مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان گفت:بازگرداندن سیلوی آذر پیکان اهواز به دولت در حیطه وظایف سازمان خصوصی سازی است.
کد خبر: ۹۲۳۷۲۷
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۸ 13 December 2020

امید جهان نژادیان روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: تاکنون اتفاق خاصی که حاکی از آغاز پروسه بازگشت این سیلو به دولت باشد دیده نشده است و این سیلو به صورت قانونی همچنان در اختیار بخش خصوصی و بهره بردار آن است.
وی با رد برخی مطالب منتشر شده اخیر در رسانه‌های مجازی مبنی بر بازگشت سیلوی اهواز به دولت گفت: سیلوی اهواز به فعالیت خود ادامه می‌دهد و خللی در فعالیت آن به وجود نیامده است.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان پیش تر گفته بود واگذاری این سیلو در سال ۱۳۹۷ در راستای اجرای اصل ۴۴ و در یک مزایده رسمی و قانونی توسط سازمان خصوصی سازی انجام شده و شرکت متبوع (شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران) هیچ نقشی درفرایند واگذاری آن نداشته است.
چندی پیش نیز حجت الاسلام سیدابراهیم رییسی رییس دستگاه قضا نسبت به برخی واگذاری‌ها (به صورت مشخص کشت و صنعت هفت تپه و پالایشگاه نفت کرمانشاه) انتقاد و بیان کرده بود اهلیت لازم در واگذاری‌ها رعایت نشده است.
بر اساس مستندات موجود سیلوی آذر پیکان اهواز که در کرانه غربی رودخانه کارون واقع شده و یکی از مظاهر و نمادهای این کلانشهر محسوب می شود در دی ۱۳۹۷ به قیمت ۴۳۰ میلیارد ریال به صورت نقد و اقساط فروخته شد.
اندکی پس از واگذاری قطعی این سیلو که در سال ۱۳۱۹ با هزینه ۱۵ میلیون ریال به بهره برداری رسید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان ضمن اعتراض به این واگذاری اعلام کرد این سیلو در ردیف فهرست آثار ملی ایران به شماره ۳۲۱۶۲ ثبت رسیده و طبق قانون آثار تاریخی قابل فروش نیستند.
پس از آن انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان و برخی تشکل‌های مردمی و اجتماعی نسبت به واگذاری سیلو اعتراض کردند و خواستار لغو قرارداد واگذاری این سیلو شدند.
این سیلو محل نگهداری و ذخیره‎سازی غلات و به ویژه گندم است و در زمان های گذشته که کشتیرانی در رودخانه کارون در جریان بود گندم از طریق این راه آبی به این سیلو حمل می شد.
این سیلو به سه راه آبی (رودخانه کارون)، شوسه و راه‌آهن دسترسی دارد و به عنوان محل صادرات گندم در منطقه جنوب کشور به کشورهای همسایه حایز اهمیت فراوان بوده و به عنوان یک نماد شهری یکی از جاذبه‌های تاریخی اهواز محسوب می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار