یک متخصص بیماری های عفونی گفت: مصرف خودسرانه آسپرین می تواند خطرناک باشد و حتما این دارو نیز باید با تجویز پزشک استفاده شود.
کد خبر: ۹۶۰۲۵۵
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۱ 29 April 2021

تابناک فارس به نقل از علم و فناوری: یک قاعده کلی وجود دارد که دارو باید با تجویز پزشک مصرف شود. البته در تمام دنیا داروهایی وجود دارد که بدون نسخه ‏است و شهروندان می‌توانند تهیه و به مصرف آنها اقدام نمایند. برخی مسکن‌ها، به طور مشخص مسکن ‌های غیرمخدر و ‏ویتامین ‌ها و مکمل ‌های دارویی و غذایی از این دسته است. البته واضح است که چنین داروهایی هم تنها باید در موارد ‏مجاز به کار رود. مثلاً اگر شخصی دارای تشخیص مستند سردرد تنشی است، یعنی پیش از این توسط پزشکی متبحر ‏معاینه شده و ارزیابی ‌های لازم انجام شده می‌تواند از داروهای مسکن استفاده کند. اما در کسی که به تازگی دچار سردرد ‏شده، یا الگوی دردهای او عوض شده و یا به دردهای او نشانه ‌هایی تازه افزوده شده مثلاً تهوع یا دوبینی، طبعاً نباید ‏خودسرانه دارو مصرف کند و حتماً باید توسط پزشکی کاربلد معاینه شود. در مورد داروهای روانپزشکی بدون هرگونه ‏استثنایی یک قاعده مشخص وجود دارد. داروی روانپزشکی باید با نظر پزشک تجویز شود و هر گونه مصرف خارج از این ‏چارچوب، مصرف خودسرانه قلمداد می‌شود.‏

رحيم رئوفی گفت: یکی از مشکلات اساسی در این روزها که دنیا درگیر پاندومی کرونا شده است، مصرف خودسرانه داروهاست که می تواند مضرات و آسیب های آن از فوایدش بیشتر باشد .

وی افزود: در واقع ترس از بیماری کرونا باعث شده که بسیاری از افراد دچار اختلال وسواسی بشوند و به محض اینکه خبری بر مفید بودن یک دارو منتشر شد سریعا به سمت مصرف آن دارو رو بیاورند.

این متخصص عفونی و فوکال پوینت بیماری های عفونی بیان کرد: یکی از این داروها آسپرین است، آسپرین و یا داروهایی که در رابطه با ضد انعقاد به کار می‌روند بیشتر در موارد بستری و افراد بدحال توصیه و استفاده می‌شوند.

رئوفی عنوان کرد: مصرف خودسرانه آسپرین می تواند خطرناک باشد و حتما این دارو نیز باید با تجویز پزشک استفاده شود.

 

وی عنوان کرد: یکی از عوارض اصلی در رابطه با مصرف داروهای ضد انعقاد افزایش خطر خونریزی می‌باشد.

رئوفی تصریح کرد: در افراد عادی به هیچ عنوان مصرف آسپرین توصیه نمی‌شود مگر در مواردی که مجوز پزشکی وجود داشته باشد و خواهشی که از تمام عزیزان ‌شهروند داریم این هست که از مصرف خودسرانه داروها اجتناب کنند.

وی با بیان اینکه قرص آسپرین تحت هر شرایطی باید با تجویز پزشک معالج مصرف شود تصریح کرد: مصرف آسپرین در افراد سالمند چنانچه با صلاحدید و تجویز پزشک باشد، باید در دوران اپیدمی کرونا هم استمرار داشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار