مدیر حوزه‌های علمیه:
آیت الله اعرافی گفت: اگر طلبه‌ای منزل و سطح عالی شهریه را هم داشته باشد، قطعاً با سختی می‌تواند زندگی کند.
کد خبر: ۹۲۴۸۲۹
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۶ 17 December 2020

به گزارش تابناک قم، آیت الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه در جمع نمایندگان بیوت مراجع و رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلا و مسئول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه‌های علمیه که در مرکز مدیریت حوزه برگزار شد، گفت: طلاب و کسانی که در حال تدریس و تحصیل هستند دارای وضعیت معیشتی خوبی نیستند.

وی افزود: اگر طلبه‌ای منزل و سطح عالی شهریه را هم داشته باشد، قطعا با سختی می‌تواند زندگی کند؛ ۱۰ هزار طلبه مستأجر در قم داریم که در بهترین حالت تمامی اماکن سکونتی حوزه به ۳هزار منزل هم نمی‌رسد.

اعرافی اظهار کرد: کل اساتید خواهر و برادر حدود ۱۶ تا ۱۷هزار نفر است که بخشی از این اساتید شامل کمک‌هایی در کنار شهریه هستند و سالانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ استاد از حوزه می‌روند و در مراکز دیگر فرهنگی مشغول به فعالیت می‌شوند.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: در این دوره طرح‌هایی مختلفی در حال انجام است که از جمله آن‌ها می‌توان به مسئله وقف اشاره کرد. اگر به این موقوفات رسیدگی شود به طور کلی از نظر مالی به استغنای کامل می‌رسیم؛تلاش‌های زیادی برای احیای موقوفات درحال انجام است؛ اگر از موانع مهمی که در این بین وجود دارد عبور کنیم در سال‌های آینده می‌توانیم از منابعی که از آن خود حوزه بوده و در گذشته جزو اموال حوزه به شمار می‌رفته بهره‌مند شویم.

وی گفت: مسئله دیگر در خصوص اساتیدی است که مسئولیت‌هایی به آن‌ها در حوزه‌های سراسر کشور داده ایم و به عنوان مدیر و معاون فعالیت می‌کنند گرجه تلاش می‌کنیم تا حد ممکن طلاب و فضلا را در فاز اداری وارد نکنیم.

آیت الله اعرافی اظهارکرد: برخی از طلاب و فضلای دیگر هم در مساجد به کار‌های فرهنگی و مذهبی فعالیت و اشتغال دارند که این افراد نیز باید مورد عنایت قرار گیرند.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به طرح کمک هزینه‌های هدفمند در مرکز خدمات و دفاتر گفت: این هزینه هدفمند غیر از شهریه است، باید برای استاد و محقق حوزوی تا زمانی که به تحقیق می‌پردازد و برای طلابی که در سال‌های تحصیل با جدیت تحصیل می‌کنند کاری کرد و آن‌ها را مورد عنایت قرار داد.

گفتنی است، در این جلسه مقرر شد جلسات مشترک مدیریت حوزه و نمایندگان بیوت و مجمع نمایندگان طلاب و مرکز خدمات حوزه برای بررسی شرایط و همسویی بیشتر در سیاست گذاری‌های مرتبط به طلاب تشکیل شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار