کد خبر: ۹۷۴۷۵۰
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۶ 29 June 2021

 به گزارش تابناک از هرمزگان الناز مطهري نژاد در یادداشتی نوشت:  در يک سال اخير به علت قرنطينه خانگي موضوعي به نام پرخاشگري در خانه جلب نظر کرده است اما در واقع پرخاشگري سابقه طولاني دارد و به همين علت عناوين همسرآزاري و کودکآزاري از چند دهه پيش جايگاهي بين تشخيصهاي روانپزشکي به خود اختصاص داده است.

   کودک آزاري پديده مذمومي است که در بسياري از جوامع انساني همواره ديده مي‌شود اين در حالي است که اين کار عواقب بسيار ناگواري بر جسم و روان کودک به جا مي‌گذارد. براساس تعريف سازمان جهاني بهداشت کودک آزاري عبارت است از هر گونه بدرفتاري فيزيکي و يا عاطفي، سواستفاده جنسي، غفلت يا رفتار همراه با بي‌توجهي يا استثمار تجاري يا ساير انواع استثمار، که منجر به آسيب واقعي يا احتمالي به سلامت، بقا، رشد يا کرامت کودک در زمينة روابط يا مسئوليت، اعتماد يا قدرت شود. برخي از اين آثار مي‌تواند مخفي باشد.   ممانعت از حاضر شدن در کلاس درس، محروم کردن او از غذا، حبس در حمام يا زيرزمين نمونة کودک آزاري است. تنبيه بدني و آزار جنسي به کودک هم از انواع کودک آزاري فيزيکي است.

   کرونا و بالا رفتن آمار خشونت هاي خانگي

 چندي قبل رسانه‌هاي گروهي خبري را منتشر کردند مبني بر اينکه آمار کودک آزاري در ايران نسبت به قبل از دوره کرونايي 5 برابر شده است. در اين خبرآمده بود که است که با ادامه دار شدن دوره کرونايي و طولاني شدن روز‌هاي قرنطينه خانگي، آمار خشونت خانگي نيز افزايش يافته است. اين افزايش تنها مختص ايران نيست. خشونت عليه زنان،خشونت عليه مردان و البته خشونت نسبت به کودکان کار در تمام جوامع آمار چشمگيري را به خود اختصاص داده است علل پرخاشگري خانگي متنوع و متعدد است. مشکلات اقتصادي و بيکاري در دوران شيوع کرونا يکي از اصلي‌ترين عوامل تاثيرگذار در افزايش خشونت‌هاي خانگي است . اگر امروز تنش‌هاي رواني وجود دارد، بخشي از مسائل مربوط مي‌شود به اينکه وضعيت اقتصادي مطلوبي در جامعه نداريم. اينکه مردم بايد در خانه بنشينند، بخشي از آنان تحت تاثير فشارهاي اقتصادي قرار مي‌گيرند و بنابراين چنين عواملي در پديداري آزار و اذيت‌هاي خانوادگي تاثير مي‌گذارد. از طرف ديگر با توجه به افزايش نگراني‌ها و اضطراب‌ها در جامعه که هيچکس هم منکرش نيست، شرايط اجتماعي حاکم هم ممکن است نقش داشته باشد. در قرنطينه خانگي، اعضاي خانواده‌ها کنار هم در خانه‌ها هستند، ميزان ارتباطات و تماس‌ها بين آنان بيشتر مي‌شود؛ يعني افزايش گفتگوها و تنش‌ها. در همه اختلاف‌هايي که بين زوجين وجود دارد، رگه‌هايي از آزار و خشونت را مي‌شود ديد. لزوماً همه آنها جسمي نيست؛ مسامحه، تخريب عاطفي و انواع آزارها بين زوجين، والد و بچه و حتي سالمندان وجود دارد. سالمندآزاري در حال حاضر يکي از موضوعات مهم و قابل توجه درميان آزارهاست.گاهي نيز يکي از طرفين دچار مشکل رواني ـ رفتاري است. شخصيت‌هاي ديگرآزار (ساديستيک) از تحقير، توهين و تنبيه و صدمه بدني زدن به ديگري لذت مي‌برند. متأسفانه برخي افراد هم به صورت غيرارادي از اينکه مورد توهين و يا آزار جسمي قرار گيرند لذت مي‌برند. (افراد مازوخيست) مبتلايان به اختلال شخصيت ضد اجتماعي، تحريک‌پذير و پرخاشگر هستند و به سادگي با افراد ديگر درگيري پيدا مي‌کنند و سپس مانند آنکه هيچ اتفاقي نيفتاده است به راه خود ادامه مي‌دهند و مي‌روند.‏بسياري اوقات افراد ضد اجتماعي مرتکب جرائم پرخاشگرانه مي‌شوند. بيش از دوسوم زندانياني را که به علت جرائم عليه اشخاص و اموال زنداني هستند شخصيت‌هاي ضد اجتماعي تشکيل مي‌دهند. مبتلايان به اختلال شخصيتي پارانوييد به علت بدگماني ذاتي که دارند محيط خانه را براي همسر و فرزندان تلخ مي‌کنند و با آنان بگومگو دارند. مبتلايان به اختلال انفجاري دوره‌اي با کوچکترين محرک پرخاشگري مي‌کنند و با اينکه مي‌دانند کارشان اشتباه است اما جلوي خود را نمي‌توانند بگيرند براي نمونه کودک شيرخوارشان گريه مي‌کند و نمي‌توانند او را ساکت کنند، در يک لحظه کودک را بلند مي‌کنند و به زمين مي‌کوبند، و البته اين افراد هميشه هم پشيمان مي‌شوند، اما چه سود؟

   مشاوره اورژانس اجتماعي

راه اندازي اورژانس اجتماعي در شهرستان هاي داراي جمعيت بالاي 50 هزار نفر از اولويت‌هاي قانون برنامه ششم توسعه و سازمان بهزيستي کشور بود.اورژانس اجتماعي يکي از واحدهايي است که براي مداخله و کاهش آسيب‌هاي اجتماعي با ورود به موقع در بحران‌ها از وقوع بسياري از آسيب‌ها جلوگيري و از تبديل شدن بسياري از اتفاقات به آسيب يا بحران جلوگيري مي‌کند. سازمان اورژانس اجتماعي اين قابليت را دارد که اقدامات لازم را درباره حفاظت از زنان آسيب‌ديده انجام دهد و  نحوه ارائه خدمات اورژانس در موارد کودک آزاري بدين شکل است که تماس گيرنده مي تواند خود کودک، والدين و ساير بستگان فرد، همسايگان، مهدهاي کودک، مدارس و مراکز آموزشي و هر فرد مطلع از مورد آزارديده باشد، پس از برقراري ارتباط و دريافت اطلاعات اوليه، اقدامات لازم باتوجه به نوع آزار (جسمي، جنسي، رواني، غفلت و سهل انگاري) شامل مصاحبه و ارزيابي، بازديد از منزل، خدمات مددکاري و مداخلات روانشناختي، اقدامات درماني، قضايي و آموزشي باتوجه به کودک آزار ديده انجام مي شود.

   گفت و گو بهترين راه حل است

بهترين راهکار براي ابراز دلخوري و خشم، صحبت درباره موضوعي است که ما را عصباني و ناراحت مي‌کند اما متأسفانه اين روزها در خانواده‌ها کمتر از اين راه‌حل ساده استفاده مي‌شود و به جاي آن، سکوت، کم‌محلي و پرخاشگري منفعلانه، به تعويق انداختن اجابت خواسته‌هاي همسر، خروج از رابطه، غرق شدن در کار، برقراري روابط خارج از روابط زناشويي، کاهش ميل جنسي و ناديده گرفتن نياز جنسي همسر و… ديده مي‌شود که بسيار پيچيده‌تر و دروني‌تر از رفتارهايي مثل کتک‌زدن، تخريب و فحاشي است و درکش براي طرف مقابل سخت‌تر خواهد بود. در موارد زيادي روان‌پزشکان بايد بارها و بارها با افراد صحبت مي کنند تا بالاخره به اين نتيجه برسند که اصلاً خشمي ‌وجود دارد يا نه و گاهي اصلاً نمي‌پذيرند که خشمگين هستند. متأسفانه اگر نتوانند خشم خود را بپذيرند و ابراز کنند، رابطه‌شان روز به روز سردتر و بار عاطفي آن کمتر مي‌شود، بدون اينکه بدانند علت اين اتفاق‌هاي ناخوشايند، خشم است. زن‌وشوهر‌ها بايد بدانند يکي از عواملي که باعث گسترش، تثبيت و پيشرفت يک رابطه مي‌شود، آگاهي نسبت به حس‌هايي است که دارند؛ از غم و اضطراب گرفته تا عصبانيت اما متأسفانه چون فکر مي‌کنند بالغانه شدن رابطه به معني اين است که در آن پرخاشگري و درگيري وجود نداشته باشد، راهکارهايي را برمي‌گزينند که بدون اينکه متوجه باشند، تيشه به ريشه روابطشان مي‌زند و متأسفانه باعث بهتر شدن رابطه کلامي ‌نمي‌شود.

 

انتهای پیام/9063

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار