هنرمندان صنایع دستی شیراز هنوز در شادی ثبت جهانی این شهر بودند و رویای رونق هنر دستشان را در پس عنوان شهر جهانی صنایع دستی می‌بافتند که ویروس کرونا سایه سنگین خود را بر همه ابعاد زندگی گستراند و همه چیز را بهم ریخت.
کد خبر: ۹۱۱۸۵۷
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۹ 25 October 2020

تابناک فارس به نقل از تسنیم: شیوع بیماری کرونا این روزها ابعاد مختلف زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده به گونه‌ای که به جرأت می‌توان گفت زندگی از روال طبیعی خود خارج شده است.تاثیر بیماری کرونا بر زندگی یک مسئله تک بعدی نیست بلکه ابعاد مختلفی دارد که یکی از آنها موضوع کسب و کارها و از رونق افتادن بازار است.

نخستین صنعتی که این روزها به شدت تحت تاثیر قرار گرفته، صنعت گردشگری است.این صنعت به اعتقاد اغلب کارشناسان یک صنعت شکننده است که هر اتفاق خوب یا بدی در جهان آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.یکی از حرفه‌ها و صنایع هم تراز با گردشگری که ارتباط مستقیم با آن دارد؛ صنایع و هنرهای دستی و سنتی است.

هنرمندان صنایع دستی شیراز هنوز در شادی ثبت جهانی این شهر بودند و رویای رونق هنر دستشان را در پس عنوان شهر جهانی صنایع دستی می‌بافتند که ویروس کرونا سایه سنگین خود را بر همه ابعاد زندگی گستراند و همه چیز را بهم ریخت.

خسارت 100 درصدی صنایع دستی فارس

به گفته حسین همتی، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های صنایع دستی استان فارس خسارتی که به هنرهای سنتی و صنایع دستی استان در پی شیوع کرونا وارد شد، خسارت صددرصدی است چراکه صنایع دستی به شکل مستقیم به گردشگری مرتبط است و تا زمانی که حال گردشگری خوب نباشد صنایع دستی نیز رونقی ندارد.

حال که صنعت گردشگری بر اثر کرونا دچار رکودی بی‌سابقه در ایران و جهان شده و از طرفی از سوی ستادهای مقابله با کرونا مرتب پرهیز از سفرهای غیرضروری برای حفظ سلامت مردم عنوان می‌شود، دیگر حلقه‌های متصل به گردشگری اعم از هتلداری و صنایع دستی نیز با رکود مواجه شده است.

در همین راستا تسهیلات حمایتی از سوی دولت برای حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده مطرح شد که هر چند در ابتدا سهمیه‌ای به هنرمندان صنایع دستی اختصاص نیافته بود اما پس از پیگیری متولیان امر بنا شد که هنرمندان صنایع دستی نیز از تسهیلات حمایتی کرونا بهره‌مند شوند.

تسهیلات حمایتی برای هنرمندان

حیدرعلی زاهدیان‌نژاد، معاون صنایع دستی میراث فرهنگی استان فارس در گفت‌وگو با تسنیم از ارائه تسهیلات حمایتی به هنرمندان صنایع دستی خبر داد که به گفته وی برای استفاده از این تسهیلات 2 هزار نفر در استان ثبت‌نام کردند و برخی نیز در پروسه دریافت قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه مهلت ثبت‌نام تا پایان آبان ماه تمدید شده از ارائه تسهیلات حمایتی به هنرمندان صنایع دستی سخن گفت که متقاضیان باید از طریق اداره کل و اتحادیه صنایع دستی اقدام کنند.

 

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی استان فارس همچنین از شناسایی کارگاه‌های آسیب‌دیده از کرونا خبر داد که نیمه فعال یا غیر فعال شدند و افزود: 70 تا 80 درصد از کارگاه‌های صنایع دستی استان به دلیل مسئله کرونا نیمه فعال شدند.

زاهدیان‌نژاد همچنین از ارائه تسهیلات تبصره 18 به کارگاه‌ها سخن گفت که این موضوع در حال پیگیری است و به گفته وی رقم تسهیلات با در نظر گرفتن سهم بانک 7 میلیارد تومان است که در راستای ایجاد و توسعه کارگاه‌ها پرداخت می‌شود.

وی همچنین از پیگیری برای بیمه هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی سخن می‌گوید و از معرفی 200 نفر برای بهره‌مندی از بیمه روستائیان و عشایر سخن گفت.

جهانی شدن شیراز تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد

مشکلات حوزه صنایع دستی این شائبه را ممکن است ایجاد کند که آیا تعطیل یا نیمه تعطیل شدن فعالیت هنرمندان صنایع دستی آیا جهانی بودن شیراز به عنوان شهر صنایع دستی را به خطر نمی‌اندازد که معاون صنایع دستی استان فارس در این باره گفت: چون شیراز ثبت شده مشکلی برای این عنوان نیست با این حال فعالیت‌های توسعه‌ای و زیرساختی در حوزه صنایع دستی با همکاری شهرداری در حال اجرا است.

وی مصادیق این فعالیت‌های توسعه‌ای و زیرساختی را چنین نام می‌برد؛ آموزش‌ها در فضای مجازی جایگزین آموزش‌های حضوری شده و پیگیری برای ایجاد دبیرخانه شهر جهانی نیز در حال انجام است.

زاهدیان‌نژاد همچنین درباره ایجاد موزه صنایع دستی که پیش از این از ملزومات شهر جهانی شدن ذکر شده بود، افزود: بخشی از موزه پارس در حال حاضر صنایع دستی نگه‌داری می‌شود اما ایجاد نمایشگاه دائمی از آثار فاخر صنایع دستی پیشنهاد شده که در صورت تامین اعتبار محقق می‌شود.

وی درباره اعتبار کلی مورد نیاز برآورد دقیقی اعلام نکرد اما بیان کرد که با توجه به فازبندی که قرار است انجام شده نزدیک به یک میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

امید به بهبود بازار داخلی پس از کشف واکسن

حسین همتی، رئیس اتحادیه تعاونی‌های صنایع دستی استان فارس اما رویکرد دیگری درباره تسهیلات حمایتی دارد. وی معتقد است اگر هنرمندی این تسهیلات را گره‌گشا می‌داند حتما معرفی می‌شود اما با توجه به رکود بازار این تسهیلات تنها بر بدهی این افراد اضافه می‌کند.

وی معتقد است تا مشکل ورود و خروج گردشگر حل نشود، مشکل صنایع دستی نیز به قوت خود باقی است و کاری نمی‌تواند انجام داد چراکه شرایط اقتصادی به گونه‌ای است که مردم به سمت خرید صنایع دستی نمی‌آیند.

همتی به آینده امیدوار است و می‌گوید: اگر واکسن کرونا کشف و تولید شود می‌توان به بهبود بازار داخلی امیدوار بود چراکه با آرامش خاطری که ایجاد می‌شود کارگاه‌ها دوباره فعال می‌شوند.

کسب عنوان جهانی برای شیراز در حوزه صنایع دستی در کنار هنرمندی‌های هنرمندان این استان ایجاب می‌کند که حمایت جدی از صنایع دستی شود تا هم از این ظرفیت برای رونق اقتصادی استان استفاده و هم خسارت ناشی از کرونا برای هنرمندان جبران شود

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار