رئیس اداره محیط زیست سرخس در گفتگو با «نسیم سرخس» مطرح کرد:
رئیس اداره محیط زیست شهرستان سرخس گفت: زمین‌خواری در بخش هایی از حریم دریاچه بزنگان سرخس صورت گرفته است که با جدیت پیگیر برخورد با آن هستیم و پرونده هایی در این باره نیز تشکیل شده است.
کد خبر: ۹۶۴۹۶
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۵ 17 September 2015

محمدجواد علیپور با بیان اینکه زمین خواری در بخش هایی از حریم دریاچه بزنگان صورت گرفته است، گفت: از زمانی که دریاچه بزنگان به عنوان منطقه گردشگری سرخس معرفی شد، شاهد زمین خواری در بخش هایی از حریم دریاچه بودیم.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان سرخس با بیان اینکه زمین خواری ها با هدف منافع شخصی صورت گرفته است، افزود: با جدیت پیگیر برخورد با این زمین خواری ها هستیم و پرونده هایی در این باره نیز تشکیل شده است.

وی تصریح کرد: البته در برخی از بخش های دریاچه کشاورزانی حدود ۳۰ سال است که کشت می کنند و طبق شواهد این زمین ها آن زمان توسط منابع طبیعی مستثنی اعلام شده که با استعلام جدید معلوم شد که این زمین ها نیز متعلق به منابع ملی است، بنابراین این بخش ها جزو موارد زمین خواری محسوب نمی شود اما پیگیر بازگشت آن به دریاچه هستیم.

علیپور با بیان اینکه بارندگی های امسال دریاچه را از مرگ حتمی نجات داد اظهار کرد: امسال با بارندگی هایی که داشتیم سطح آب دریاچه بزنگان به ۱٫۵ تا ۲ متر افزایش یافت اما با وجود گرمای شدید در تابستان دوباره شاهد کاهش سطح آب دریاچه بودیم.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان سرخس خشکسالی های ۱۰ سال اخیر را عامل مهم کم شدن سطح آب دریاچه عنوان کرد و افزود: در چهارسال گذشته تقریباً هیچ‌ سیلابی به دریاچه بزنگان وارد نشده است، ولی امسال با توجه به بارندگی‌ها می‌توان به روند افزایشی سطح آب دریاچه امیدوار بود.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته و امسال با تعاملات خوبی که با شورای اسلامی روستای بزنگان داشتیم لایه‌روبی و مرمت دریاچه بزنگان برای مبارزه با خشکسالی انجام شد.

علیپور ادامه داد: همچنین با کمک تعدادی از کشاورزان منطقه بزنگان هم اکنون از آب مازاد کشاورزی آنان به سمت دریاچه سرازیر می شود.
رئیس اداره محیط زیست شهرستان سرخس خاطرنشان کرد: پروژه انتقال آب‌بند قدیمی بزنگان واقع در هزار و ۴۰۰ متری دریاچه بزنگان در دستورکار است و در صورتی که اعتبارات وعده‌ داده شده برای انجام این پروژه محقق شود، با انتقال سیلاب‌های حوضه آبخیز مجاور، حدود چهار برابر حجم آب دریاچه به آن وارد شده و دیگر خطر خشکسالی آن را تهدید نمی کند. 

وی در پایان گفت: فرماندار شهرستان قول مساعد دادند که اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان از اعتبارات ماده ۱۸۰ برای احیای دریاچه بزنگان در سال جاری اختصاص یابد. 

دریاچه «بزنگان» بزرگترین دریاچه طبیعی استان خراسان رضوی که یک اثر ملی محسوب می شود و عروس دریاچه های ایران نام گرفته است، در سال های اخیر مرگی آرام را سپری می‌کند.

دریاچه بزنگان در ۱۳۰ کیلومتری مشهد و ۸۰ کیلومتری شهرستان سرخس و در جنوب رشته‌کوه‌های هزارمسجد قرار دارد. وسعت این دریاچه حدود ۸۰ هکتار است و عمیق‌ترین نقطه آن ۱۲ متر است.

منبع: نسیم سرخس

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
رضایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
با سلام
خانه از پای بست ویران است
زمین خواری ، کجاشو دیدی ، هر روزه صدها هزار هکتار زمین را تخریب میکنند و از بین می برند ، از دق چهل توی گرفته ، جنگل جانبانی ، جنگل قاسم خان ، تخته واویلا ، .... در سرخس تا گردنه حیران و..... آخر به من بگو چه مانده از کشور ، جنگل نابود ، محیط زیست نابود ، مرتع نابود ، حاکمیت هم که قربونش برم به دنبال حجاب و عفاف و ..... است اصلا مرتع ، منابع طبیعی ، جنگل ، محیط زیست بی خی خی بابا ، !!!!!!!!!!!
راستی مگه وقف نیست ؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار