انشاالله کولانی در گفتگو با تابناک:
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: هدف ما جلوگیری از فرسایش خاک و حفظ مراتع است.
کد خبر: ۹۲۷۰۰۲
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰ 26 December 2020

انشالله کولانی در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار کرد: یکی از اصول مدیریتی ممیزی مراتع در سطح روستاها و مناطق عشایر است که در این خصوص ظرفیت مرتع روستا یا منطقه عرفی عشایر برای هر دامدار به استناد پروانه ای که صادر شده محرز و مسلم است و باید به اندازه آن نسبت به تعلیف دام خود اقدام نمایند.

وی افزود: برای حفظ مراتع باید ورود و خروج زود هنگام یا دیر هنگام عشایر و روستاییان در مناطق ییلاقی و قشلاقی کنترل شود و در این راستا اکیپ های سیاری در این مناطق داریم که به صورت سالانه شمارش دام ها و کنترل پروانه و گشت زنی در مناطق چرا و عرفی مورد تعلیف را انجام می دهند.

کولانی تصریح کرد: برنامه بعدی احاله طرح مدیریت مراتع به دامداران و ذی حقان روستا بر اساس قوانین و مقررات کتابچه تهیه شده طرح مرتع داری مختص همان منطقه  است و بر اساس آن حاضریم این مراتع را تحویل مصرف کنندگان بدهیم در کنار این کتابچه یک نقشه تیپ بندی وجود دارد که هر ساله باید چگونگی استفاده از مراتع مد نظر قرار گیرد.

مدیر کل منابع طبیعی کرمانشاه خاطر نشان کرد: اجرای عملیات بیولوژیکی در برخی مراتع جهت افزایش سطح پوششی یا خوش خوراک کردن آنها را داریم که از اصول برنامه های بعدی ما است.

کولانی در پایان به مسئله فرسایش خاک اشاره کرد و گفت: استان ما به علت اینکه در غرب کشور قرار دارد هنوز به سمت بیابانی شدن پیش نرفته اما پوشش گیاهی کم و بحث دامداری و ریزگردها و گرد وغباری که به کشور همسایه می آید اثراتی روی فرسایش خاک گذاشته است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار