سازمان جهانی بهداشت ساز و کاری تحت عنوان کواکس ( COVAX) ایجاد کرده که ذیل آن توزیع عادلانه واکسن کرونا را مدیریت کند؛تاکنون ۱۸۴ کشور از جمله ایران نیز به آن پیوسته‌اند.
کد خبر: ۹۱۱۶۵۰
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۸ 24 October 2020
به گزارش تابناک فارس: وزارت بهداشت نامه پیوستن به برنامه توزیع عادلانه واکسن کرونا را امضا کرده و به طور رسمی عضو این برنامه جهانی شده و در نوبت خرید این واکسن قرار گرفته است.
 
مدیرکل نظارت بر دارو وزارت بهداشت گفت: با توجه به پیوستن ایران به برنامه جهانی کواکس هر زمان که واکسن کرونا در دنیا تولید شد، ایران نیز سهمیه خود را دریافت می‌کند، اما در مورد اینکه ایران برای پیوستن به این برنامه پولی واریز کرده یا نه با توجه به اینکه این موضوع در حوزه کاری سازمان غذا و دارو نیست، اطلاعی ندارم.
 
پیش از این، علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفته بود: با توافق انجام شده بین ایران و سازمان بهداشت جهانی، این سازمان به ایران برای پرداخت هزینه پیش پرداخت خرید واکسن و عضویت در برنامه پیش خرید واکسن کرونا مهلت کافی داده و از این نظر جای نگرانی وجود ندارد.
 
به نظر می‌رسد نحوه سرمایه گذاری ایران در ساز و کار کواکس در شرایط تحریم‌های مالی آمریکا پیچیدگی‌های خاص خود را داشته باشد، اما یکی از راه‌های تسویه مالی با این نهاد بین المللی، واریز مستقیم پول‌های بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی است.
 
سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در مورد ادامه رایزنی‌های ایران با کره جنوبی جهت پرداخت طلب‌های ایران از این کشور گفت: رایزنی‌های ما با کره در جریان است، ولی با سرعتی که ما تمایل داریم به جلو نمی‌رود و دارای کندی است از جمله در خصوص خرید دارو‌ها و برخی از اقلامی که دو کشور با یکدیگر توافق کرده‌اند.
 
کره جنوبی ۸ میلیارد دلار بدهی بلوکه شده به ایران دارد که مربوط به خرید نفت از ایران پیش از لغو معافیت‌های نفتی در فوریه ۲۰۱۹ است. پس از آبان ۹۷ که تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه نظام بانکی و صادرات نفت ما برقرار شد، کره‌ای‌ها به بهانه تحریم آمریکا از پرداخت پول نفتی که از ایران خریداری کرده‌اند اجتناب کرده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار