛ چرا که همان جنسی که در حاشیه بازار از دستفروشان خرید می‌کنند ، حداقل 20 و حداکثر 70 درصد کمتر از قیمت مغازه‌هاست.

وی می‌افزاید: در این میان، اگر چه دستفروشان به صورت رسمی مالیات نمی‌دهند ، اما همین افراد مبالغی را از ما دریافت می‌کنند که نوعی مالیات است ولی ما راضی هستیم و به هر حال چرخ کسب و کار می‌چرخد.

دستفروشان نباشند ، قدرت خرید نصف می‌شود

سوی دیگر این داستان را مردم تشکیل می‌دهند؛ مردمی که خرید از دستفروشان را به صرفه می‌دانند و معتقدند که اگر همین دستفروشان نباشند، آنها قدرت خریدشان به نصف می‌رسد. یکی از این مشتریان می‌گوید قیمت پلیوری که از یکی از دستفروشان خرید کرده ،بیش از دو برابر قیمت مغازه‌هایی است که باز هم حراج زده‌اند.

یکی دیگر از مشتریان خرید از دستفروشی در گفت وگو با خبرنگار مهر می‌گوید: این روزها تنوع در اجناس بازار بالاست و همین تنوع‌گرایی ، ما را تشویق به خرید از دستفروشان می‌کند ؛ چرا که به هر حال قیمت بسیار مناسب‌تر از مغازه های سطح شهر است. وی می افزاید: قیمت‌هایی که دستفروشان بازار تهران عرضه می کنند ، از دستفروشی‌های سایر نقاط بسیار ارزان تر است و علی‌رغم اینکه باید شلوغی بازار را تحمل کرد، اما خرید از دستفروشان حاشیه بازار تهران بسیار به صرفه است.

اوضاع کاسبی خوب نیست

در عین حال یکی دیگر از افرادی که مشتری دائم بازار تهران برای مغازه خرده فروشی خود است ، می‌گوید: مغازه های بازار تهران چندان هم ارزان‌تر از سایر مغازه های شهر نیستند؛ چرا که اوضاع کاسبی خوب نیست و مغازه دار هم باید هزینه‌های خود را از فروش هر چند اندک اجناس جبران کند.او تصریح می کند: بازار تهران دیگر بازار سابق نیست و رکود بر آن حاکم شده است، به همین دلیل فروش غیرنقدی و یا نسیه کالاها در عمل صورت نمی‌گیرد، بساط خرید و فروش با چک برچیده شده و در نهایت اجناس به صورت نقدی و با اختلاف جزئی قیمت و تخفیف‌های اندک به فروش می‌رسد. به هر حال، حال و هوای این روزهای بازار حکایتی از رونق ندارد؛ رونقی که شاید بیش از یک سال است که کسبه بازار انتظار آن را می‌کشند. رونقی که به گفته آنها، قطارش هنوز در ابتدای ریل قرار نگرفته است.



روزنامه نصف جهان در خبری به بررسی صحبت های استاندار درباره ‌برخورداري اصفهان پرداخت و نوشت: يادواره روز حماسه و ايثار شهرستان فلاورجان با حضور استاندار، مديركل ثبت احوال استان، نماينده مـــردم شـهـــرسـتـــان در مـجـلـــس شــوراي اســلامــي، امـــام جـمـعـــه و جـمـعـــي از مـسـئـــولان شـهـــرسـتــان فلاورجان برگزار شد.

استاندار اصفهان كه مهمان ويژه اين مراسم بود در سـخنـانـي بـا اشـاره بـه بـرخـوردار خـوانـدن اصفهـان تــوسـط مـسـئـولان كـشـوري گـفـت: هـرچـنـد اسـتـان اصـفـهــان در صـنعـت، كشـاورزي، صنـايـع دستـي و گـــردشــگــري رتـبــه هــاي بــرتــر كـشــور را بــه خــود اخــتــصـــاص داده و جـــزو ده شــهــر ديــدنــي جـهــان مـحـسـوب مـي شـود، امـا ايـن بـرخـورداري اصفهان چـيــزي جــز آلــودگــي هــوا، بــي آبـي و بـيـكـاري در بـر نـداشتـه و بـه جـاي نعمـت، براي ما نقمت بوده است.

استاندار اصفهان عنوان كرد: استان اصفهان به لحاظ اينكه شش درصد از جمعيت كشور را داراست و ده درصد از شهداي كشور را تقديم نظام كرده، استان بـرخورداري محسوب مي شود.رسول زرگرپور با اشاره به اينكه 400 نفر از فرماندهان رده بالاي سپاه اسلام از استان اصفهان و 30 نفر از آنان از شهرستان فلاورجان بوده اند، تأكيد كرد: ما به لحاظ داشتن 23 هزار شهيد گلگون كفن، استان برخورداري هستيم؛ چرا كه وجود شهدا و نيز وجود 720 بقعه متبركه، مايه بركت استان محسوب مي شود.وي بيان كرد: ما به اينكه استان اصفهان، استان شهيدان، فقاهت و هنر اسـت افـتـخار مي كنيم، ما با اين شاخص ها استان برخورداري هستيم.

وي در بخش ديگري از صحبت هاي خود ادامه داد: شـهــرسـتــان هــاي اطــراف اصـفهـان زيـر سـايـه شهـر اصـفـهـان قـرار دارنـد و بـرخـوردار تـلقي مي شوند، هـمـانـگـونـه كـه كـشـاورزي ما زير سايه صنايع قرار گـرفـته است.زرگرپور اضافه كرد: مسئولاني كه به اسـتـان اصـفـهـان سـفـر مـي كـنـند، باور نمي كنند كه شهرهايي مثل فلاورجان و خميني شهر كه فاصله چــنـــدانـــي بـــا اصـفـهــان نــدارنــد، دچــار مـشـكــلات عديده اي هستند.

استاندار اصفهان در بخش ديگري از صحبت هاي خـود با بيان اينكه سرانه ورزشي كشور بالاي صد سانتيمتر است، گفت: اين رقم در استان اصفهان 31 سـانتيمتـر است كه بايد به رقمي در خور مردم اين استـان بـرسـد.وي يـادآور شـد: در سفـر رهبـر معظم انقلاب در سال 1380 دولت وقت، چهار طرح بزرگ بـراي ورود دو ميليـارد متـر مكعـب آب بـه اصفهان تصـويب كرد، اما تاكنون هيچ كدام از اين طرح ها اجرايي نشده است.

اسـتـــانـــدار اصـفـهـــان ادامـــه داد: دو دهــه اســت كــه شــاهـد آلـودگـي هـوا هستيـم، اگـر بـه ايـن مسئلـه بـه صـورت صـحـيـح رسـيـدگـي نشود، مردم دهه آينده راجع به گرد و غبار، كم كاري ما را به زبان خواهند آورد.

زرگرپور با اشاره به كاهش 30 درصدي بارش باران در استان اصفهان، بيان كرد: تاكنون هيچگاه پيش از 15 اسفندماه آب در بستر زاينده رود جاري نمي شد، اما با توجه به اينكه در استان اصفهان به مدت 75 روز بـارش نـداشـتـيـم، اگـر دريچه هاي سد باز نمي شد كشت پاييزه كشاورزان از دست مي رفت.
وي تأكيد كرد: همه مردم بايد براي بارش باران دعا كنند؛ چراكه آبي كه قرار بود در فروردين ماه سال آينده جاري شود، اكنون باز شده و اگر جبران نشود قطعاً با مشكل مواجه خواهيم بود.




روزنامه اصفهان زیبا با انتشار خبری تأکید کرد؛ افزایش نرخ محصولات لبنی تخلف است، این روزنامه در ادامه نوشت: در چند ماه اخیر ، کارخانه های لبنی به دلیل مازاد تولید و البته کاهش قدرت خرید مردم،تخفیفاتی در قیمت انواع محصولات خود برای مصرف کنندگان قائل می شدند. اما این روزها بر خلاف وعده های مسوولان مبنی برگران نشدن لبنیات،برخی از کارخانه ها برای سومین بار قیمت شیر و محصولات لبنی مثل بستنی خود را گران کرده اند تاجایی که هر لیتر شیر در برندهای خاص 200 تومان افزایش قیمت داشته است و البته مسوولان این گرانی را انکار می کنند و می گویند هیچ افزایش قیمتی در مورد خرید شیر خام از تولیدکنندگان اتفاق نیفتاده و دستگاه های نظارتی باید افزایش قیمت فرآورده های لبنی را در بازار بررسی کنند. افزایش چند باره نرخ برخی محصولات لبنی درحالی رخ داده است که وزیر جهاد کشاورزی سرانه بسیار پایین مصرف لبنیات در کشور را نسبت به دیگر کشورها اعلام می کند و می گوید ممکن است به علت مصرف و یا پشتیبانی نشدن از مصرف باشد و یا اینکه گرانی شیر و فرآورده های آن موجب شده تا خانواده های با درآمد پایین نتوانند مقدار کافی آن را مورد مصرف قرار دهند. به فاصله چند روز بعد از این سخنرانی برخی برندهای معروف، قیمت شیر و فرآورده های لبنی را افزایش داده به طوری که یکی از برندهای معروف قیمت شیر کم چرب را از ۲۲۰۰ به ۲۴۰۰ تومان افزایش داده و همین کارخانه قبل از این قیمت شیر را طی دو بار ۳۰۰ تومان افزایش داده بود.این افزایش قیمت ها یکبار در اوایل تیرماه و درست پس از اعلام مصوبه دولت مبنی بر خرید شیرخام توسط صنایع لبنی به قیمت ۱۴۴۰ تومان، بار دیگر در اواخر تیرماه سال جاری و چند روز گذشته برای سومین بار اتفاق افتاده است.البته اغلب مسوولان این حوزه این افزایش قیمتی را رد کرده و آن را مربوط به چند ماه گذشته می دانند. امیرحسین افیونی، مدیر بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی اصفهان در این مورد بیان می کند: هیات دولت در سال جاری قیمت 1440 تومان را برای خرید شیر از دامداران تعیین کرد ولی کارخانه های لبنی حاضر به خرید شیر با این قیمت از دامداران نشدند و دلیل آنان این بود که در صورت خرید شیر با این قیمت، باید 30 در صد نرخ محصولات لبنی را افزایش دهند. وی می افزاید: سرانجام سازمان حمایت ،مجوز افزایش 15 درصدی محصولات لبنی را به کارخانه ها داد. افیونی خاطر نشان می کند البته این مجوز مربوط به چند ماه گذشته است و از آن زمان ،نرخ محصولات افزایش داشته است. این مسوول تصریح می کند:در این چند روز اخیر هیچ مجوز دیگری برای افزایش قیمت محصولات لبنی صادر نشده و اگر در شهری دیگر هم این اتفاق افتاده به صورت خودسرانه و تخلف است. وی تاکید می کند: درصورت مشاهده چنین مواردی برخورد های لازم صورت می گیرد.همچنین هومان امیری،رییس اتحادیه صنایع لبنی اصفهان در این مورد می گوید: هیچ افزایش قیمتی برای محصولات صنایع لبنی تصویب نشده است و با واحدهای متخلف باید برخورد شود. وی می گوید: البته نظارت سازمان ها بیشتر بر نرخ شیرهای پاکتی است و شیرهایی که در بسته بندی های مختلف در بازار مشاهده می شوند جزو کالاهای لوکس محسوب می شوند. امیری اظهار می کند: افزایش نرخ محصولات لبنی به ضرر کارخانه های فرآورده های لبنی و سلامت مردم تمام می شود. او توضیح می دهد: اولین آسیبش به سلامت جامعه وارد خواهد شد، چرا که باتوجه به آمارهای موجود سرانه مصرف لبنیات ایرانیان به شدت کاهش یافته و نباید از این میزان هم کمتر شود.و کارخانه های لبنی نیز به دلیل گرانی محصولاتشان، مشتریان خود را از دست بدهند.

تایید افزایش نرخ شیر


با وجود انکار افزایش قیمت محصولات لبنی از سوی برخی مقامات اظهارات رضا باکری،دبیر انجمن صنایع لبنی، افزایش نرخ شیر را تایید می کند. وی در مورد افزایش قیمت برخی محصولات لبنی در روزهای اخیر می گوید: شرکتها با یکدیگر رقابت میکنند و مصرف کننده در این میان،باید انتخابگر باشد، اصل عرضه و تقاضا و رقابت آزاد مبنای قیمت کالا در بازار است و بر این اساس، شرکتی قیمت محصولاتش را افزایش می دهد و شرکت دیگری با تخفیف اجناس خود را عرضه می کند. وی در نهایت بیان می کند: در این میان، مردم حق انتخاب دارند و می توانند کالای مورد نیازشان را از شرکتی خریداری کنند که محصولاتش را با تخفیف عرضه می کند، در نتیجه برند دیگر نیز مجبور به کاهش قیمت کالای خود می شود.




روزنامه زاینده رود هم با توجه به نزدیکی به ایام نوروز به بررسی وضعیت مهمانخانه های اصفهان پرداخت و نوشت: کمتر از یکماه مانده به ایام نوروز، مهمانخانه اصفهان با بهره برداری از چند طرح عمرانی خدماتی شهری نو نوار می شود.

مناطق مرکزی و طرفین رودخانه در حوالی پل های تاریخی اصفهان بیشترین حجم رفت و آمد میهمانان را به خود اختصاص داده به گونه ای که حالا بیش از نیمی از این منطقه شهری را مراکز خدماتی و تجاری فراگرفته است.

خیابان هایی با مغازه های شیک و برند که نه تنها چشم هر بیننده ای را خیره می کند، که بسیاری از شهروندان را نیز برای خرید وسوسه کرده و همین امر باعث شده تا درساعات پایانی روز و ابتدایی شب ترافیک چشمگیری در این خیابان ها به چشم بخورد.

از سوی دیگر وجود پادگان های نظامی و انتظامی در این منطقه همراه با چند مرکز دانشگاهی بزرگ باعث شده تا بیشتر جوانان اصفهانی حد اقل روزی یکبار از خیابان های اصلی منطقه 5 عبور کنند.
محله تاریخی جلفا هم که از قدیم الایام محله مسیحی نشین اصفهان بوده در این منطقه واقع شده و شیوه مدیریت شهری را به نسبت دیگر مناطق متفاوت کرده است.

حالا شهروندان منطقه 5 اصفهان از ترافیک سنگین و نبود مراکز فرهنگی در این منطقه ابراز نارضایتی می کنند.

مجید اسماعیلی ، یکی از کسبه خیابان حکیم نظامی است که از نبود محل مناسبی برای پارک خودرو در حاشیه این خیابان گلایه دارد.

وی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: عوارض و مالیاتی که ما برای مغازه امان پرداخت می کنیم، بیشتر از مبلغی است که مغازه داران بسیاری از مناطق دیگر شهر اصفهان پرداخت می کنند، اما نبود یک پارکینگ مناسب و یا ترافیک شدید این خیابان باعث شده تا شهروندان از این منطقه تنها به عنوان یک تماشاخانه استفاده کنند و ویترین مغازه ها را از پشت شیشه های خودروهایشان ببینند.

موضوعی که مورد تایید حمید عصارزادگان،شهردار منطقه 5 شهرداری اصفهان نیز قرار گرفت و در جمع خبرنگاران با بیان این که منطقه 5 اصفهان دومین منطقه از نظر جذب بودجه در بین مناطق اصفهان است، از بهره برداری از 90 طرح عمرانی ، خدماتی و فرهنگی با اعتبار 170 میلیارد ریاد در این منطقه طی هفته آینده خبر داد که بخشی از آن طرح های ترافیکی و احداث پارکینگ برای نظم دهی و کاهش ترافیک در این منطقه است.

وی همچنین از بهره برداری از اولین پارکینگ مکانیزه اصفهان در این منطقه گفت و خاطرنشان ساخت: این پارکینگ ویژه ساختمان شهرداری منطقه 5 در زمینی به مساحت 98 متر مربع با ظرفیت 36 خوردو ساخته شده وبا توجه به گران بودن قیمت زمین در این منطقه می تواند یک الگوی مناسب برای ساخت پارکینگ های مشابه شهری باشد.

همچنین احداث پاركينگ در ورودي خيابان محتشم كاشاني با ظرفيت ۳۵۰ خودرو، پاركينگ در مجاورت تله كابين صفه با ظرفيت ۸۰۰ خودرو و در مجاورت رستوران زاگرس در كوه صفه با ظرفيت ۶۰۰ خودرو از دیگراقدامات اين منطقه بوده است.عصارزادگان در ادامه با بيان اينكه پاركينگ ورودي خيابان نظر شرقي در حال تملك است، افزود: احداث پاركينگ در خيابان نظر مياني و ميدان جلفا نيز در دستور كار قرار دارد.
سرعت اتوبوس ها در این منطقه افزایش می یابد

مهین توکلی مهر نیز یکی از شهروندان این منطقه است که از نبود نظم در خطوط اتوبوسرانی گلایه دارد.

وی در گفت و گو با خبرنگارما گفت : هرگاه قصد استفاده از اتوبوس دارم باید زمان زیادی معطل بمانم تا سوار اتوبوس شوم .

موضوعی که تقریبا از بین 175 هزار نفر شهروند ساکن دراین منطقه ،بسیاری از آن ها به آن اذعان دارند و از مسئولان شهرداری می خواهند تا برای آن چاره ای بیاندیشند.

اما حالا ظاهرا شهرداری اصفهان چاره رفع این معضل را در توسعه خطوط اتوبوس های BRT شهر دیده که بتواند میدان جمهوری را به میدان آزادی متصل کند.

خطوط اتوبوسی که هرچند تاکنون رضایت نسبی شهروندان را به دست آورده، اما توسعه نیافتگی آن می تواند در سال های آینده نارضایتی شهروندان از این موضوع را رقم بزند.

اما عصارزادگان مانع بزرگ سرراه این مسیر از خطوط BRT را کم عرض بودن پل فلزی بیان می کند و بر لزوم عریض شدن این پل تاکید دارد.

اقدامی که شهرداری اصفهان آن را برای پل بزرگمهر تجربه کرد و توانست خطوط BRT را از این سوی رودخانه به آن سوی رودخانه گره بزند ، حالا قرار است از میدان جمهوری تا میدان آزادی نیز تکرار شود.
شهردار منطقه 5 اصفهان در این زمینه گفت: اجرای این پروژه ابتدای سال آینده کلید می خورد و امیدواریم تا شهریورماه سال 94 تحویل شهروندان گردد.

پادگان ها از شهر می روند

اما یکی دیگر از مشکلاتی که در این منطقه به ظاهر برخوردار شهر اصفهان وجود دارد، وجود پادگان های نظامی و انتظامی است که بخش زیادی از این منطقه را اشغال کرده است.

هرچند فرماندهان ارتش برای خروج از شهراعلام آمادگی کرده اند، اما ظاهرا شهرداری اصفهان با نیم نگاهی به زمین های با ارزش این منطقه بر اساس مصوبه ستادفرماندهی کل قوا خواهان خروج تمام قد پادگان های نظامی از این منطقه است تا زمین های دراختیار این ارگان ها را به مراکز خدماتی برای شهروندان اختصاص دهد.

علاوه بر لزوم خروج پادگان ها از منطقه، چشم مناطق محروم شهر هم به دست منطقه 5 دوخته شده تا بر اساس مصوبات شورای شهر نیمی از بودجه این شهر به مناطق محروم و دیگر طرح های شهری تعلق بگیرد.

عصارزادگان با اشاره به اينكه ۵۰ درصد از بودجه منطقه در مناطق محروم و پروژه هاي متمركز هزينه مي شود، خاطرنشان كرد: از اين اعتبار ۴۱ درصد سهم شهرداري مركزي در مناطق محروم و خريد اتوبوس و ۸ الي ۹ درصد اعتبار به طرح هاي گردشگري ناژوان اختصاص مي بايد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :