کارشناس گروه باستان‌شناسی پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید و سرپرست بررسی تهیه نقشه باستان‌شناسی دشت مرودشت اعلام کرد: از فصل سوم کاوش‌های محوطه تخت‌جمشید (اواخر تیرماه گذشته) تاکنون ۱۵۰ اثر باستانی در دشت مرودشت شناسایی شده است که آثاری از دوران پارینه سنگی تا دوران اسلامی را دربر می‌گیرد.
کد خبر: ۸۹۴۰۲۸
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۸ 31 August 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:سرپرست بررسی تهیه نقشه باستان‌شناسی دشت مرودشت دوشنبه با بیان اینکه تعداد ۴۰۲ محوطه در دشت میان کوهی این حوزه در حریم یک و دو مجموعه جهانی تخت جمشید در فصول مختلف، بررسی شده است، مهمترین هدف گروه باستان‌شناسی را در حوزه‌های یادشده شناخت کلی توالی گاه‌نگاری، تهیه نقشه باستان‌شناسی دشت مرودشت و جمع آوری داده‌های باستان شناسی به منظور تکمیل بانک اطلاعاتی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید عنوان کرد.
وحید بارانی اظهار کرد:با توجه به پراکنش فراوان محوطه های باستانی در دشت مرودشت، با تهیه نقشه های GIS و نیز پیوست این نقشه‌ها به یکدیگر می توان به تهیه نقشه منسجم باستان‌شناسی دست یافت که در نتیجه به شناخت بهتر و بیشتر الگوهای استقراری در این ناحیه منجر می شود.
وی با بیان اینکه بیشترین آثار مربوط به تپه‌ها و محوطه‌های باستانی در دامنه کوه است، افزود: این مکان‌ها عموما به شکل استقرار گاه‌های موقت کوچ‌نشینی و تک‌دوره‌ایی هستند و در دشت مرودشت به‌صورت تپه های بزرگ و کم ارتفاعی دیده می‌شوند که از دوران نوسنگی تا اسلامی را دربر می‌گیرد.
این باستان‌شناس بیان داشت: تاکنون کوه‌ها که غارها و پناهگاه های صخره‌ای به‌شمار می‌روند، بیش از دیگر مکان‌ها کاوش شده‌اند که شامل کوه‌های مجدآباد ،کوه حسین و کوه ایوب و گلدشت علیاست.
بارانی با بیان اینکه در همین بررسی در دامنه کوه‌ها آثاری از استودان ها و گورستان هایی از دوران صفویه تا دوران معاصر مربوط به کوچ نشینان و عشایر منطقه شناسایی شده است، اظهار کرد: در ادامه بررسی که احتمالا تا پایان شهریور ماه تمدید خواهد شد، وسعت بیشتری از این دشت مورد بررسی و شناسایی قرار خواهد گرفت.

به گزارش ایرنا، دهستان‌های رامجرد، نقش رستم، رودبال، ابرج، مجدآباد، واقع در دشت میان کوهی شمالی و باختری در فصل سوم کاوش‌های باستان‌شناسی تخت جمشید مورد بررسی قرار گرفته‌اند.
فصل سوم بررسی و شناسایی دشت مرودشت به‌منظور تهیه نقشه باستان‌شناسی این شهرستان آغاز شده است و در برگیرنده حریم درجه سه مجموعه جهانی تخت جمشید و شهرستان مرودشت است.
پیش از این، بیست و ششم مرداد ۹۹ اعلام شد اسکلت‌های انسانی و حیوانی در آبراهه‌های این مجموعه جهانی کشف شده است.
ابتدا اعلام شد که ۱۱ اسکلت انسانی و ۲ اسکلت سگ‌سانان در جریان لایروبی آبراهه از دروازه نیمه‌تمام به سمت حیاط صدستون پیدا شده است و بعد دو اسکلت انسانی دیگر نیز نمایان شد که تعداد این یافته‌ها را افزایش داد.
شکل قرارگیری این استخوان‌ها نشان می‌دهد که احتمالا این افراد تدفین نشده‌اند بلکه در جریان زد و خوردی که ممکن است به حمله اسکندر مقدونی به ایران مربوط باشد، کشته شده و در آبراهه‌ها رها شده باشند.
یادمان تاریخی تخت جمشید که متعلق به دوره هخامنشیان است یکی از آثار ثبت شده استان فارس در فهرست آثار جهانی است که در سال ۱۹۷۹ میلادی با شماره ۱۱۴ در سازمان جهانی علمی، فرهنگی ملل متحد (یونسکو) ثبت شد.
سلسله هخامنشیان از سال ۳۳۰ تا ۵۵۰ پیش از میلاد حکومت کردند.
مجموعه جهانی تخت جمشید در شهرستان مرودشت و در فاصله ۵۵ کیلومتری شمال شیراز واقع شده است.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار