مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان قم گفت: رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی سبب تشدید شیوع بیماری کرونا می‌شود.
کد خبر: ۸۸۸۰۶۹
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵ 16 August 2020

به گزارش تابناک قم، محمد نیک‌پور با بیان اینکه سه رویکرد مهم برای کنترل بیماری کرونا وجود دارد، اظهار کرد: شست‌وشوی دست، استفاده ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی از جمله مواردی است که لازمه کنترل بیماری در سطح اجتماع محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برابر بازگشایی اماکن مختلف سبب تشدید شیوع بیماری کرونا می‌شود.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان قم با بیان اینکه عادی‌سازی شرایط به هیچ وجه مطرح نیست، گفت: مراقبت همراه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ضروری است. مردم خود متولی سلامت هستند و ابتدا باید فرد این اهمیت را درک کند و به دنبال آن ناظر بر کنترل پروتکل‌ها شود.

وی عنوان کرد: اکنون مردم ضمن استفاده دستکش، فاصله‌گذاری را رعایت می‌کنند ولی تعدادی افراد این بحث را نادیده می‌گیرند و یک سری خوشه‌های بیماری را رقم می‌زنند.

نیک‌پور ادامه داد: این بیماری پیر و جوان را با علامت و بدون علامت درگیر می‌کند ولی درصد و عوارض بیماری در افراد متفاوت است.

وی خاطرنشان کرد: برخی اوقات بیماری‌ مزمن در افراد ایجاد شده و در ارگان‌های تنفسی اختلال به وجود می‌آید در حالی که اگر پروتکل‌ها رعایت شود بسیاری از این مسائل و مشکلات به وجود نمی‌آید.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان قم با اشاره به مکان‌های دارای تجمع گفت: مکان‌هایی که گردش جمعیتی زیادی شاهد هستیم باید مرتب ضدعفونی شود و تهویه مطلوب داشته باشد. تهویه سبب می‌شود تجمع ویروس کاهش پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از ماسک و دستکش در جلوگیری از شیوع بیماری بسیار تأثیرگذار است. شست و شوی مرتب دست‌ها سبب جلوگیری از انتقال بیماری می‌شود.

نیک‌پور به اهمیت گندزدایی سطوح اشاره کرد و افزود: گندزدایی سطوح یک بحث جدی است که باید اتفاق افتد زیرا در تماس و ارتباط با دست و ذرات تنفسی افراد است.

وی با اشاره به اهمیت تشخیص و جداسازی به موقع بیماران گفت: اگر فردی دچار علامت است، باید سریع‌تر خودش را از گروه یا افراد پرخطر، باردار، بالای 60 سال، دارای بیماری‌های زمینه‌ای قلب، کلیه و کبد جدا کند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان قم خاطرنشان کرد: افراد باید یک سری دستورالعمل‌های دوره‌ای و دائم بهداشتی در نظر داشته باشند تا به بیماری‌های فرصت طلب دچار نشوند.

وی با بیان اینکه ماسک پارچه‌ای فاصله کمتری را ایمن می‌کند، گفت: ماسک می‌تواند ضریب خوبی برای جذب ویروس داشته باشد و ایمنی ایجاد کند بنابراین هر ماسک می‌تواند تأثیرات و فاصله ایمن ویژه خود را داشته باشد.

نیک‌پور یادآور شد: برگزاری مراسم ازدواج و عزاداری‌ها سبب شده که خوشه‌هایی از بیماری در این تجمعات کشف شود و صدمات جبران ناپذیر را به همراه داشته باشد.

وی با بیان اینکه مردم باید خودشان خودمراقبتی در مورد خود و جامعه داشته باشند، گفت: افراد به عنوان کسانی که مسؤول و تأثیرگذار در سلامت جامعه هستند، باید نظارت داشته باشند تا شرایط بهتری در زمینه کنترل بیماری فراهم شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار