دادستان باید مراقبت نماید در کنار تمامی مواهب وارزش آفرینی رسانه های دیجیتال ،اما بی در وپیکر این فضا ،به بستری برای ورود انواع و اقسام چهره های غیر متخصص و نا آشنا به فنون و قواعد رسانه ای تبدیل شده است و این آسیب بیش از پیش هم می تواند وجهه رسانه ها را تخریب نماید ،هم اینکه با قرار دادن دادستان در فضایی مبهم ،آنان را به وادار به کارهایی نمایند که هیچ نشانی از حقوق عامه درآن یافت نمی شود .
کد خبر: ۹۴۷۴۵۰
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۹ 09 March 2021

تابناک ایلام علی اصغر اسدی ::این سالها برخی  رویدادها ،کاستی ها و ضعف عملکرد دستگاهها که به نوعی تضییع حقوق شهروندان را به دنبال داشته است ،پای دادستان یا همان مدعی العموم را بیشتر در مطالبه گری عمومی باز کرده است . 

از آنجاییکه قانون 314وظیفه را برای دادستان تعیین نموده و براساس همین قانون ،دادستان بعنوان تامین کننده منافع ومسئولیت صیانت از حقوق شهروندان را عهده دار بوده واز سویی اختیار استفاده از ابزار قهریه را داراست ، این سالها دادستان بعنوان تکیه گاهی مهم برای احقاق حقوق عامه تلقی می شود.

گسترش رسانه های مجازی وهمه گیر شدن آن باعث شده  تا افکار عمومی بیش از قبل، مشی  مطالبه گرانه خود از مسئولین دستگاههای اجرایی وحاکمیتی را تقویت نمایند . آگاهی بخشی عموم با تکیه بر ابزار نوین ارتباطی باعث شده تا مردم کانال جدیدی را برای پیگیری مطالبات خود از مسئولین ومهمتر از آن کشاندن پای دادستان به مطالبه گری را باز نمایند .

در این بین رسانه های نوین نقش موثری را در تحقق مطالبه گری عمومی از مسئولین ایفا نموده وهمین موضوع باعث شده تا به رغم گذشت  نزدیک به دو دهه از احیاء دادسرا ،اما اخیرا همچون پیشرانه ای ،دادستان ها را به سمت اجرای وظایف قانونی خود یعنی صیانت از حقوق شهروندان سوق دهند.

بررسی اخبار انتشار یافته در فضای مجازی استان کوچکی همچون ایلام با وجود گستردگی رسانه های دیجیتال بیانگر تعریف نقش ویژه ای برای دادستان است . به گونه ای که حتی در کوچکترین نقصان ها نظیر چاله چوله های معابر ،نبود جای پارک برای خودرو ها ،عدم جمع آوری زباله های سطح شهر ،کمبود میوه  در میادین و افزایش قیمت تمام شده محصولات  وحتی قطع آب وبرق پای دادستان به آن باز شده است .

تااینجای کار باید وقوع این اتفاقات را به فال نیک بگیریم ،چرا ؟! چون اول مردم به لطف رسانه ها وفضای مجازی فراگیر به حقوق خود شناخت پیدا کرده اند و هر چه قدر جلوتر می رویم سطح آگاهی مردم نسبت به حقوق خود نسبت به مسئولین ووظایف آنان بیشتر شده و در ادامه حق کشی ها به مراتب کمتر وکمتر خواهد شد.

دوم اینکه اعتماد مردم به رسانه ها بعنوان پل ارتباطی آنان ومسئولین افزایش یافته واز این ابزار در راستای پیگیری حقوق خود بهره گیری می کنند و البته با قرار گرفتن مسئولین در اتاق های شیشه ای ،فساد ،کم کاری و عدم تحقق مطالبات وخواست مردم نیز روندی کاهشی به خود خواهد گرفت .

این نکته ارزنده ای هم برای رسانه ها وهم برای مردم محسوب خواهد شد که مردم راحت تر وبا سرعت بیشتری مطالبات خود را مطرح نموده و در نهایت نیز با خطاب قرار دادن دادستان ،سرعت عمل برای تحقق مطالبات ورفع نقصان ها نیز افزایش یابد.

اما با وجود تمامی ارزش آفرینی هایی که سه ضلع مطالبه گری عمومی ،نقش آفرینی رسانه ها و پای کار بودن دادستان درراستای  تحقق مطالبات و صیانت از حقوق مردم شکل می دهند ،اما در این بین باید دادستان ها بیش از پیش مراقبت نمایند که ابزار نوین رسانه ای به محملی برای سوء استفاده از نقش آفرینی و استفاده ابزاری دارنده آن تبدیل نشود .

دادستان باید مراقبت نماید در کنار تمامی مواهب وارزش آفرینی رسانه های دیجیتال ،اما بی در وپیکر این فضا ،به بستری برای ورود انواع واقسام چهره های غیر متخصص و نا آشنا به فنون و قواعد رسانه ای تبدیل شده است و این آسیب بیش از پیش هم می تواند وجهه رسانه ها را تخریب نماید ،هم اینکه با قرار دادن دادستان در فضایی غیر واقعی  ،آنان را  وادار به انجام کارهایی نمایند که هیچ نشانی از حقوق عامه درآن یافت نمی شود .

این روزها بیش از سالیان گذشته در تیتر رسانه های نوین یا همان کانال های مجازی تیتر های "دادستان ورود کند" را شاهدیم !تیترهایی که گاها  نه از سر دلسوزی برای عامه و پیگیری مطالبات آنان ،بلکه بیشتر به دنبال پیگیری خواسته های غیر معقول برخی از فعالین مجازی واحیانا با رنگ وبویی انتقام جویانه وبر مبنای بغض نگارنده از برخی دستگاهها ومسئولین زده می شوند !

اینجاست که دادستان باید با تشدید هوشیاری ودقت خود ،مراقبت نماید به ابزاری برای تحقق مطالبات فردی و سلاحی برای انتقام گیری برخی فعالین مجازی و کانال های تلگرامی تبدیل نشوند ! چه بسا که این روزها پای کار بودن دادستان در صیانت از حقوق عامه، برخی از فعالین مجازی کم دانش در حوزه رسانه را به استفاده ابزاری از کانال های مجازی و مع الاسف استفاده ابزاری از نقش و جایگاه دادستان به نفع خود یا خانواده و دار ودسته اشان ترغیب نموده است .

بارها  شاهد بوده ایم ،چون یک نانوایی به یکی از فعالین مجازی خارج از نوبت نان تحویل نداده یا فلان داروخانه ،دارو یا هر کالای یارانه ای دیگری را در اختیار فرد یا اعضای خانواده اش قرار نداده یا اینکه مدیر دستگاهی به وی یا نزدیکانش روی خوش نشان نداده است ،با آسمان ریسمان بافی ،این موارد را به بعنوان حقوق عامه معنا وپای دادستان را هم به موضوع باز کرده  و به نعبیری به خاطر یک دستمال قیصریه ای را به آتش کشیده اند!

از اینرو توصیه می شود دادستان  درکنار اهتمام به نقش رسانه ها در تبیین مطالبه گری عمومی ،پیگیری سوژه های انعکاس یافته از سوی رسانه ها و شبکه های مجازی و تعمیق نگاه همکارانه به رسانه ها در کشف فساد و ممانعت از تضییع حقوق عامه مراقبت نمایند در دام برخی رسانه نماها  وهمچنین اقدامات سوء استفاده گرانه وکاسب کارانه برخی رسانه ها و کانالهای مجازی قرار نگیرند .

دادستان اخبار مطالبه گرانه رسانه های وفعالین مجازی را از معابر رسمی ورسانه های شناخته شده قلمهای عادل پیگیری نموده ودر مواجهه با برخی مطالبه گری های صورت گرفته در فضای مجازی ورسانه های نوین ،قبل از هر اقدامی با راستی آزمایی ،شخصی محور بودن یا عامه گرایی خبر انتشار یافته را تعیین نموده وسپس به موضوع ورود نمایند .

این نکته بدیهی را هم نباید از قلم انداخت که بر پایه یک ضرب المثل قدیمی ،ممکن است آش بی نمک به مذاق خوش نیاید ،اما شور شدن بیش از اندازه ، آش را از خوردن خواهد انداخت !باید مواظبت کرد که  رفتارهای متملقانه و کاسب کارانه برخی فعالین رسانه ای ومجازی  آش را از خوردن نیاندازد !آقای دادستان!

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار