پژوهشگر تاریخ و نویسنده مازندرانی مهم‌ترین وقایع تاریخ مازندران را که در اسناد تاریخی ثبت شده‌اند ، در قالب کتابی با عنوان «روزشمار تاریخ مازندران» به بازار نشر عرضه کرده است.
کد خبر: ۹۲۹۳۷۰
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱ 04 January 2021

به گزارش تابناک مازندران ،  انتشارات ماتیسا اخیرا کتابی شامل معرفی و مروری کوتاه از برخی وقایع تاریخی مازندران منتشر کرده که توسط دکتر علی رمضانی پاجی نویسنده ، پژوهشگر و تاریخ‌نگار مازندرانی تأالیف شده است. در این کتاب ۱۷۶ صفحه ای بیش از ۳۳۰ رویداد تاریخی مرتبط با مازندران اعم از وقایع تاریخی، سیاسی، طبیعی، آیین‌ها، رخدادهای فرهنگی، زادروز و درگذشت چهره‌های شاخص و برخی موضوعات اجتماعی به ترتیب تاریخ و با شرح کوتاهی از واقعه همراه با بیان تاریخ دقیقی که از منابع تاریخی معتبر به دست آمده ، گردآوری شده است. مؤلف کتاب در کنار تاریخ خورشیدی هر واقعه، تاریخ تقویم تبری آن را نیز ثبت کرده است.

رمضانی پاجی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان این که کتاب‌های کرونولوژیک کوتاه‌ترین و بهترین راه پاسخ دادن به پرسش‌های تاریخی هستند، گفت: نگارش مختصر و مستند حوادث تاریخی بر اساس زمان بروز وقایع، پزوهشگران را از داشتن کتاب‌های فراوان و مراجعه به کتابخانه برای یافتن منابع متعدد و گردآوری اطلاعات از بین ده‌ها منبع بی‌نیاز می‌کند. این کتاب نیز با همین ویژگی و هدف تألیف شده است.

وی افزود : با توجه به این که طی سال‌های اخیر بارها برای پژوهش‌ها و نگارش کتاب‌های پیشین خود با این موضوع برخورد کرده بودم و ناچار بودم برای دست یافتن به چند صفحه اطلاعات مربوط به وقایع تاریخی کتاب‌های مختلفی را رصد کنم، احساس کردم جای خالی یک کتاب که بتواند به صورت گذرا برخی وقایع تاریخی را به تفکیک تاریخ در اختیار پژوهشگران قرار دهد خالی است. به همین دلیل بر اساس پژوهشی که آقای خلیل باقری مشک‌آبادی انجام داده بود، سعی کردم با کمک همکارانم در دفتر مطالعات و پژوهش تاریخ و فرهنگ مازندران این کتاب یا سالنامه «روزشمار تاریخ مازندران» را گردآوری و منتشر کنم.

گستره تاریخی کتاب

این استاد دانشگاه با بیان این که کتاب «روزشمار تاریخ مازندران» دربرگیرنده خلاصه‌ای از تاریخ مازندران است، خاطرنشان کرد: قدیمی‌ترین واقعه روزشمار ثبت شده در این کتاب مربوط به سال ۳۰ قمری است. البته بخش روشمار کتاب صرفا به برخی وقایع رخ داده دوران پس از اسلام می‌پردازد. اما در انتهای کتاب بیش از ۸۰ واقعه مرتبط با مازندران با ذکر سال واقعه ثبت شده که قدیمی‌ترین آن‌ها مربوط به دوره اشکانیان است.

رمضانی پاجی افزود: در پژوهش‌های انجام شده برای برخی از روزها وقایعی به صورت روزشمار به دست نیامد و به همین دلیل تاریخ آن روزها در کتاب قرار ندارد. در واقع هدف از انجام این کار در کنار به تصویر کشیدن بخشی از وقایع تاریخی مازندران به تفکیک تاریخ، آغازی برای انجام پژوهش‌های کرونولوژی یا رویدادنگارانه دیگر مرتبط با مازندران است.

مؤلف کتاب «روزشمار تاریخ مازندران» خاطرنشان کرد: اولین‌ها همیشه از عیب و نقص خالی نیستند و معتقدم که می‌توان این کتاب را جامع‌تر و کامل‌تر کرد. اما این کتاب را سرآغازی بر انجام پژوهش‌های مشابه دیگر در مازندران می‌دانم و امیدوارم با کمک پژوهشگران و اهالی فرهنگ مازندران در سال‌های آتی مجموعه روزشمارهای تاریخی جامع‌تری در مازندران منتشر شود. این کتاب مانند دانشنامه‌ها می‌تواند هر سال به روز و بر حجم موضوعات موجود در آن افزوده شود.

رمضانی در این کتاب علاوه بر ثبت روزشمار برخی وقایع تاریخی، جزئیات تقویم تبری و تقویم دیلمی را نیز شرح داده و به تشریح برخی آیین‌های بومی مازندران که با تقویم تبری مرتبط هستند نیز پرداخته است.

او علاوه بر وقایع ثبت شده با تاریخ دقیق روز و بیان مختصری از آن‌ها، در انتهای کتاب نیز بخشی به نام گزیده وقایع مهم مازندران را گنجانده است که هشت واقعه مهم تاریخی مرتبط با مازندران در دوران پیش از اسلام و ۸۰ واقعه تاریخی دوران پس از اسلام را با بیان سال رخداد معرفی می‌کند. در دیباچه این کتاب نیز معنی و مفهوم گاهشماری با یان برخی جزئیات و شیوه‌های محاسبه تقویمی بیان شده است.

کتاب «روزشمار تاریخ مازندران» در شمارگان هزار نسخه و با قیمت ۶۰ هزار تومان به بازار نشر عرضه شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار