کد خبر: ۸۹۲۸۲
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۷ 05 September 2015

مجری طرح مطالعه آزمایشگاهی تهیه روغن زیستی از جلبک، گفت: مطالعه آزمایشگاهی تهیه روغن زیستی از جلبک در پژوهشگاه مواد و انرژی انجام شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه مواد و انرژی مستقر در کرج، هنگامه بیات اظهار داشت: در این پروژه تولید روغن زیستی توسط فرآیند مایع­‌سازی هیدروترمال از گونه‌های ریزجلبک کلرلا ولگاریس، اسپیرولینا پلاتنسیس و دونالیلا سالینا مطالعه و با بررسی بازده تولید روغن زیستی در شرایط مختلف و بر مبنای پارامترهای عملیاتی، نقاط بهینه بازده برای هر کدام از ریزجلبک‌ها به دست آمده است.

مجری این طرح ادامه داد: در این پروژه بهینه‌سازی فرآیند استخراج توسط طراحی آزمایش با نرم‌افزار Design Expert 7.0.0 و روش سطح پاسخ (طرح ترکیب مرکزی) انجام شد.

وی افزود: بالاترین میزان بازده تولید روغن زیستی (wt.% 69/3) از ریزجلبک اسپیرولینا پلاتنسیس در دمای310 درجه سانتیگراد، زمان 28 دقیقه و نسبت جلبک به آب 0/08، بالاترین میزان بازده (wt.% 59/3) از ریزجلبک کلرلا ولگاریس در دمای درجه سانتیگراد290، زمان 42 دقیقه و نسبت جلبک به آب 0/13 و حداکثر بازده از ریزجلبک دونالیلا سالینا (wt.% 32/3) نیز در 310 درجه سانتیگراد، زمان 28 دقیقه و نسبت جلبک به آب 0/08 حاصل شد.

بیات ادامه داد: سپس با استفاده از آنالیز واریانس و مقادیر رگرسیون و مقدار p، روابط تجربی برای بازده تولید روغن زیستی به دست آمد. همچنین با استفاده از کاتالیست نیکل مولیبدن بر پایه آلومینا مقادیر ترکیبات نیتروژنی در روغن‌های زیستی حاصل از هر سه ریزجلبک کاهش یافت.

دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مهندسی انرژی‌های تجدیدپذیر و مجری این طرح افزود: در نهایت با استفاده از معادلات حالت ترمودینامیکی مقدار انرژی گیبس اضافی در ریزجلبک کلرلا ولگاریس به عنوان نمونه حداقل شد و صحت داده‌های تجربی با نتایج تئوری مطابقت داده و صحت مدل انتخابی در فرآیند اثبات شد.

این طرح با راهنمایی دکتر فرح سادات هالک و دکتر امید توکلی در پژوهشگاه مواد و انرژی انجام شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار