رئیس اداره محیط‌زیست لارستان از تلف شدن ۳۰۰ گونه نادر کل و بز و قوچ در اثر ابتلا به بیماری طاعون نشخوارکنندگان خبر داد.
کد خبر: ۹۰۲۸۶۲
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۱ 24 September 2020

تابناک فارس به نقل از میلاد لارستان:خدانظر انصاری با بیان اینکه بیماری طاعون نشخوارکنندگان نوعی بیماری ویروسی بسیار واگیردار است که از دام اهلی به حیات‌وحش سرایت می‌کند، اظهار کرد: این بیماری تلفات بالایی در حیات‌وحش بخصوص کل و بز ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر دام‌های اهلی این بیماری به‌وسیله آبشخور مشترک، چراگاه مشترک و همچنین انتقال بیماری افراد آلوده به حیات‌وحش منتقل می‌شود، افزود: در حدود ۲۱۰ رأس کل و بز و ۱۱۰ رأس قوچ و میش در مناطق حفاظت‌شده لارستان به بیماری طاعون نشخوارکنندگان مبتلا شده‌اند.

رئیس اداره محیط‌زیست لارستان اوج بیماری طاعون نشخوارکنندگان در مناطق حفاظت‌شده این شهرستان را مربوط به اواخر بهار تا اوایل پاییز سال ۹۸ دانست و تصریح کرد: این بیماری به شکل نسبی مهارشده اما در فصول گرم سال شیوع بیشتری پیدا می‌کند.

این مسوول با ابراز تأسف نسبت به اینکه بیماری طاعون نشخوارکنندگان در ایران و حیات‌وحش بومی‌شده و سالانه خسارات غیرقابل جبرانی در حیات‌وحش کشورمان وارد می‌کند، خاطرنشان کرد: این بیماری در شمال فارس، کرمان، اصفهان و البرز شیوع داشته است.

انصاری درباره راهکارهای مقابله با بیماری طاعون نشخوارکنندگان، گفت: ضدعفونی آبشخورها و چشمه‌های حیات‌وحش، جلوگیری از ورود دام به مناطق حفاظت‌شده، مایه‌کوبی دام‌های اهلی بخصوص دام‌های حاشیه مناطق حفاظت‌شده از جمله اقداماتی است که می‌توان برای مبارزه با این بیماری انجام داد.

وی نام دیگر این بیماری را «ppr» اعلام کرد و ادامه داد: میزان کشندگی بیماری نشخوارکنندگان در دام اهلی کم ولی متأسفانه در حیات‌وحش بیش از ۸۰ درصد است.

رئیس اداره محیط‌زیست لارستان همچنین در خصوص میزان تلفات حیات‌وحش لارستان در پی بروز این بیماری، اضافه کرد: در حدود ۲۱۰ رأس کل و بز و ۹۰ رأس میش و قوچ در مناطق حفاظت‌شده لارستان را به کام مرگ کشانده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار