تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۹ 29 June 2021

به گزارش تابناک از هرمزگان ساجده مظفری در یادداشتی نوشت :دانشمندان درباره تأثير طولاني‌مدت کرونا بر مغز و سيستم عصبي انسان، ابراز نگراني کردند.  آنها  يک مطالعه جهاني جهت بررسي تأثير طولاني مدت ويروس کرونا بر مغز انسان و همچنين سيستم عصبي مرکزي (CNS) را آغاز کردند.

متخصصان مي‌خواستند بررسي کنند که آيا ويروس مي‌تواند منجر به کاهش شناختي، آلزايمر، پارکينسون يا ساير شکل‌هاي زوال عقل شود يا خير. در حال حاضر، هيچ مدرکي وجود ندارد که ويروس کرونا در آينده باعث آلزايمر شود، اما دانشمندان قبلاً دريافتند که ويروس قادر به ورود به مغز است. اولين شواهد وجود دارد که نشان مي‌دهد ويروس کرونا مي‌تواند نورون‌هاي مغز را از راه غشا‌هاي مخاطي، پس از عبور از بيني، آلوده کند.بر اساس اين مطالعات، يک سوم از مبتلايان بهبوديافته از عفونت کرونا از اختلالات عصبي يا رواني رنج مي‌برند.در بررسي که بر روي 782 نفر داوطلب انجام شد، بخشي از يک بررسي مداوم به نام Biobank در انگليس است، شرکت‌کنندگان پيش از شروع پاندمي اسکن مغزي شده بودند. پژوهشگران پيش و پس از مقايسه از 394 نفر مبتلاي پيشين به کوويد-19 خواست براي اسکن مغزي دوباره مراجعه کنند و همين کار براي 388 فرد داوطلب سالم هم انجام شد.

اغلب اين مبتلايان پيشين کوويد-19 علائم خفيف تا متوسط بيماري را نشان داده بودند يا اصولا بي‌علامت بودند، اما 15 نفرشان در نهايت بستري شده بودند. پژوهشگران در ميان اين بازماندگان کوويد-19 از دست رفتن «قابل‌توجه» ماده خاکستري در مناطقي از مغز شدند که مربوط به بويايي و چشايي هستند- يعني شکنج پاراهيپوکامپي چپ، قشير حدقه‌اي‌پيشاني چپ و اينسولاي چپ.به گفته اين پژوهشگران که يافته‌هايشان را در گزارشي در سايت medRxiv پيش از داوري همتا منتشر کرده‌اند، برخي از اين مناطق آسيب‌ديده مغز در اين افراد در حافظه مربوط به تجربيات که واکنش‌هاي عاطفي را برمي‌انگيزند، دخالت دارند. اين تغييرات در گروهي که دچار عفونت کروناويروس نشده بودند، مشاهده نشد. پژوهش بيشتري مورد نياز است تا معلوم شود آيا اين مبتلايان پيشين کوويد-19 در درازمدت نيز در توانايي به يادآوردن رويدادهاي برانگيزاننده عواطف دچار اشکال باقي خواهند ماند يا نه.همچنين هنوز نمي‌دانند اين از دست رفتن ماده خاکستري در نتيجه انتشار ويروس به مغز است يا به اثرات ديگر ناشي از بيماري مربوط مي‌شود.به گفته محققان مشخص نيست که اين ويروس چگونه با بيماري‌هاي روانپزشکي مانند اضطراب و افسردگي ارتباط دارد، اما اين دو رايج‌ترين عوارض در بين 14 اختلالي است که بررسي شد.موارد سکته مغزي، زوال عقل و ساير اختلالات عصبي بعد از کوويد-19 نادر بوده اما هنوز هم قابل توجه است خصوصا در بيماران مبتلا به عفونت شديد. پاول هريسون، استاد روانپزشکي دانشگاه آکسفورد گفت: «اگرچه خطرات فردي اين اختلالات اندک است اما ممکن است تأثير آن در مقياس کلي جمعيت قابل توجه باشد.»ماکس تاکت، روانپزشک آکسفورد و ديگر همکار اين پژوهش نيز گفت اگرچه اين مطالعه قادر به بررسي مکانيسم‌هاي بيولوژيکي يا روانشناختي اين اتفاق نبوده اما براي پيشگيري يا درمان آن تحقيقات فوري نياز است.کارشناسان بهداشت به طور فزاينده‌اي نگران خطرات مغزي و اختلالات رواني ناشي از کوويد هستند. يک مطالعه ديگر نيز نشان داد که 20 % از بهبوديافتگان از کوويد، طي سه ماه با يک اختلال روانپزشکي درگير شده‌اند.اين يافته‌هاي جديد که در مجله روانپزشکي معتبر لنست (Lancet) منتشر شده عمدتا از تجزيه و تحليل پرونده‌هاي نزديک به 250هزار بيمار کرونا، عمدتا از ايالات متحده، به دست آمده و نشان داد که 34  %  از اين افراد در طي شش ماه با بيماري هاي عصبي يا رواني مواجه شده‌اند.دانشمندان معتقدند اين اختلالات به طور قابل توجهي بيشتر از افرادي بود که در آن دوره از آنفلوانزا يا ساير عفونت‌هاي تنفسي بهبود يافتند. اضطراب، با 17% ، و اختلالات خلقي، با 14% ، بيشترين شيوع را داشته و به نظر نمي‌رسد رابطه‌اي با شدت عفونت کرونا داشته باشد.اين در حاليست که از ميان کساني که با کوويد شديد، تحت مراقبت‌هاي ويژه بستري بودند، 7% در طي شش ماه سکته کردند و تقريباً 2%  مبتلا به زوال عقل شدند.اين يافته‌هاي مهم و نگران‌کننده نشان مي‌دهد فراتر از هرگونه ترديد منطقي، کوويد-19 به طور مساوي بر مغز و ذهن تأثير مي‌گذارد. به اين معنا که تاثيري که کرونا بر سلامت روان افراد مي‌گذار، مي‌تواند شديد باشد.مطالعه‌هاي قبل، حاکي از آن است که کوويد-19 مي‌تواند موجب هذيان‌گويي، سکته مغزي و حتي فلج شود.دانشمندان، قبل‌تر از بدترين اثرهاي ويروس کرونا در طولاني‌مدت نام برده‌اند متخصصان دريافته‌اند کساني‌که ويروس کرونا داشته‌اند، ماه‌ها پس از عفونت، از نشانه‌هايي مانند «مه در سر»، توانايي نداشتن در تمرکز، التهاب عضله قلب، آسيب کليه و مشکل ادراري، رنج مي‌برند. بيماران، همچنين سکته مغزي و تشنج داشتند. دکتر گابريل دي اراوسکوين، نويسنده ارشد اين مطالعه از دانشگاه تگزاس، معتقد است که تأثير ويروس کرونا به اين نشانه‌هاي حاد کوتاه‌مدت محدود نمي‌شود، بلکه بيماري‌هاي مزمن است. دانشمندان بيش از 30 کشور در اين تحقيق شرکت خواهند کرد که وضعيت حدود 40 هزارتن را زير نظر بگيرند. نخستين نتايج تجزيه و تحليل، در سال 2022 ظاهر مي‌شود.