همزمان با افزایش سن، بدن افراد نیازمند مصرف بیشتر برخی مواد مغذی است.
کد خبر: ۹۳۳۲۱۳
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۰ 18 January 2021

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: با افزایش سن بدن در برابر بیماری‌ها آسیب پذیرتر می‌شود. از این رو متخصصان تاکید دارند رژیم غذایی افراد با افزایش سن باید غنی‌تر شده و نیز از حجم مواد غذایی ناسالم کاسته شود.

مهمترین مواد غذایی که با افزایش سن باید نسبت به افزایش مصرف آن توجه ویژه‌ای داشته باشید، شامل موارد ذیل می‌شود:

۱- کلسیم

با افزایش سن، میزان از دست دادن مواد معدنی بدن از میزان جذب آن پیشی می‌گیرد. به همین دلیل پوکی استخوان رایج‌ترین بیماری است که با کهولت سن به سراغ انسان می‌آید. به خصوص زنان پس از دوره یائسگی در خطر بیشتری در ابتلا به پوکی استخوان قرار دارند. کلسیم به کارکرد صحیح عضلات، عصب ها، سلول ها، و رگ‌های خونی کمک می‌کند.

۲- ویتامین B۱۲

این ویتامین به ساخت سلول‌های خونی و عصبی کمک می‌کند. افراد به صورت طبیعی می‌توانند ویتامین B۱۲ را از طریق مصرف گوشت، ماهی، تخم مرغ، و لبنیات کسب کنند. کاهش وزن، عمل جراحی و مصرف برخی دارو‌ها می‌تواند منجر به کمبود این ویتامین در بدن شود.

 

۳- ویتامین D

ویتامین D روند جذب کلسیم را تسهیل می‌کند و به طور غیرمستقیم مانع از پوکی استخوان می‌شود. همچنین این ویتامین در کارکرد صحیح عضلات، اعصاب و سیستم ایمنی بدن ضروری است. بدن می‌تواند نور خورشید را به ویتامین D تبدیل کند، اما با افزایش سن توانایی بدن برای تبدیل نور آفتاب به این ویتامین کاهش می‌یابد.

۴- منیزیم

منیزیم یکی از مواد معدنی بسیار پرکاربرد در بدن است. این ماده به بدن برای ساخت پروتئین و استخوان کمک می‌کند. همچنین منیزیم در ثبات سطح قند خون تاثیر گذار است. از این رو، افراد مبتلا به دیابت باید در مصرف مواد غذایی حاوی آن اهتمام ویژه‌ای داشته باشند. غلات، دانه‌ها و سبزی‌ها دارای سطح مناسبی از منیزیم هستند. مصرف برخی دارو‌ها و نیز بیماری‌های مزمن بلند مدت می‌تواند باعث کاهش منیزیم بدن در افراد کهنسال شود.

از دیگر مواد ضروری برای افراد مسن می‌توان به ویتامین B۱۲، پروبیوتیک‌ها (باکتری‌های مفید دستگاه گوارش)، اسید چرب امگا ۳، روی، سلنیوم، پتاسیم، فولات، و فیبر اشاره کرد.

 

 

بانک پارسیان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار