دبیر طرح احیای دریاچه ارومیه در تبریز:
در کل دنیا دو سه کشوری هستند که بیش از 40 درصد از منابع تجدید پذیر آبی خود استفاده می کنند. متاسفانه یکی از این کشور ها ایران است که به صورت میانگین بالای 80%از منابع آبی تجدید پذیر خود استفاده میکند .
کد خبر: ۸۷۰۸۶
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۷ 01 September 2015
به گزارش تابناک تبریز، عیسی کلانتری بعد از ظهر امروز در جلسه هم اندیشی احیای دریاچه ارومیه با حضور دبیران و مسئولان اجرایی استان برگزارشده بود اظهار داشت: راه احیای در یاچه ارومیه صرفه جویی 40 در صدی در بخش کشاورزی  و مبارزه با چاه های غیر مجاز است.

وی در ادامه تاکید کرد که 90 درصد خطرات ناشی از خشکی دریاچه متوجه آذربایجان‌شرقی و تنها 10درصد متوجه آذربایجان غربی است و میزان  آبی که از آذربایجان‌شرقی باید تامین شود 8 درصد و میزان آبی که از طرف آذربایجان‌غربی باید تامین شود 92 درصد است و با این اوصاف تلاشی که مسئولان آذربایجان‌غربی انجام می‌دهند بیشتر است.

 مدیران استانی توجیه کار نیستند

وی افزود: متاسفانه مدیران اجرایی استان های درگیر این موضوع مخصوصا استان آذربایجان شرقی توجیه بحران بوجود آمده نیستند و همکاری های لازم را انجام نمی دهند.

تنها کشوری هستیم که بالای 80% از منابع تجدید پذیر خود استفاده میکنیم


در کل دنیا دو سه کشوری هستند که بیش از 40 درصد منابع تجدید پذیر آبی استفاده می کنند.ولی متاسفانه در ایران ما به صورت میانگین بالای 80% از منابع آبی تجدید پذیر خود استفاده میکنیم.

دبیر ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: سال گذشته از وزارت نیرو درخواست کردیم 100 میلیون متر مکعب از سد بوکان به دریاچه رهاسازی کنند که هنوز که هنوز است مقاومت می‌کنند و سهم دریاچه را نمی‌دهند.

دبیر ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه با اشاره به مصرف بالای 150 درصدی منابع آبی تجدیدپذیر در خراسان رضوی و مصرف بیش از 100 درصدی در استان‌هایی مثل اصفهان، کرمان و فارس گفت: نمک دریاچه ارومیه شهرهای اطراف را تهدید می‌کند که اگر احیا نشود صدها میلیارد تومان باید صرف نابسامانی‌های متعدد اقتصادی و اجتماعی ناشی از آن شود.اگر دریاچه خشک شود حدود 4 میلیون نفر باید از این منطقه مهاجرت کنند و این یعنی فاجعه.

این مسئول ابراز داشت: معضلات اجتماعی حاصل از مهاجرت یک و نیم میلیون نفر در زمان جنگ تحمیلی هنوز که هنوز است در اذهان مردم باقی است و اگر دریاچه خشک شود حدود 4میلیون نفر مجبور می شوند خانه و کاشانه خود را رها کرده و  مهاجرت کنند و معلوم نیست این تعداد کجا باید بروند، چگونه بروند و چه مصیبت‌هایی به بار خواهد آمد.

کلانتری در ادامه صحبت‌های خود اعلام کرد: در 3 ماهه آخر سال گذشته حدود 450 میلیارد تومان بودجه برای احیای دریاچه تخصیص یافت و این درحالی است که کل بودجه عمرانی استان آذربایجان‌شرقی به 300 میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه بین ستاد احیا و دولتی‌ها فاصله افتاده و کارهای روزمره خود را بدون توجه به بحران حاضر انجام می‌دهند؛ اضافه کرد: امسال یک هزار و 950 میلیارد تومان برای احیا تخصص دادند اما اگر نتوانیم مردم را به همکاری بطلبیم و مدیران توجیه نشده باشند که باید همه تلاش خود را انجام دهند راه به جایی نخواهیم برد.

پیش از ایشان دکتر تجریشی مدیر پژوهشی احیای دریاچه از موارد اجرایی ستاد برای احیای دریاچه گزارشاتی را ارائه نمود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :