مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری همدان با تاکید بر پرداخت یارانه نهاده های دامی عشایر ، گفت: برای سر پا نگاه داشتن عشایر باید یارانه نهاده های دامی به موقع پرداخت شود.
کد خبر: ۸۸۲۰۴
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۷ 04 September 2015
مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری همدان با تاکید بر پرداخت یارانه نهاده های دامی عشایر ، گفت: برای سر پا نگاه داشتن عشایر باید یارانه نهاده های دامی به موقع پرداخت شود.

به گزارش مهر، مهرداد نادری فر در سومین جلسه شورای عشایر استان همدان با بیان اینکه چند مشکل در حوزه عشایر وجود دارد که حل آن توجه فرااستانی می طلبد، اظهار داشت: عشایر مدام در حال کوچ هستند و بخشی از سال را در استان همدان و بخشی دیگر از سال را در سایر استان ها به سر می برند و باید به مشکلات آنها به صورت فرااستانی نگاه شود.

وی یکی از مشکلات جامعه عشایری را موضوع بهداشت عنوان کرد و ادامه داد: استان همدان در آلودگی به تب مالت جزو استان های نخست کشور است و این بیماری در بین عشایر بیشتر دیده می شود.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری همدان با عنوان اینکه تعداد دام در عشایر بیشتر از روستاهاست، عنوان کرد: به علت حجم بالای دام عشایر مشکلاتی وجود دارد که باید به آنها توجه شود.

معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی استان همدان نیز در ادامه با بیان اینکه بهترین مراتع و سامانه در اختیار عشایر قرار دارد، اظهار داشت: با هماهنگی های صورت گرفته با امور عشایر اقدامات روال خوبی پیدا کرده اما ایراداتی نیز وجود دارد.

اسفندیار خزایی با بیان اینکه تمایل داریم که آتش سوزی اتفاق نیفتد اما امسال در گاماسیاب آتش سوزی اتفاق افتاد اما عشایر در خاموش کردن آتش کمک نکردند، بیان کرد: نمی گوییم آتش سوزی کار عشایر است اما باید کمک کنند که آتش زودتر خاموش شود.

وی با بیان اینکه عشایر نیاز به چراگاه دارند و اگر چراگاه ها به جاده تبدیل شوند به ضرر عشایر است، افزود: باید سامانه ها را نهادینه کنیم و زیر نظر نقشه جامع استانی راهی ایجاد شود.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان نیز در ادامه با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون چهار میلیون و ۵۷۷ هزار سهم دام عشایر واکسیناسیون شده اند که این کار ۷۵۰ میلیون تومان هزینه داشته است، اظهار داشت: عشایر چون با دام سر و کار دارند به شدت به تب مالت آلوده می شوند.

محمود رضا رسولی با تاکید بر اینکه واکیسناسیون بروسلوز دام های عشایر در اولویت قرار گرفته است، عنوان کرد: دامپزشکی استان در مناطق ییلاقی و قشلاقی خدمات ارائه می کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان نیز در ادامه با بیان اینکه در آلمابلاغ اسدآباد ورود زود هنگام و خروج دیر هنگام عشایر وجود دارد که موجب تخریب منابع می شود، اظهار داشت: حضور عشایر در منطقه شراء و قسمت نشر بر مشکل تامین آب دامن می زند و با توجه به خشکسالی آب با مشکل تامین می شود.

محمدرضا محمدی با بیان اینکه باید به موضوع آموزش ها به عشایر توجه شود، عنوان کرد: توقع این است که عشایر آتش سوزی ایجاد نکنند و اگر هم ایجاد شد در خاموش کردن آن کمک کنند.

رئیس بیمه اجتماعی روستاییان، عشایر و کشاورزان استان همدان نیز در ادامه با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم در اقتصاد خانواده عشایر بیمه اجتماعی است، اظهار داشت: هزار و ۶۰۰ خانوار از مجموع دو هزار و ۵۰۰ خانوار عشایر استان همدان زیر پوشش بیمه اجتماعی هستند.

مهدی سماوات با بیان اینکه فرهنگ بیمه در بین عشایر وجود ندارد و باید این فرهنگ ایجاد شود، بیان کرد: عشایر فکر می کنند با یک یا دو سال پرداخت حق بیمه باید به مزایای صندوق برسند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار