مدیرکل جهاد کشاورزی استان گفت: میزان سرانه مصرف مرغ بر اساس آخرین آمار کشوری بطور متوسط حداکثر ۳۱ کیلوگرم در سال بوده و با توجه به جمعیت استان ایلام روزانه حدود ۵۰ تن مرغ کشتار روز بطور متوسط مورد نیاز جهت مصرف مردم می باشد.
کد خبر: ۹۵۸۵۷۷
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۲ 24 April 2021

به گزارش تابناک ایلام ؛ محمد اقدسی اظهار داشت: از این میزان کشتار بطور میانگین روزانه بین ۸۵ تا ۹۰ گرم به ازای هر نفر از جمعیت استان مورد نیاز بوده که البته در این محاسبات جمعیت استان حدود ۵۸۰۰۰۰ نفر در نظر گرفته شده است .

وی تعداد کشتارگاه های استان را دو واحد عنوان و اظهار داشت در حال حاضر باتوجه به برنامه ریزی صورت گرفته روزانه به همین میزان مرغ توسط کشتارگاه های استان به بازار عرضه می شود که حتی در روزهای اخیر نسبت به میزان جذب و مصرف مردم بیشتر می باشد.

اقدسی در خصوص مغازه‌هایی که اقدام بفروش مرغ زنده می نمایند بیان کرد براساس دستور العمل های ابلاغی سازمان دامپزشکی کشور و توصیه های بعمل آمده فعالیت این گروه به شکل فروش مرغ و عرضه آن در کنار خیابان و جداول بشدت غیر بهداشتی و ممنوع بوده و از نظر قانونی هم این واحد ها فاقد هرگونه مجوز یا پروانه کسب می باشند.

وی تاکید کرد :هم اکنون نیز اسامی این واحدها جهت برخورد قضایی به تعزیرات و مقامات قضایی استان ارسال گردیده است .

مدیرکل جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه براساس تفکیک وظایف صورت گرفته توسط ستاد تنظیم بازار کشور وظیفه تولید مرغ و تامین مرغ تا کشتارگاه و تا لحظه خروج از کشتار گاه به عهده وزارت جهاد کشاورزی بوده و از این مرحله به بعد یعنی خروج از کشتارگاه و تحویل عوامل عمده و خرده فروش و نطارت بر عرضه و کنترل قیمت فروش بر عهده وزارت صمت میباشد گفت خوشبختانه این تفکیک وظایف هم اکنون بخوبی توسط دستگاهها و همچنین با همکاری دستگاههای نظارتی قضایی و امنیتی در حال انجام و مرغ به اندازه مورد نیاز و با قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار در حال انجام است.

وی با اشاره به مشکلاتی که در سایر استان ها وجود دارد گفت :خوشبختانه در استان ما به دلیل اینکه میزان تولید بیش از دوبرابر مصرف بوده مشکل خاصی وجو ندارد .

اقدسی با طرح این پرسش که چرا مردم استان با وجود تامین مرغ کشتار روز به میزان کافی باز بیشتر تمایل به خرید مرغ زنده داشته و با وجود خطرات فراوان بهداشتی و از طرفی گران فروشی خارج از قیمتهای ابلاغی اقدام به خرید از این واحد ها می نمایند تصریح کرد: لازم است در این زمینه توسط دستگاه های ذیربط حتی صدا و سیما اطلاع رسانی کافی در این خصوص بعمل آید.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون کلیه مرغداران موظف به رعایت قیمت ۱۷۱۰۰ برای فروش مرغ زنده هستند ولی متاسفانه چون مغازه داران شخصا و خارج از سیستم نظارتی دستگاههای ذیربط اقدام به خرید مرغ بالاتر از قیمت از مرغداری می نمایند که در این خصوص نیز سازمان صمت بنابر وظیفه قانونی خود باید با این متخلفین برخورد لازم بعمل آورد.

اقدسی در پایان به مردم استان توصیه کرد: بخاطر حفظ سلامتی خود حتما از مرغ کشتار روز که با نظارت دکتر دامپزشکی و روحانی جهت نظارت بر کیفیت و ذبح اسلامی و در محیط کاملا بهداشتی تولید میشود خریداری نمایند./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار