هندوانه شریف آباد تنها راه کشت هنداونه در شرایط کم آبی است
به گفته کارشناسان برای تولید یک کیلو هندوانه بیش از 250 لیتر آب مورد نیاز است و کشت این میوه در شرایط کم آبی به حراج گذاشتن منابع آبی در قزوین است. این در حالی است که هندوانه دیم شریف آباد بدون نیاز به آبیاری و با استفاده از روان آبهای سیلابی در بهار تغذیه می شود.
کد خبر: ۹۶۱۳۴
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۰ 17 September 2015
به گزارش تابناک از قزوین، کشت هندوانه در قزوین از دیرباز رایج بوده است و البته این میوه پرطرفدار خوب توانسته جای خود را در بین خانواده های قزوینی باز کند اما تولید این میوه در شرایطی اقتصادی به نظر می رسید که آب به اندازه نیاز در قزوین وجود داشته باشد.

در حال حاضر به گفته کارشناسان بیش از 3 برابر از ظرفیت منابع آبی دشت قزوین از این آبخوان برداشته شده است که نتیجه آن جز کمبود شدید آب و خشک شدن مزارع کشاورزی نیست.

در این شرایط نه می توان مردم را از کشت و مصرف هنداونه نهی کرد و نه می توان کشت هندوانه را ادامه داد اما بهترین گزینه در شرایط آبی استفاده از زمین هایی است که توانایی باردهی به صورت دیمی را نیز دارند.
هندوانه شریف آباد را این روزها جدا از مردم قزوین همه کشور می شناسند هندوانه ای که در کنار طعم و مزه بی نظیر آن به صورت دیمی کشت و به دست مردم می رسد.
حسن هاشمی شهردار شریفیه در این خصوص به تابناک گفت: هندوانه شریف آباد تنها نوع هندوانه ای است که به صورت دیمی کشت می شود و علاوه بر ویژگی بی نظیر این محصول به صورت کاملا ارگانیک به دست مشتری می رسد.

وی با اشاره به این که در حال حاضر بیش از 400 هکتار از مزارع شریفیه زیر کشت هندوانه دیمی قرار گرفته است گفت: در حال حاضر بیش از 300 خانواده به صورت کشاورز و تعداد زیادی کارگر و کسبه از این طریق امرار معاش می کنند.

شهردار شریفیه افزود: جشنواره هنداونه شریف آباد فردا با رویکرد معرفی این هنداونه و فرآورده های آن در این شهر برگزار می شود و امیدواریم با آشنایی بیشتر مردم با این نوع هندوانه کشت هنداونه ابی در دشت تشنه قزوین از بین برود.
هاشمی همچنین خاطر نشان کرد: کشت این نوع هندوانه برای زمین های کشاورزی در این شهر یک نوع استراحت و تقویتی بی نظیر محسوب می شود و یک سال در میان برای تقویت زمین ها هندوانه دیم در آن کشت می گردد که بعد از کشت هنداونه هیچ نیازی به تقویت زمین با کودهای شیمیایی نیست.
وی گفت: این نوع تقویت زمین از گذشته تا کنون در این شهر ادامه داشته است و جالب است که اجازه بهای زمین هایی که سال قبل هنداونه در آن کشت شده است بسیار بالاتر از سایر زمین های کشاورزی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار