شیبانی همچنین با بیان اینکه شاهد تغییر وضعیت بیماری ایدز از یک بیماری ویروسی به یک بیماری رفتاری هستیم، بر لزوم کنترل آگاهانه عمومی توسط همه افراد جامعه تاکید و با اشاره به نتایج برخی مطالعه‌های اخیر، خاطرنشان کرد: در حال حاضر و بنا بر نتایج برخی مطالعات، در جامعه ما بیش از ۱۰ درصد افراد پرخطر که عموماً شامل معتادان تزریقی و افراد دارای روابط جنسی کنترل نشده با شرکای جنسی متعدد، دچار این بیماری هستند.
کد خبر: ۹۲۷۳۲۲
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸ 27 December 2020

تابناک فارس به نقل از ایسنا:مسعود شیبانی در وبینار تخصصی بررسی جنبه‌های جسمانی و روان‌شناختی ایدز، با بیان اینکه همه می‌توانند در کنترل بیماری ایدز نقش داشته باشند، خاطر نشان کرد: نباید بیمار را به عنوان خلافکار ببینیم. فهم همین مسئله باعث می‌شود تا رفتار ما در برابر فرد بیمار تغییر پیدا کرده و امکان آغاز روند درمان را برای وی مهیا کنیم.

وی ضمن اشاره به روند تأثیر ویروس HIV بر بدن و چگونگی درگیر شدن گلبول‌های سفید، به دستاوردهای پزشکی برای مواجهه با این بیماری اشاره و اضافه کرد: افرادی که دارو مصرف می‌کنند، انتقال بیماری در آنها به صفر نزدیک و عمرشان طبیعی است.

شیبانی خاطرنشان کرد: با آگاهی‌رسانی در این خصوص به عموم مردم جامعه، امکان بازگشت فرد مبتلا به روند عادی زندگی را فراهم آوریم. این در صورتی است که متأسفانه در مواردی در گذشته، فهم نادرستی پیرامون این بیماری در جامعه به وجود آمد که همین مسئله باعث بروز مشکل در کنترل این بیماری نیز شده است.

وی همچنین با بیان اینکه شاهد تغییر وضعیت بیماری ایدز از یک بیماری ویروسی به یک بیماری رفتاری هستیم، بر لزوم کنترل آگاهانه عمومی توسط همه افراد جامعه تاکید و با اشاره به نتایج برخی مطالعه‌های اخیر، خاطرنشان کرد: در حال حاضر و بنا بر نتایج برخی مطالعات، در جامعه ما بیش از ۱۰ درصد افراد پرخطر که عموماً شامل معتادان تزریقی و افراد دارای روابط جنسی کنترل نشده با شرکای جنسی متعدد، دچار این بیماری هستند.

او گفت: در واقع می‌توانیم بگوییم گروه‌های پرخطر ما در مرحله اپیدمی قرار دارند که چنانچه با همت و آگاهی جمعی این روند را کنترل نکنیم، تأثیرات نامطلوب آن بر جامعه، طی بیست سال آینده نمایان خواهد شد.

شیبانی با بیان اینکه وزارت بهداشت و درمان در تلاش است تا کیت‌های تشخیص سریع HIV را وارد جامعه کند تا بتواند روند تشخیص را سرعت بخشد، افزود: مطابق آمار در دانشگاه علوم پزشکی شیراز تا مهرماه سال ۱۳۹۹ تعداد ۳۷۱۴ مورد مبتلا و تا پایان سال ۱۳۹۸ نیز در کل کشور ۴۱۴۹۴ مورد مبتلا به این بیماری شناسایی شده‌اند و تخمین زده می‌شود که بالغ بر ۶۰هزار مورد شناسایی نشده دیگر نیز وجود دارد. با شناسایی سریع و ایمن این موارد، هم می‌توان کنترل‌های کافی را برای جلوگیری از شیوع بیشتر اعمال و روند درمان این بیماران را آغاز کرد.

رئیس مرکز مشاوره، بهداشت و درمان دانشگاه سلمان فارسی کازرون، نیز با مرور جنبه‌های روان‌شناختی فرد مبتلا به ایدز، به روند واکنش‌های فرد پس از دریافت پاسخ مثبت ابتلا به این بیماری اشاره کرد.

دکتر مسلم عباسی، گفت: به طور معمول اولین واکنش فرد در چنین موقعیتی، انکار است. چنانچه انکار تداوم یابد، می‌تواند خطرناک شود. دومین واکنش بعد از انکار که ممکن است از سوی فرد مبتلا سر بزند، خشم است و بعد از خشم هم امکان دارد فرد دچار غم و افسردگی شود. علاوه بر اینها یکی دیگر از اختلالاتی که امکان بروز دارد، ترس و اضطراب خواهد بود؛ این مراحل مشابه شخصی‌ست که درگیر سوگ شده است.

او با بیان اینکه مجموع رفتارها و کنترل‌های پیرامونی باید به نحوی باشد که فرد بتواند رفتار سازگارانه‌ای داشته باشد، افزود: در چنین شرایطی برخورد اطرافیان با فرد بسیار حائز اهمیت است. تأیید احساسات و همراهی با فرد می‌تواند زمینه لازم برای آغاز روند استفاده از داروها و کنترل بیماری را به وجود آورد. بنابراین ضروری است آموزش‌های لازم را در این خصوص فراگیریم تا بتوانیم در چنین شرایطی، بهترین رفتار ممکن را بروز دهیم و از اقداماتی که امکان دارد فرد در هر کدام از مراحلی که ذکر شد سر بزند و منجر به بروز پدیده‌هایی مانند خودکشی یا گرایش به مصرف مواد مخدر و دیگر رفتارهای نابهنجار شود، جلوگیری کنیم.

مرضیه مشایخ، کارشناس مرکز مشاوره، بهداشت و درمان دانشگاه سلمان فارسی کازرون نیز گفت: بروز برخی اختلال‌های روانی در دوران کودکی می‌تواند منجر به بروز رفتارهای پرخطر در دوره‌های بعدی زندگی شود.

مرضیه مشایخ خاطر نشان کرد: دوره کودکی، دوره‌ای بسیار مهم در روند شکل‌گیری شخصیت فرد است و می‌تواند پیش‌بینی کننده رفتار آینده وی باشد. برخی اختلال‌ها مانند بیش‌فعالی که در دوران جوانی و بزرگسالی هم می‌تواند تداوم داشته باشد، امکان بروز تصمیم‌های منطقی را در مواجهه با مسائل و مشکلات از فرد گرفته و اگر چنین افرادی به بیماری مانند ایدز دچار شوند، احتمال بروز رفتارهای نابهنجار در آنها تشدید می‌شود.

مشایخ همچنین بر ضرورت مراجعه به موقع افراد به روان‌شناس‌ها اشاره و اضافه کرد: مراجعه به موقع می‌تواند این امکان را فراهم بیاورد تا ضمن شناخت اختلال احتمالی، روند درمان به موقع آغاز شود تا فرد، درگیر پیامدهای نامطلوب اجتماعی ناشی از بروز رفتارهای برخاسته از بیماری که دچار آن گردیده، نشود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار