کارشناس نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از ملون، طالبی، گرمک و سَمسوری به عنوان چهار میوه سالم و مغذی در فصل گرما یاد کرد.
کد خبر: ۹۶۶۷۸۸
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰ 26 May 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازایسنا،سمیه سلیمانی مهر در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به افزایش استفاده از میوه‌های آبدار با شروع فصل گرما، گفت: چهار نوع از این میوه ها مشابهت بسیاری به هم داشته و به نوعی همه از خانواده خربزه محسوب می شوند.

وی افزود: این چهار نوع میوه توپی شکل ظاهر بسیار مشابهی به هم داشته و برای بیشتر افراد تشخیص آنها از یکدیگر دشوار است.

سلیمانی مهر اظهارکرد: این چهار نوع میوه عبارتند از طالبی(میوه سبزرنگ خط دار)، ملون (میوه سبزرنگ بدون خط)، گرمک (میوه نارنجی رنگ بدون خط) و سَمسوری (میوه نارنجی و کوچک رنگ خط دار) که در فصول گرم سال طرفداران بسیاری دارند.

وی افزود: خواص این چهارمیوه عمدتا شبیه یکدیگر بوده و در برخی کمتر و در برخی بیشتر عمده خواص مشترک است.

سلیمانی مهر با اشاره به وجود آب بسیار در این میوه ها گفت: این میوه ها می توانند در کنار تامین آب بدن، به دلیل وجود انواع ویتامین و مواد معدنی، محصولات سالم و مغذی به شمار روند.

وی از این چهار میوه به دلیل وجود بتاکاروتن به عنوان میوه های ضدسرطانی یاد کرد وافزود: دراین بین بتاکاروتن ملون در حد بالاتری قرار دارد و مصرف آن برای پیشگیری از ابتلا به سرطان توصیه می شود.

کارشناس نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به وجود مواد معدنی سدیم، پتاسیم و منزیم در این چهار میوه گفت: وجود پتاسیم بالا در این میوه می تواند تاثیر بسیاری بر کاهش چربی ها شکم داشته و از این طریق به کاهش وزن افراد کمک کند.

وی افزود: علاوه بر اینها این میوه ها سرشار از فیبر هستند که همین امر موجب بهبود عملکرد دستگاه گوارش شده و از طرفی به دلیل وجود فیبر، با مصرف این میوه ها نوعی احساس سیری در افراد ایجاد شده و از پرخوری افراد جلوگیری می کند.

سلیمانی مهر خاطرنشان کرد: این چهار میوه همچنین مدر هستند و همین امر موجب شده مصرف آنها برای بیماران حاد کلیوی بسیار مفید باشند.

وی افزود: این میوه ها همچنین به دلیل داشتن آب فراوان در درمان انواع اگزما که عمدتا ناشی از خشکی پوست است، می توانند موثر باشند.

کارشناس نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نکته بسیار مهم در مصرف این چهار میوه را سالم بودن این میوه ها عنوان کرد وافزود: این میوه ها عمدتا روی زمین بوده و با خاک ارتباط بسیاری دارند، بنابراین سطح آنها آلوده به انواع میکرواُرگانیسم ها است، لذا افراد باید دقت داشته باشند که از میوه هایی که ترک برداشته یا نرم شده اند به هیچ عنوان استفاده نکنند.

وی افزود: همچنین افراد باید دقت داشته باشند که قبل از هرگونه مصرف، حتما سطح میوه را ضدعفونی و تمیز کرده و سپس اقدام به مصرف کنند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار