متخصص داروسازی سنتی و عضو هیات علمی دانشکده طب سنتی کرمان توضیحاتی را در رابطه با خواص گلاب ارائه کرد.
کد خبر: ۸۷۳۹۴۱
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۵ 11 July 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:محبوبه رئیس زاده متخصص داروسازی سنتی و عضو هیات علمی دانشکده طب سنتی کرمان گفت: گلاب یا ماءالورد در واقع مایع حاصل از تقطیر گلبرگ‌های گل سرخ با نام علمی Rosa damascena از خانواده Rosaceae است که معمولا در اواخر اردیبهشت و خرداد برای عرق گیری جمع آوری می‌شوند. در طب سنتی ایرانی طبیعت آن را مرکب القوی و مایل به سردی می‌دانند.

او افزود: گلاب تقویت کننده مغز، قلب، دهانه معده و قوت‌های بدنی است. در طب سنتی آشامیدن گلاب در درمان درد معده، روده ها، کبد و طحال کاربرد داشته است. همچنین غرغره کردن آن برای گرفتگی صدا، خشونت حلق و التهابات و زخم‌های دهان استفاده می شده است. از سویی دیگر بوییدن گلاب را موثر در درمان سردرد، درد چشم، تقویت مغز و مفرح و نشاط آور می‌دانسته اند.

رئیس زاده بیان داشت: استفاده موضعی از لوسیون‌های گل سرخ و همچنین گلاب برای رفع بدبویی عرق، التیام زخم ها، پاک کنندگی پوست و رطوبت بخشی به آن موثر است. گلاب با بازکردن منافذ سطح پوست و کمک به خروج ترشحات به درمان آکنه و بثورات پوستی کمک می‌کند و می‌توان به عنوان یک ماسک خوب در انواع پوست‌ها از آن استفاده کرد.

او تصریح کرد: شاید یکی از مهمترین خواص گلاب ایجاد آرامش و نشاط در بدن باشد؛ بنابراین مصرف خوراکی و یا بوییدن گلاب به دلیل تقویت قلب و مغز می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی بدن را افزایش دهد و از سویی منجر به کاهش ابتلا به بیماری‌ها شود، اما در هیچ مقاله علمی اثرات ضدعفونی کننده و آنتی سپتیک موضعی برای گلاب اثبات نشده است بنابراین بهترین ترکیبات برای ضدعفونی سطوح الکل و وایتکس است.

متخصص داروسازی سنتی و عضو هیات علمی دانشکده طب سنتی کرمان گفت: البته باید توجه داشت که مصرف بیش از اندازه گلاب می‌تواند منجر به کاهش قوای جنسی و همچنین سفیدی مو‌ها شود که برای اصلاح این عارضه جلاب که در واقع شربتی از گلاب، شکر و کمی زعفران است در طب ایرانی توصیه می‌شود. همچنین مقدار مصرف گلاب براساس منابع طب سنتی تا ۱۸ مثقال ذکر شده است.

او افزود: برای تهیه گلاب، مقدار مشخصی از گل محمدی را درون دیگ آب جوش می‌ریزند و آن را تقطیر می‌کنند تا پس از مدتی گلاب به دست آید. تفاوت انواع مختلف گلاب، در میزان گل محمدی است که برای تولید آن استفاده شده‌است.

رئیس زاده بیان داشت: گلاب سنگین یا گلاب ممتاز، نوعی گلاب درجه یک است که از تقطیر بین ۳۰ تا ۳۵ کیلوگرم گل محمدی به همراه ۸۰ لیتر آب به دست می‌آید. در نتیجه این فرایند، ۴۰ لیتر گلاب ممتاز به دست می‌آید. کیفیت این گلاب بسیار بالاست و غلظت خوبی نیز دارد، به همین دلیل می‌توان برای مصارف خانگی از آن استفاده کرد. در تهیه گلاب سبک، از حدود ۱۵ تا ۲۰ کیلوگرم گل محمدی استفاده می‌شود و از غلظت کمتری برخوردار است.

او تصریح کرد: اگر بعد از یک بار انجام فرایند گلاب‌گیری، مجددا به گلاب به دست آمده گل محمدی اضافه شود و فرایند تقطیر دوباره روی آن تکرار شود، گلاب دو آتیشه به دست می‌آید. غلظت گلاب دو آتیشه بسیار بالاست و طعم تلخی دارد و بیشتر در مصارف درمانی کاربرد دارد.

رئیس زاده گفت: اگر فرایند گلاب‌گیری برای بار سوم انجام شود، گلاب سه آتیشه به دست می‌آید که معمولاً به مقدار بسیار کم تولید شده و برای مصارف خاص از آن استفاده می‌شود و در صورتی که بعد از فرایند گلاب‌گیری، روی تفاله‌های گل محمدی آب بریزیم و عمل تقطیر را مجددا انجام دهیم، گلاب رقیقی به نام پس آب تولید می‌شود که کیفیت پایین و عطر کمی دارد.

برچسب ها: گلاب ، خواص گلاب
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار