اساتید و دانشجویان دانشگاه های کشور آلمان از مناطق عشایری شهرستان سرعین استان اردبیل بازدید کردند.
کد خبر: ۹۵۹۱۴
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۲ 16 September 2015
به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از اداره کل امور عشایری استان اردبیل 27 تن از اساتید و دانشجویان دانشگاه های کشور آلمان در ییلاقات سرعین حضور یافتند و مهمان عشایر این شهرستان در آلاچیق های آنان بودند.
براساس این گزارش ، هدف از این بازدید آشنایی با سبک زندگی عشایر استان اردبیل ، سنت ها ، لباس محلی و صنایع دستی آنان بود .
این اساتید و دانشجویان در همایش دین و دینداری در ایران و آلمان شرکت کرده و توسط دفتر همکاری های علمی و امور بین الملل دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی همراهی می شدند.
جمعیت عشایر استان اردبیل 80هزار نفر و در قالب 15 هزار و 192 خانوار بوده که به نگهداری یک و نیم میلیون راس دام مشغول هستند.
عشایر استان از 45 طایفه مستقل تشکیل شده که همه ساله در یک هزار و 527 اوبا ، 527 قشلاق ، 237 ییلاق ، هفت زیست بوم و 51 سامانه زندگی می کنند.
در مقایسه با جمعیت عشایری کشور عشایر شاهسون اردبیل 6/5 درصد از جمعیت عشایر کشور را تشکیل می دهند و در قیاس با جمعیت استان اردبیل 6درصد از جمعیت استان را به خود اختصاص داده اند.
عشایر استان همه ساله 10 هزار و 500 تن گوشت قرمز ، 43 هزار تن شیر ، پنج هزار و 400 تن پنیر و یک هزار و 500 تن پشم و 13 هزار و 600 متر مربع صنایع دستی تولید می کنند.
برخی از عشایر استان اردبیل به شغل باغبانی و کشاورزی نیز مشغول هستند ولی در مجموع تولیدات عشایر استان از لحاظ وزنی 159 هزار تن و از لحاظ ریالی دو هزار و 300 میلیارد ریال است.
عشایر استان اردبیل که به ایل شاهسون معروف هستند معمولا همه ساله نیمی از سال را در قشلاقات مغان و نیمی دیگر را در ارتفاعات و دامنه های سبلان سپری می کنند.
شهرستان گردشگری سرعین با جاذبه های فراوان گردشگری ، ده ها دهنه چشمه آبگرم و سرد معدنی ، پیست اسکی آلوارس و طبیعت زیبا در 25 کیلومتری غرب اردبیل واقع است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار