شهردار شیراز نیز در جریان این بازدید با اشاره به بازدید مستمر از روند اجرایی خط ۲ مترو در دوشنبه های هر هفته گفت: با توجه به تلاش و برنامه ریزی سازمان حمل و نقل ریلی امیدواریم خط دو را در اواخر سال جاری یا اوایل سال آینده حداقل با سه ایستگاه به بهره برداری برسانیم.
کد خبر: ۹۲۴۳۵۶
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۵ 15 December 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:طول خط یک مترو شیراز ۲۴.۵ کیلومتر و دارای ۲۰ ایستگاه است و پتانسیل حمل و نقل ۱۰ هزار نفر در ساعت را دارد.
همزمان با تکمیل ایستگاه های خط یک مترو شیراز، روند احداث خط ۲ و سه قطار شهری این کلانشهر نیز آغاز شده است.
خط ۲ مترو شیراز با حدود ۱۵.۱ کیلومتر طول از میدان شکوفه در میانرود در جنوب شهر آغاز شده و پس از طی کردن میدان قهرمانان و تقاطع کمربندی و بلوار عدالت، عادل آباد، بزرگراه رحمت، تقاطع غیر همسطح امیرکبیر، میدان بسیج(فرودگاه)،چهارراه گمرک و پانزده خرداد (پارامونت) به میدان امام حسین (ستاد) می رسد و با خط ۱ تقاطع دارد و از آن پس با طی کردن در مسیر پارک آزادی، میدان گاز، خیابان حر، میدان اطلسی و چهارراه حافظیه به میدان گلستان (کلبه سعدی) منتهی می‌شود.
در حال حاضر عملیات اجرایی خط ۲ مترو شیراز دارای پیشرفت مطلوبی است و پیش بینی می شود ۲ تا سه ایستگاه این خط اوایل سال ۱۴۰۰ بهره برداری برسد
عملیات اجرایی خط سه مترو شیراز نیز مردادماه ۹۹ با حضور معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه آغاز شد تا عدالت در زمینه دسترسی مردم نقاط مختلف شهر به قطار شهری برقرار شود.
خط سه مترو شیراز که توسعه غربی خط یک است به طول حدود ۱۲ کیلومتر در هشت ایستگاه پیش‌بینی شده که چهارراه میرزای شیرازی (پل معالی آباد) را از طریق بزرگراه دکتر حسابی، به شهرک‌های شهید بهشتی، حافظ، بزین، استقلال، زیرگذر شهرک گلستان و ایستگاه راه‌آهن شیراز متصل می‌کند.
در کنار اجرای این پروژه ها، کار مطالعات خط ۴، ۵ و ۶ مترو شیراز نیز هم اکنون در حال انجام است تا این عملیات اجرایی این پروژه ها نیز به مرور در دستور کار شهرداری شیراز قرار گیرد.

تامین ۵۰ درصد اعتبار خط سه مترو شیراز توسط دولت


معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه در آیین آغاز عملیات اجرایی خط سه مترو شیراز گفت: به نیابت از دولت اعلام می‌کنم که ۵۰ درصد از آنچه در ارتباط با سرمایه‌گذاری و مخارج پروژه خط سه قطار شهری شیراز هست را پرداخت خواهیم کرد تا مردم بتوانند هرچه سریعتر از مزایای آن بهره‌مند شوند.
محمدباقر نوبخت افزود: آنچه که شهرداری‌های سراسر کشور تحت عنوان مترو و قطار شهری در دست انجام دارند ۵۰ درصد منابع اوراق مشارکت و اسناد خزانه آن از جانب دولت است.
وی از استاندار فارس خواست به عنوان نماینده عالی دولت نظارت لازم را بر روند اجرای عملیات اجرایی خط سه مترو شیراز داشته باشد و بیان کرد: هر زمان که از سوی استاندار اعلام شود آن بخشی که تعهد شده را پرداخت خواهیم کرد.
رییس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: دولت تا انتهای اجرا و بهره‌برداری این پروژه (خط سه مترو شیراز) در کنار شهرداری و شورا است و هر مقدار که شهرداری پول لازم داشته باشد پرداخت خواهد شد.

دولت به تعهدات خود در زمینه مترو شیراز عمل کرده است


استاندار فارس نیز در این زمینه گفت: دولت به تمام تعهدات خود در زمینه مترو شیراز چه در زمینه احداث تونل و زیرسازی و روسازی، چه در زمینه تجهیزات و واگن، چه در زمینه مجوز انتشار اوراق، تخصیص اسناد خزانه و اعتبارات نقدی و چه در قالب اختیارات نماینده عالی دولت عمل کرد.

انتظار بهره برداری از فاز یک خط ۲ مترو شیراز در خردادماه ۱۴۰۰


عنایت الله رحیمی خط دو مترو شیراز را به عنوان یکی دیگر از پروژه هایی که از اهمیت ویژه برخوردار بوده و دولت نیز در پیشبرد آن کمک کرده است برشمرد و گفت: فاز یک این پروژه حدود ۱۱ کیلومتر است که هم اکنون عملیات تونل و لاینینگ آن انجام شده و رو سازی و ریل گذاری و احداث ایستگاه ها در دست اجرا است.
وی ادامه داد: انتظار می رود این پروژه تا اردیبهشت یا خردادماه سال آینده با یک یا دو ایستگاه به بهره برداری برسد و مردم جنوب شهر شیراز و میان رود و اطراف آن از این حمل و نقل ایمن و ارزان سریع استفاده کنند.

شهرداری شیراز موفقیت های خوبی در احداث مترو دارد


رییس شورای شهر شیراز نیز در جریان بازدید از عملیات اجرایی خط ۲ مترو شیراز گفت: نیروهای شهرداری شیراز با سرعت بسیار بالا و استفاده از تمام ظرفیت های فنی و تخصصی موفقیت های خوبی در زمینه احداث مترو دارند.
سید عبدالرزاق موسوی با بیان اینکه یکی از شاخص های توسعه شهری پایدار توجه به توسعه حمل و نقل عمومی، پیاده روی و دوچرخه سواری است، افزود: نقش حمل و نقل ریلی با توجه به مسایلی همچون توجه به محیط زیست، عدم آلودگی هوا و سرعت بالای جابجایی شهروندان برای دسترسی به امکانات و خدمات مختلف بسیار تعیین کننده است.
وی ادامه داد: موضوع اصلی حمل و نقل عمومی توسعه دسترسی شهروندان است و حمل و نقل ریلی این زمینه را به خوبی فراهم می کند.

افتتاح خط ۲ مترو شیراز در خرداد ۱۴۰۰ با سه ایستگاه


شهردار شیراز نیز در جریان این بازدید با اشاره به بازدید مستمر از روند اجرایی خط ۲ مترو در دوشنبه های هر هفته گفت: با توجه به تلاش و برنامه ریزی سازمان حمل و نقل ریلی امیدواریم خط دو را در اواخر سال جاری یا اوایل سال آینده حداقل با سه ایستگاه به بهره برداری برسانیم.
حیدر اسکندرپور با بیان اینکه ایستگاه های خط ۲ مترو با برنامه ریزی خوب و تجهیزات و نیروی انسانی مناسب در حال احداث هستند، افزود: امیدوارم بهره برداری از مترو در زمان معین هدیه خوبی به شهروندان باشد.
وی ادامه داد: ایستگاه قهرمانان در میانرود ( ایستگاه آغازین خط ۲) تا ایستگاه رحمت عملیات ریل سازی و روسازی انجام شده است و عملیات اجرایی سایر ایستگاه ها نیز در دست انجام است.
شهردار شیراز در خصوص عملیات اجرای ایستگاه عادل آباد گفت: روند اجرایی این ایستگاه پیشرفت مناسبی داشته و به مرحله عملیات نهایی نزدیک می شود.
اسکندرپور افزود: حجم و سختی کار در ایستگاه دولت بسیار بالاست و هم اکنون تعدادی ماشین آلات سنگین مثل بیل مکانیکی و گروه های مختلف نیروی انسانی مشغول فعالیت هستند.
وی پیشرفت فیزیکی پروژه ایستگاه امیرکبیر را قابل قبول دانست و بیان کرد: قول داده ایم در فاز نخست ایستگاه امیرکبیر را به بهره برداری برسانیم و این امر با توجه به تلاش حجم زیادی از نیروها امکان پذیر است.

فعالیت بیش از هزار و ۵۰۰ نیرو و صدها دستگاه در خط ۲ مترو شیراز


رییس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز نیز در این زمینه گفت: در عملیات اجرایی خط ۲ مترو بیش از هزار و ۵۰۰ نیرو و صدها دستگاه ماشین آلات سنگین و سبک مشغول فعالیت هستند.
حسن مرادی با بیان اینکه در زمینه ساخت ایستگاه های خط ۲ قطارشهری اقدامات مناسبی انجام گرفته است، افزود: ایستگاه قهرمانان و ایستگاه عادل آباد در ۲ طبقه بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و ایستگاه امیرکبیر بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در فاز یک به بهره برداری می رسند. همچنین ایستگاه دولت، رحمت و استقلال عبوری هستند و سازه آن برای عبور قطار تکمیل می شود.
وی ادامه داد: پیشرفت عملیات ریل گذاری بیش از ۳۰ درصد است و به موازات این عملیات، تجهیزات ایستگاه ها و خط در حال تامین است.
رییس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز بیان کرد: روش اجرای ایستگاه امیرکبیر یک روش ترکیبی است و بخشی از ایستگاه را روباز و بخش دیگر را برای تسریع در عملیات تجرایی به صورت دال نهایی در سه طبقه اجرا می کنیم و در فاز نخست به بهره برداری می رسد.
مرادی با بیان اینکه ایستگاه امام حسین (ع) یک ایستگاه تقاطعی و احداث آن بسیار پیچیده است، گفت: ابتدا سقف در تراز خیابان اجرا می شود و پس از آن عملیات اجرایی در زیر سقف آغاز می شود. هم اکنون بیش از ۵۰ درصد سقف اجرای شده و راههای دسترسی تامین شده است و به زودی عملیات خاکبرداری انجام می شود و میتوانیم سازه ایستگاه را بسازیم.
وی در خصوص دستگاه حفار مکانیزه (TBM) خط ۲ نیز عنوان کرد: TBM اول به پارک آزادی رسیده و کار حفاری آن تمام شده و TBM دوم نیز در ایستگاه امام حسین (ع) است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار