شهردار اصفهان در ديدار با فرهيختگان و نخبگان سوریه/
تابناک: دكتر جمالي ن‍ژاد در ديدار با فرهيختگان و نخبگان كشور سوريه تأكيد داشت كه ما نگران وضعيت سوريه و شهرهاي تاريخي اين كشور هستيم.
کد خبر: ۹۲۶۵۱
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۳ 11 September 2015
به گزارش تابناک اصفهان، مهدي جمالي نژاد در ديدار با فرهيختگان و نخبگان كشور سوريه با بيان اينكه اصفهان يكي از بزرگترين شهرداري هاي ايران است، اظهار كرد: استان اصفهان داراي 106 شهر و 1800 روستا بوده و به عنوان يكي از استان هاي پايه ايران به حساب مي آيد.

وي با تأكيد بر اينكه 2000 اثر تاريخي در اصفهان وجود دارد، ادامه داد: اين شهر نه تنها از قوي ترين شهرهاي ايران در زمينه ميراث فرهنگي است بلكه بيشترين خواهرخوانده را در ميان شهرهاي ايران دارد. اصفهان در سال 2006 به عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام انتخاب شده و در حال حاضر پايتخت و تمدن ايران است.

شهردار اصفهان با تأكيد بر اينكه بيشتر فستيوال هاي بزرگ فرهنگي ايران در اصفهان برگزار مي شود، تصريح كرد: به دليل اينكه اصفهان عضو سازمان هاي مختلف بين المللي دنيا است، بسياري از اين سازمان ها در اين شهر دبيرخانه دارند هم چنين با توجه به پيشينه تاريخي اين شهر ما در هيئت مديره پايتخت هاي تاريخي و اسلامي و فرهنگي عضو هستيم و در كنار آن عضو بسياري از سازمان ها مثل مترو پليس، آي سي سي و آي سي سي ان نيز هستيم.

"شهرداري ها در ايران يك نهاد مستقل هستند"

وي با اشاره به نحوه عملكرد شهرداري ها در ايران افزود: شهرداري در جمهوري اسلامي به عنوان يك نهاد مستقل عمومي غيردولتي زير نظر شوراي شهر فعاليت مي كند اما از جهت ارتباط با دولت نيز زير نظر وزارت كشور به حساب مي آيند و بخشنامه ها و دستورالعمل هاي خود را از اين وزارتخانه دريافت مي كند.

دكتر جمالي نژاد به غيردولتي بودن شهرداري ها اشاره كرد و گفت: غيردولتي بودن شهرداري ها به پويايي شهر كمك مي كند و از خيلي مشكلات جلوگيري مي كند.

وي درباره نحوه انتخاب شهردارها در شهرهاي مختلف بيان كرد: اعضاي شوراي شهر پس از اينكه توسط مردم در يك انتخابات آزاد انتخاب شدند، بهترين فرد را به عنوان شهردار شهر انتخاب مي كنند و پس از آن نيز اگر شهردار نتواسنت از پس مديريت شهر بر بيايد و مشكلي در اداره شهر داشت، شوراي شهر مي تواند با استيضاح، وي را بركنار كند.

شهردار اصفهان پيرامون نحوه عملكرد شوراي شهر و نظام داخلي شهرداري خاطرنشان كرد: اعضاي شورا شهر پس از انتخاب توسط مردم، 4 سال به عنوان عضو فعاليت مي كنند و از همين رو شهردار را هم براي يك دوره 4 ساله انتخاب مي كنند.

وي با تأكيد بر اينكه اصفهان يكي از 8 كلان شهر ايران است، تصريح كرد: با توجه به كلان شهر بودن اصفهان، ما داراي 8 معاونت مختلف در زمينه هاي مالي اداري، برنامه ريزي، شهرسازي، فرهنگي، خدمات شهري، هماهنگي، حمل و نقل و ترافيك و عمراني هستيم هم چنين 15 سازمان وابسته به شهرداري وجود دارد كه در ساير زمينه ها فعاليت مي كنند.

"پيگير اخبار سوريه هستم/ ما نگران آينده شهرهاي تاريخي سوريه هستيم"

دكتر جمالي ن‍ژاد با بيان اينكه وظيفه اسلامي و ديني ما خدمت به همه مردم جهان است، تأكيد كرد: من اخيرا با برخي شهرها و طيف هاي سياسي سوريه آشنا شدم، البته جاي تأسف است كه اين آشنايي بيشتر به خاطر پيگيري اخبار جنگ فعلي سوريه بوده و از همين رو است كه ما خودمان را با مردم سوريه همدل و هم درد مي دانيم و شهروندان سوريه را شهروندان اصفهان مي دانيم.

وي گفت: ما در طول جنگ سوريه نگران سوريه و شهرهاي تاريخي اين كشور بوديم كه مبادا در جريان اين جنگ آسيبي به آثار تاريخي اين كشور وارد شود.

شهردار اصفهان خاطرنشان كرد: اصفهان با بسياري از شهرهاي مختلف جهان خواهر خوانده بوده و از همين رو آمادگي دارد اگر شهري تمايل داشته باشد با ما ارتباط خواهرخواندگي برقرار كند.

وي افزود: سيستم شهرسازي ما در اصفهان به صورت مكانيزه بوده و بسياري از كارهاي ما به صورت رايانه اي صورت مي گيرد. در شهرداري اصفهان ما 3 نوع برنامه در زمانبندي هاي مختلف داريم كه سعي شده در آن ها تمام دغدغه هاي مردم و مسائل فرهنگي، عمراني، شهرسازي، معماري، ورزشي و ترافيكي ديده شود و راه حل آن ها انتخاب شود.

"توجه به محلات همبستگي اجتماعي را افزايش مي دهد"

شهردار اصفهان با اشاره به اهميت محله هاي مختلف در برنامه شهري اصفهان خاطرنشان كرد: ما سعي كرديم شوراياري ها را در محلات فعال كنيم و در زمينه ها مختلف بحث هاي محله محور را حساب كنيم، اين مسائل به صورت مداوم نظرسنجي مي شود.

وي گفت: وقتي به وضعيت محلات را رسيدگي مي كنيم، افراد محلات حس تعلق نسبت به محله و شهر خود پيدا مي كنند و اين موضوع باعث همبستگي بيشتر و امنيت اجتماعي كشور مي شود.

دكتر جمالي نژاد با تأكيد بر اهميت مديريت منابع مالي بيان كرد: به دليل اهميت آب در شرايط فعلي، ما برنامه ريزي در اين راستا انجام داديم و سعي مي كنيم حداكثر صرفه جويي را در زمينه آب صورت گيرد كه به طور مثال مدتي است براي آبياري فضاي سبز از پسآب استفاده مي كنيم.

وي با بيان اينكه اصفهان از پيشرفته ترين كشورهاي دنيا در عرصه بازيافت زباله است، افزود: ما امروز چيزي به اسم دفع زباله نداريم و همه زباله هايي كه داريم را بازيافت مي كنيم همچنين در زمينه جمع آوري زباله نيز سيستم پيشرفته اي داريم.

"در اصفهان، فرهنگ با مسجد گره خورده است"

شهردار اصفهان درباره برنامه هاي فرهنگي شهرداري تصريح كرد: اصفهان يك شهر مسجد محور بوده و از همين رو ما در كنار هر مسجد چند فرهنگسرا، سالن ها و زمين هاي ورزشي و همچنين مجموعه هاي تفريحي تعبيه كرده ايم تا برنامه هاي متداول و مختلفي براي جوانان و بانوان و اقشار مختلف داشته باشيم.

وي با اشاره به وجود اقوام و اديان مختلف در اصفهان افزود: در جهان معروف است كه مردم اديان و اقوام مختلف در اصفهان كنار يكديگر زندگي مي كنند و ارتباط خوبي نيز با يكديگر دارند هم چنين در گذشته محل هاي به اسم صفاخانه وجود داشته كه اين اقوام در كنار هم همدل و همزبان با هم مباحثه مي كردند.

دكتر جمالي ن‍ژاد در پايان با آرزوي اتمام جنگ در سوريه گفت: اميدوارم هر چه زودتر اين مشكلات فعلي سوريه به پايان برسد و ما دوباره شاهد يك سوريه امن باشيم.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار