کد خبر: ۹۷۱۱۰
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۵ 19 September 2015
در روز 30 مرداد سال 1348 خورشیدی برگی دیگر از جنایات صهیونیست در سرزمین‌های اشغالی فلسطین رقم خورد، آتش زدن مسجدالاقصی قبله اول مسلمین توسط یک یهودی افراطی که البته پس از فشار افکار عمومی بر رژیم اشغالگر قدس این جنایتکار که خسارات زیادی به مسجدالأقصی وارد نمود به علت جنون تبرئه شد و همه چیز به سادگی به دست فراموشی سپرده شد.

ابتکار ایران برای زنده نگاه داشتن یاد و خاطره و عبرت این جنایت که نه تنها علیه یک مسجد یا مسلمانان بلکه علیه توحید و ادیان توحیدی صورت گرفته بود پیشنهاد قرار دادن هفته‌ای به عنوان هفته مسجد به سازمان کنفرانس اسلامی بود که از سوی این سازمان بسیار مورد استقبال قرار گرفت و از 30 مرداد تا 5 شهریور به عنوان هفته جهانی مسجد نام گرفت، پس از تشکیل سازان بسیج مستضعفین روز 30 مردادماه به عنوان روز بسیج مساجد و محلات نام گرفت و رسما مساجد به عنوان مهمترین پایگاه فعالیت‌های بسیج قرار گرفت.

نیروی مقاومت بسیج همواره در زمینه‌های مختلف در حال فعالیت بوده است که بسیج محلات و مساجد یکی از فعال‌ترین و پر جمعیت‌ترین اقشار بسیج است که اشخاص می‌توانند به صورت داوطلبانه و خودجوش به عضویت آن درآمده و در سطوح مختلف به فعالیت بپردازند و در کنار آن از آموزش‌های فرهنگی، دینی و نظامی مختلفی بهرمند شوند.

سرهنگ پاسدار صلاح الدین مرادی مسؤول معاونت بسیج مساجد و محلات سپاه صاحب الزمان استان اصفهان است که علیرغم همه محدودیت‌های حفاظتی به پای صحبت با تابناک نشسته و تلاش کرد تا حد امکان همه پرسش‌ها را پاسخگو باشد که متن این مصاحبه در ادامه می‌آید؛

مهمترين پايگاه و محل استقرار نيروي مقاومت بسيج در كشور مساجد هستند،غرابت و وجه مشترك بسيج و مسجد در چه مسائلي است؟چرا مسجد به عنوان اصلي ترين محل استقرار پايگاه هاي محلات در نظر گرفته شده است؟

كانون شروع مبارزه با طاغوت و استبداد و استكبار در طول تاريخ اسلام، مسجد بوده است، مسجد نه فقط در زمان ما و نه فقط در كشور عزيز ما بلكه در نقاط مختلف عالم و در طول تاريخ منشأ آثار بزرگ، نهضتها و حركات اسلامي بزرگی بوده است مثل كشور الجزاير و ديگر كشورهایی كه سالها در زير سلطه نظامی استعمار فرانسوی‌ها بودند، این کشورها نهضت خود را از مسجد شروع کردند كه به پيروزی هم رسيدند و كشورها به لطف نهضتی که از مسجد شکل گرفت استقلال پيدا كردند.

انقلاب در اين كشورها هم آن روزي روبه شكست رفت و دوباره ملتها استقلال خودشان را از دست دادند كه رابطه خود را با مساجد و با دين و ايمان قطع كردند و دوری از مسجد و تعالیم دینی موجب شد تا دشمنانشان بتوانند انقلاب آنها را مصادره کنند.

مسجد مركز تعليم و تربيت، روشنگری افكار و اذهان و مركزی برای حركت، آگاهی و نهضت است، مسجد سنگر است و بسيج بايد در سنگر مسجد به مبارزه آگاهانه خود با محوريت روحانيت مبارز و انقلابي كه مروج اسلام ناب است ادامه بدهد، امروز دشمن به اين مهم واقف است كه جوانان را از مسجد منزوی و ترد نمايد چون به اهميت تأثیر مسجد بر نسل جوان پی برده است و ضربه ای كه از مسجد خورده را از ياد نمی‌برد به همین دلیل شاهد تلاش دشمنان برای دور کردن جوانان از مساجد هستیم.

اساساً حضور بسيج در مسجد و در ميان محلات چه تأثيري مي تواند داشته باشد؟

بسيج هميشه منشأ خير و بركت بوده و گره گشاي مشكلات کشور و جامعه در هر زمان و هر مكانی بوده و هست، انقلاب اسلامی با بسيج مردم به پيروزی رسيد، در جنگ تحمیلی بسيج مردم از كيان مقدس كشور عزيزمان دفاع كرد و دشمن را مجبور به عقب نشینی و نهایتا پذیرفتن شكست كرد.

در آباداني كشور، نقاط محروم و دور افتاده ترين روستاهای كشور اين بسيج بوده كه با اعزام اردوهای جهادی هميار و مدد كار مردم شده و در رفع محروميت و مشكلات مردم مناطق محروم اقدام كرده است و این برنامه‌ها تا رفع تمامی محرومیت‌ها توسط بسیج علیرغم همه مشکلات و هزینه‌ها ادامه خواهد داشت، امروز هم اين نهضت خدمت رساني وجود دارد و مردم آثار خير و بركت را بطور معمول مشاهده مي كنند، در حوادث و بلایای طبيعي اول كسي كه به ميدان مي آيد بسيج است، در حقیقت بسیج همیشه و همه جا تحت هر شرایطی در وسط صحنه حاضر است و این آمادگی و فعالیت گسترده و بی وقفه به علت مردمی و محلی بودن نیروی مقاومت بسیج است.

به نظر شما بسيج محلات چه نقشي را در زمينه هاي مختلف امنيتي،سياسي،فرهنگي و بصيرتي ايفا مي كند؟

بسيج نيرويي است كه در ابعاد مختلف ايفای نقش مي كند، نيرويی است انعطاف پذير كه متناسب با شرايط زمان و مكان برنامه ريزی و اقدام مي كند، جايي كه پايگاه مقاومت بسيج هست محله احساس امنيت و اراذل و افراد خلافکار احساس ناامنی می‌کنند، بسيج با ايجاد گشت هاي امنيتي، ايست و بازرسی و عملیات‌های دفاع از كوی و برزن، در محله ها امنيت و آسايش را بدون هیچ چشم داشتی و تنها در راه خدمت به اسلام و انقلاب اسلامی به مردم هديه مي كند.

بسيج سياسي است ولی سياست زده نيست و در هيچ حزب و گروه سياسي قرار ندارد ولی با توجه به اهمیت بصیرت افزایی و تأکیدات امام خامنه‌ای بر لزوم بالا بردن بینش و بصیرت و آگاهی مردم نیروی مقاومت بسیج نسبت به آگاهی بخشی، بصيرت افزايی و روشنگری در مسائل سياست روز و توطئه ها و نقشه های دشمن، جلسات منظم و متناوبی را در مساجد محله برای عموم مردم برگزار مي كند.

كار بسيج، كار فرهنگی است؛ برگزاري يادواره شهدا، ديدار از خانواده هاي معظم شهدا و جانبازان بالاي70 درصد كمك به خانواده های محروم و بی بضاعت، برگزاری اردوهای سياحتی، زيارتی و ورزشی، طرح اوقات فراغت، طرح شجره طيبه صالحين از جمله اين اقدامات است که در راستای افزایش بینش اسلامی و بصیرت سیاسی فرهنگی و اجتماعی مردم صورت می‌گیرد.

لطفا توضيح دهيد بسيج محلات بيشتر يك نهاد دولتي است يا يك نهاد مردمی؟

بسيج حقیقتا لشكر مخلص خداست كه فقط گوش به فرمان ولی فقيه زمان خود مي باشد، نیروی مقاومت بسيج متعلق به همه مردم ايران است و هر فردی كه معتقد و وفادار به انقلاب اسلامی و قانون اساسی و نظام مقدس جمهوری اسلامی و دلسوز كشور عزيز ايران باشد در حقیقت یک بسيجی است.

اگر بسيج دولتي بود با آمدن و رفتن دولتها طلوع و غروب مي كرد و تأثيرگذار نبود بلكه اصلاً ديگر بسيج نبود بايد در این‌صورت تعریف بسیج به يك واحد يا نهاد يا سازمان دولتی تغییر می‌کرد.

اما بسيج مدرسه عشق است، عشق به ولايت، عشق به وطن و عشق به خدمت و دفاع از ميهن اسلامي، بسيج هرجا ضرورت ببيند با بصيرت و بينش وارد عمل مي شود، بسيج شبانه روزی است و تعطیلی ندارد ولی سيستم دولتی از صبح می‌آيد و ظهر هم اداره تعطيل می شود لذا بسيج زمان بردار و همین مسأله دلیلی بر مردمی بودن و عدم وابستگی نیروی مقاومت بسیج به نهادهای دولتی و استقلال آن است.

در جریان فتنه سال 88 بسیج محلات بیشتر در چه زمینه‌هایی ایفای نقش کرد؟

نه تنها فتنه 88 بلكه فتنه 78 نيز با حضور بسيج مردمی و هدايتهای حكيمانه ولی فقيه و رهبر فرزانه انقلاب حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای خاموش گرديد و نقشه دشمن را نقش بر آب كرد، امروز هجمه هایی كه علیه بسيج می‌شود ناشی از تأثيرگزاری بسيج در تمام عرصه ها مي باشد و دشمن از روحيه بسيجی در تمام اصناف و اقشار و توده های مردم می ترسد.

بسيج با حضور در صحنه و ميدان در مبارزه با اراذل و اوباش و منافقين و همه دشمنان انقلاب و نظام مقدس اسلامی ايران با اقدام عملی و برای تأمين امنيت زندگی و كسب و كار مردم وارد عمل شدند و با روشنگری و بصيرت افزايی و رفع توهمات و دروغ پردازيهای دشمن به مردم آگاهي بخشيد هرچند مردم فهيم ايران اهل بصيرت هستند، وقتي مي گوئيم بسيج يعنی همه مردم وفادار به نظام و انقلاب و پايبند به قانون اساسی میهن مقدس اسلامی.

به نظر شما اگر نيروهای بسيج نبودند آيا امكان منجر شدن فتنه به يك كودتای موفق بود؟

تا مردم بصير و آگاه و وفادار به نظام و ارزشهای انقلاب اسلامی و پيرو ولايت فقيه در صحنه هستند و ولايت فقيه در رأس نظام وجود دارد هيچ قدرتی توان كودتا در اين كشور را ندارد.

مهمترين آموزش هايی كه نيروهای بسيجی در پايگاه های محلات از آن برخوردار می‌شوند در چه زمينه هايی است؟

نيروی مقاومت بسيج علاوه بر كار فرهنگي، علمی، پژوهشی، سازندگي، خدمات پزشكی، مهندسی و فعالیت‌های بسیار متنوع در زمینه‌های مختلف در زمینه آمادگی رزم و ارتقاء توان دفاعی برای حفاظت از دست آوردهای انقلاب و كشور برنامه های متنوعي دارد كه در طول سال به آن مي پردازد، گردانهای امام حسين (ع)، بيت المقدس، عاشورا، الزهرا (س) و كوثر از بين بسيجيان آموزش ديده كه دوره های تكميلی و تخصصی را مي گذرانند با اهداف مشخص و گسترده تشكيل مي گردد.

جايگاه ولايت و ولايتمداری در بسيج محلات به چه صورت تبيين شده است؟

بسيج فقط پيرو و گوش به فرمان ولی فقيه زمان خود بوده و ولايت ایشان را ولايت امام زمان (عج) می‌داند بسیجی به عشق ولايت تمام نا ملايمات، مشكلات و كمبودها را به جان می‌خرد و برای خشنودی ولی فقيه جان خود را فدا می‌كند، درواقع بسيج فدائيان رهبر و ولي فقيه هستند.

به عنوان يك مقام مسؤول در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي مهمترين توصيه هايی كه به نيروهای بسيجي مي كنيد چيست؟

بنده كوچكتر از آن هستم كه توصيه ای برای بسيج داشته باشم ولی به عنوان خادم بسيجيان می گويم كه در تمام فعاليت‌ها و خدماتی كه عرضه مي دارند فقط براي خدا كار كنند كه حقیقتا كار برای خدا دلسردی ندارد و از ناملايمات رنجيده خاطر نشوند، انشاءالله آينده از آن متقين و مستضعفين است.

گفت و گو از متين فيروزآبادي
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار