فعالیت شرکت پتروشیمی زرقان مدت‌هاست موجب آلودگی شهر زرقان شده و فعالیت ۴۰۰ واحد صنعتی کوچک و بزرگ و ۷۰ کارگاه و کارخانه در این شهر نفس کشیدن را برای ساکنان دشوار کرده است.
کد خبر: ۸۷۱۹۲۰
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۲ 06 July 2020

تابناک فارس به نقل از فارس: شهر زرقان با داشتن کوه‌های سر به فلک کشیده، پارک جنگلی، بوستان‌های زیبا اما آلوده‌ترین شهر استان فارس است. نکته قابل توجه اینکه مسافرانی که شیراز را به سمت تخت جمشید ترک می‌کنند، هنگام توقف در این شهر در کنار حلوای سنتی، استشمام گاز و سم‌های آلوده را نیز به سوغات می‌برند.

آلودگی در این شهر به حدی بالاست که بزرگترین پارک جنگلی دست کاشت استان فارس نیز در این منطقه از توان افتاده است.

این در حالی است که تلاش مسؤلان شهری در ادوار مختلف نسبت به تغییر و انتقال کارخانه‌های آلاینده بی‌پاسخ مانده و همچنان نفع صنایع به سلامت مردم ترجیح داده می شود.

به اذعان کارشناسان بهداشت و سلامت ابتلای مردم زرقان به انواع سرطان، تنگی نفس، ناباروری، بیماری‌های پوستی، عصبی و... ناشی از استشمام گاز فرمالین رو به افزایش است.

برای پی بردن به این مهم، بدون در نظر گرفتن شاخص‌های محیط زیست که دلالت بر آزاد سازی چند برابری متوسط جهانی در این شهر داشته، کافی است ابرهای همیشه در آسمان زرقان را نظاره کرده و قدری از هوای آن استشمام کرد.

آزاد سازی گاز فرمالین توسط ۲ شرکت صنعتی نفس کشیدن را برای مردم این دیار، که سال‌ها آن را تحمل کرده‌اند، مشقت بار کرده است.

افزایش آلایندگی‌ها همراه با گسترش بدون ضابطه این صنایع با استفاده از عنوان‌ رونق تولید آستانه تحمل مردم را به آخر رسانده است.

گفتنی است با پیگیری دادگاه و مسؤلان شهرستان زرقان در مدت محدودی در ایام شیوع بیماری کرونا یکی از شرکت‌های زیر مجموعه پتروشیمی به حالت تعلیق درآمد که به بهانه جلوگیری از تعطیلی صنایع و بیکاری عده محدودی که غالباً از شهرستان‌های دیگر در آن مکان مشغول به کار هستند، فعالیت شرکت از سر گرفته شد و سلامت چند ده هزار نفر بر منافع مردم محلی ترجیح داده شد.

مردم و ساکنان این شهر از مسئولان استانی خواستار رسیدگی به این موضوع هستند.

برچسب ها: پتروشیمی ، زرقان ، سلامت ، تهدید
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار