مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل اصالت اشیای به دست آمده در محوطه های باستانی شهرستان مشگین شهر از جمله جام طلا را تایید کرد.
کد خبر: ۹۴۴۷
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۳ 02 March 2015
به گزارش ایرنا ، جام طلایی که به همراه تعداد زیادی از اشیای باستانی دیگر خرداد ماه سال جاری در شهرستان مشگین شهر از قاچاقچیان کشف شد 100 درصد اصالت دارد.

کریم حاجی زاده در نشستی با خبرنگاران استان اردبیل افزود: تمام مراحل ثبت و شناسایی این اشیاء به پایان رسیده و همگی در اختیار نهادهای ذیربط قرار دارد و حتی احکام قاچاقچیان نیز صادر شده است.

وی اظهار کرد: برجسته ترین شی کشف شده از قاچاقچیان جامی از زر ناب متعلق به سکایی هاست که به عصر آهن 2 برمی گردد و با جام های کشف شده در مارلیک و حسنلو نیز برابری می کند.

او ادامه داد: در کنار این جام 300 قلم اشیای بسیار ارزشمند باستانی از جمله انواع سفالینه ، ابزارآلات جنگی ، زیورآلات زنانه ، انواع ظروف و مهر از جنس طلا ، نقره و مفرغ نیز با حفاری های غیرمجاز در محوطه های باستانی توسط قاچاقچیان به دست آمده بود که همگی ضبط شد.

حاجی زاده افزود: اشیای به دست آمده مربوط به عصر آهن 2 و هزاره اول و دوم قبل از میلاد و دوره های بعدی است.

در خرداد ماه گذشته بزرگ ترین محموله قاچاق اشیای عتیقه به همراه نفیس ترین جام ایران باستان که از آن به عنوان جامی هم ارزش با جام مارلیک یاد می شود در مشگین شهر از قاچاقچیان کشف و ضبط شد.

در کنار این جام زریین جام نقره ای نیز کشف شده که بسیار ارزشمند بوده و بررسی و مطالعات این آثار توسط کارشناسان بر جسته سازمان میراث فرهنگی کشور آغاز شده است.

همچنین از قاچاقچیان به همراه این دوجام 300 قلم اشیای بسیار ارزشمند باستانی از جمله انواع سفالینه ، ابزارآلات جنگی ، زیور آلات زنانه ، انواع ظروف و مهر از جنس طلا ، نقره و مفرغ و مربوط به عصر آهن دو هزاره اول و دوم قبل از میلاد و دوره های بعدی کشف شده است.

پیش تر نماینده مردم مشگین شهر در مجلس شورای اسلامی از ماندگار شدن جام نفیس و باستانی مشگین در این شهرستان خبر داده بود.

یونس اسدی در جلسه بررسی آخرین وضعیت میراث فرهنگی شهرستان گفته بود که این جام متعلق به پیشینه مردم این خطه است و باید به عنوان سند هویتی منطقه از آن به خوبی حفاظت شود.

به گفته وی ، نگهداری این اثر نفیس در مشگین شهر خواسته افکار عمومی بوده و بر اساس رای قاضی پرونده این اثر پس از مرمت به موزه باستان شناسی مشگین شهر تحویل داده خواهد شد.

شهرستان مشگین شهر با ۱۷۰ هزار نفر جمعیت در شمال غرب اردبیل دارای آثار تاریخی متعدد از جمله قلعه قهقهه ، کاروانسرای قانلی بولاغ ، مقبره سیدسلیمان فخرآباد ، کهنه قلعه ، چند حمام قدیمی و آب های گرم معدنی شابیل و قینرجه است.

ده ها اثر باستانی و نیز سایت تاریخی شهر یئری با دهها پیکره سنگی با حدود هشت هزار سال قدمت در این شهرستان واقع شده است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار