رحیمی ادامه داد: پایداری هر کشوری متاثر از پایداری فرهنگی آن است و مداحان یکی از پایه های پایداری فرهنگی کشور هستند؛ از گذشته های دور تاکنون مداحی به عنوان یکی از تاثیرگذارترین مباحث در ذهن ما نقش بسته و ماندگار است.
کد خبر: ۹۳۲۹۵۲
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۵ 17 January 2021

تابناک فارس به نقل از ایرنا: دکتر عنایت الله رحیمی در دیدار با اعضای کانون مداحان و شاعران آیینی استان فارس افزود: در عصر اطلاعات هر مطلبی که بیان شود مردم و مخاطبان آن را طبق منشا و خاستگاه آن بررسی می کنند و با یک جست و جوی ساده به دنیایی از اطلاعات دست می‌یابند.
استاندار فارس ابراز داشت: مداحی حرفه و فعالیتی ارزشمند است که نیازمند داشتن بانک واژگان و اطلاعات مفید است تا در بیان فی البداهه مطلب در میان جمع های بزرگ مردمی اثر گذاری خود را داشته باشد.
وی اظهار داشت: به همین دلیل لازم است که مداحان به سمت و سوی اصل مطالب و واقعیت هایی که در مباحث نهفته است پیش بروند و با بیان و لحن مناسب آنها را برای مردم مطرح کنند.
رحیمی ادامه داد: پایداری هر کشوری متاثر از پایداری فرهنگی آن است و مداحان یکی از پایه های پایداری فرهنگی کشور هستند؛ از گذشته های دور تاکنون مداحی به عنوان یکی از تاثیرگذارترین مباحث در ذهن ما نقش بسته و ماندگار است.
وی بیان کرد: مداحی در طول تاریخ با داشتن چارچوب مشخصی در همه مراسم ها و روزهای به یاد ماندنی اثر گذاری برای ملت به همراه داشته است و از گذشته تاکنون همزمان با ماه های محرم و رمضان افراد با عشق و علاقه دل به مداحی ها و ادعیه می سپردند.
استاندار فارس اضافه کرد: مداحی از نظر روانشناسی بر روح و روان بسیار تاثیرگذار است؛ به گونه ای که روح و قلب را تلطیف می کند.

به گفته استاندار فارس مداحی ها طی سه دهه اخیر رشد و بالندگی مثبتی داشتند و توانستند در زندگی روزمره مردم نقش ایفا کنند.
استاندار فارس با بیان اینکه خاستگاه شخص مهم است یعنی مداح اول باید خودش را متخلق به اخلاق اسلامی کند اضافه کرد : قطعا شان و جایگاه اشخاصی که در این حرفه کار می کنند اول باید توسط خودشان حفظ شود امری که با تمسک به اخلاق اسلامی و روحیه برادری و صفا و صمیمت که بین آحاد مردم ایجاد می‌کنند محقق می شود هر چند این ضرورت مورد نیاز مداحان، نیازمند تمرین و آموزش است.

استاندار فارس عنوان کرد:آشنایی با سبک های مختلف ادبیات ، تاریخ اسلام و آشنایی با نت های موسیقی سنتی در بیان مداحی اثر گذاری در روح مخاطب دارد.

رحیمی ورود مداحان به چارچوب هایی سیاسی و جناحی را افول کار آنها دانست و گفت: مداحان باید چتری برای همه مردم باشند ؛ بنابراین ورود به مباحث جناحی در دامنه فراگیری و اثر گذاری آنها موثر است.
استاندار فارس ضمن اشاره به مشکلات مداحان عنوان کرد: با توجه به اینکه اقدام مداحان با هدف ترویج دین و شعائر اسلامی است می توانیم از محل نیت واقفان و اداره کل تبلیغات اسلامی بخشی از مشکلات مالی این قشر را برطرف کنیم.

او عنوان کرد: مداحان باید درخواست های خود را توسط اداره کل تبلیغات اسلامی در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان برای تخصیص اعتبارات فرهنگی بیان کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار