انتخابات شورای شهر لنده تمام شد و بالاخره ۵ گزینه که همه از جوانان و تحصیلکردگان این منطقه هستند انتخاب شدند  که قطعا اولویت کاری این عزیزان باید این باشد که موجبات رفاه و آسایش همه جامعه ی شهری لنده را در حد ممکن فراهم آورند و این چیزی است که عموم جامعه از آنان میخواهند نه انتخاب شهردار با تعریف ها و ویژگی های ساختگی برخی قلم به دستان.
کد خبر: ۹۷۷۰۷۲
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۹ 09 July 2021

شهردار کیست و شهردار خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد

پرده اول
ابتدا تعریف جامعی از شهردار داشته باشیم و بعد ویژگی های شهردار خوب را شناسائی کنیم سپس با بررسی رزومه افراد و کارنامه ها و توانائی های افراد به یک شهردار خوب برسیم ، شهرداری که حداقل دارای 70درصد وِیژگی های استاندارد شهردار بودن را داشته باشد طبیعتا در معرض انتخاب  هر عضوی از شورای قرار میگرید و شانس انتخاب ایشان به مراتب نسبت به دیگران بیشتر خواهد بود.

یادداشت مخاطب تابناک کهگیلویه و بویراحمد؛ شهردار به تعریف لغوی کسی است که شهر را در اختیار دارد در کشورهای غربی معمولا شهرداران از همه حیث بر سایر قوای سیاسی ارجحیت دارند و مردم بیشتر شهردار خود را می شناسند تا فرماندار یا والی یا نماینده خود را...!
طبق تعریف دانشنامه‌ای، به گردانندهٔ شهر، شهردار یا شارمند، گویند.اما بر اساس معانی رایج در ایران، شهرداری نهادی است عمومی، غیر دولتی، محلی و خودکفا. یعنی مثل دیگر نهادهای دولتی صرفا از بودجهٔ دولتی استفاده نمی‌کند و باید دارای درآمد محلی برای اداره خود باشد که این درآمد توسط شورای اسلامی شهر به تصویب رسیده و در قالب عوارضات متعلقه از مردم اخذ می‌گردد.

  شهردار خوب کیست؛ و داراى چه ویژگى هایى است؟
اینها نخستین پرسش هایى است که شوراهاى شهرى در آغاز با آن مواجه مى شوند.
شوراهایی که پاسخ صحیح سؤالات مذکور رادریابند نیمى از راه را با موفقیت طى کرده ا ند.

با توجه به وظایف پیچیده و متنوع شهردارى ها، شهردار باید چه تخصص یا تخصص هایى داشته باشد؟ آیا باید متخصص فضاى سبز باشد یاداراى تخصص مرتبط با محیط زیست؟ مهندس عمران باشد یا مهندس معمار، مهندس صنایع و یا مهندس بهداشت محیط، عالم اقتصاد و یا جامعه شناس، یا جز اینها؟ همة اینها در مدیریت شهردارى مورد نیاز هست ولى آیا کسى پیدا مى شود که تمامى این تخصص ها را داشته باشد؟
بدیهى است که پاسخ منفى است. پس باید چه تخصصى داشته باشد؟ آیا تخصصى پیدا مى شود...! که همة آنهایى را که ذکر شد در خود داشته باشد؟ اگر نمی توان چنین تخصصى را پیدا کرد،
پس باید دنبال چه چیزى بود؟ اگر شهرساز نمیتوان بود، لیکن میتوان مدیریت شهرسازانه داشت؛ و اگر معمار نمیتوان بود، میتوان مدیریت معمارانه داشت. پس باید دنبال کسى گشت که اگر این تخصص ها را ندارد،مدیریت استفاده از آنها را داشته باشد.

دوم اینکه شهردار کسى نیست که صرفاً مدیریت یک سازمان را برعهده داشته باشد و اگر از عهدة این امر برآید، فرد مناسبى براى تصدى سازمان شهردارى است. بلکه شهردار کسى است..،
که خود منتخب افراد منتخب مردم یک شهر است و مشروعیت اداره امور شهر را به واسطه رأیى که مردم به اعضاى منتخب خود در شهر مى دهند، به دست مى آورد. بنابراین باید بتواند شهررا با مدیریت شورایى اداره کند. براى این امر، وى باید به این نوع مدیریت باور داشته باشد و نه تنها شهر را متناسب با دیدگاه و خواسته هاى نمایندگان مردم در شورا اداره کند، بلکه با همراهى و همفکرى شورا، امکان حضور مؤثر مردم را در ادارة امور شهر فراهم سازد، به گونه ا ى که شهر در اختیار مردم قرار گیرد و پروژه هاى عمرانى و فعالیت هاى خدماتى در پاسخ به نیازهاى واقعى مردم شهر تعریف و اجرا شوند.

شهردار باید کسى باشد که هدف مدیریت شهرى را توسعه بداند، نه عمران و نه ارائه خدمات بیشتر. توسعه با مشارکت مردم امکانپذیر خواهد بود و توسعه با آگاهى و دانایى مردم نسبت به حقوق شان و تکالیف شان در قبال ادارة امور شهر محقق مى شود.

شهردار منتخب شورا میبایست به مدیریت شهروند محور باور داشته باشد و سازمان ادارة شهردارى را با این باور ساماندهى کند. بنابراین باید بتواند به سهولت با مردم ارتباط برقرار کند و نه به گونه ا ى عوام فریبانه. میبایست با سازماندهى مناسب، امکان آگاهى از نظریات و دیدگاه هاى واقعى مردم فراهم گردد و شهر در چارچوب خواسته هاى مردم مدیریت شود.

آیا انتخاب شهرداری منتسب با اعضای شورا منافاتی با شاخص های  ایده آل یک شهردار خوب دارد..؟

در کنار موارد ذکر شده که بیشتر میتوان از آنها تحت عنوان شرایط عمومی یاد کرد این روزها برخی ها انتخاب شهردار  منتسب به اعضای شورا را  خاکستری و بد نشان میدهند که  گویی شخصی که میخواهد شهردار شود را باید از آسمانها به لنده آورد..!

آنچه باید در جواب این بخش از جامعه گفت، یادآوری ایام انتخابات است. چطور میشود که برخی ها موضع گیریهای تماما طائفه ای خود را در ایام ثبت نام ها و دوران فعالیت کاندیدها بزودی فراموش میکنند و امّا حال خواستار انتخاب شهرداری فرا قومیتی و در نگاه های فرامنطقه ای میشوند.

انتخابات شورای شهر لنده تمام شد و بالاخره ۵ گزینه که همه از جوانان و تحصیلکردگان این منطقه هستند انتخاب شدند  که قطعا اولویت کاری این عزیزان باید این باشد که موجبات رفاه و آسایش همه جامعه ی شهری لنده را در حد ممکن فراهم آورند و این چیزی است که عموم جامعه از آنان میخواهند نه انتخاب شهردار با تعریف ها و ویژگی های ساختگی برخی قلم به دستان.

در روزهای مانده به انتخاب شهردار برخی ها که خود مسبب ورود چهره های شدند که ایمان داشتند قدرت رای آوری ندارند ولی صرفا با این هدف که مشکل تراشی کنند برای دیگران و اتفاقا موفق هم شدند و موجبات شکست افرادی نیز شدند، اکنون بلندگوی شعار پرطمطراق  فراطایفه ای انتخاب کردن شهردار را برداشتند و از اعضای شورا می خواهند شهردار آنان این باشد و آن نباشد و خط بکشند بر همه ی بستگان خود..!

آنچه لازم است شهروندان عزیز بدانند این نکته است که اساسا اگر عضوی از شورای شهر اقدام و حمایت از گزینه ای کند که منتسب به خود و طایفه اش باشد لزوما منافاتی با شاخص های ایده آل یک شهردار خوب ندارد و آنچه خواست مردم است فراطایفه ای خدمت رسانی است نه خط کشیدن بر ایل و تبار خود، چه بسا که فرد مورد حمایت  طایفه ای از تمامی رقیبان سرتر باشد و موجبات توسعه بیش از پیش را برای شهر فراهم آورد.

اینکه با نیت های شوم بخواهیم شانس وموقعیت خدمت رسانی را از برخی تحصیلکردگان نزدیک و منتسب به اعضای شورا بگیریم ترفندی زیرکانه و با برنامه است که امّا این افراد باید بدانند نسخه های آنان از پیش تحلیل گردیده است و نمی توان بخش بزرگی از جامعه ی شهری لنده را از دور خارج کرد..!

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
عشایر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
باسلام
خداقوت خدمت نگارنده،
حقیقتا کلمه به کلمه این متن جالب و دلنشین هست.
انتخاب شهردار منتسب به هرکدام از اعضاء محترم شورا هیچ منافاتی با شاخص های انتخاب شهردار نداشته و نخواهد داشت.
عده ای از آقایان دنبال این هستند که عملکرد ضعیف خودشان در ادوار گذشته در راستای انتخاب شهردار را وصل کنن به این دوره و از آلان دارن حاشیه درست میکنن و ذهن منتخبین را به سمت و سوی فراطایفه ای سوق میدن‌،
خوشبختانه دوره این مجموعه افراد به پایان رسیده و امیدوارم منتخبین این دوره مشاوران بهتری جهت انتخاب شهردار انتخاب کنند.
من الله التوفیق
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
آنچه به نظر میرسه دست و پا زدن شکست خوردگان انتخابات شورا هست ‌،؛ چه آنهایی که در این دوره جرات ثبت نام کردن را نداشتن و چه آنهایی که آمدن و مردم دست رد به سینه شون زدن. لطفا دست از سر منتخبین بردارین و بزارین بدون از استرس و در فضایی آرام و صمیمی برای این شهر تصمیم بگیرن.
بازنشسته
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
قطعا با توجه به ترکیب شورا شهردار تامرادی است و مقدم دست انداز خودش باز شهر داره
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار