کد خبر: ۸۹۶۶۴۸
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۳ 07 September 2020

 

 

بیوکافی در کوچه‌های شهر رشت روضه‌خوانی می‌کند + عکس

بیوکافی مداح گیلانی در جریان احیای پویش "هر خانه، یک حسینیه" هرشب به همراه هیئتی‌ها به کوچه‌های محله رشت می‌رود و برای اهالی محله روضه‌خوانی می‌کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، عزاداری در رثای سید و سالار شهیدان از رسم و رسوم قدیمی ایرانیان است و اقامه عزا بر شهدای دشت کربلا در فرهنگ و تاریخ ایرانیان از سابقه طولانی برخوردار است. ماه محرم بهترین فرصت است تا به مهم‌ترین نماد و آیین دیرینه این سرزمین توجه ویژه‌ای شود.

یکی از آیین‌های کهن در اقامه عزای اهل‌بیت (ع) در گذشته، این بود که مداحان و ذاکران به خانه‌های مردم می‌رفتند و چراغ روضه‌های خانگی را روشن می‌کردند. گاهی حتی این مراسم‌ها به کوچه‌ها و خیابان‌ها کشیده می‌شد و برکات زیادی را نیز به دنبال داشت اما برخی از این آیین‌ها با گذشت زمان در معرض کمرنگ‌شدن قرار گرفته است.

هیئت , موکب تسنیم , عزاداری , ماه محرم , امام حسین (ع) ,

روضه‌‌های خانگی به این صورت است که تعدادی از همسایگان و اقوام کنار یکدیگر جمع می‌شوند و مداح و روضه‌خوان برایشان روضه می‌خواند. این سنت زیبا امسال  و به دلیل شیوع ویروس کرونا، دوباره احیاء شده است و مداحان و هیئتی‌ها بدون درنظر گرفتن تشریفات صوت و جمعیت و غیره با جمعیتی محدود برای سید‌الشهدا روضه‌ می‌خوانند. 

ابوذر بیوکافی مداح گیلانی نیز در جریان احیای پویش "هر خانه، یک حسینیه" اقدام به برپایی روضه‌های خانگی کرده و در دهه دوم محرم، هرشب  به همراه هیئتی‌ها به کوچه‌های محله رشت و به‌ویژه منازل شهداء می‌رود و برای اهالی محله روضه‌خوانی می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار