جشنواره تئاتر نیز، فقط باید برگزار می شد؛
تابناک: آیین اختتامیه بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استان اصفهان با حضور جمعی زیاد از هنرمندان برگزار شد و ایوب آقایانی از داوران جشنواره بیانیه هیات داوران را که در آن بر همگرایی هنرمندان و مسئولین برای تعالی تئاتر اصفهان تاکید شده است قرائت کرد.
کد خبر: ۹۷۷۳۱
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۷ 20 September 2015
آیین اختتامیه بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استان اصفهان با حضور جمعی زیاد از هنرمندان برگزار شد و ایوب آقایانی از داوران جشنواره بیانیه هیات داوران را که در آن بر همگرایی هنرمندان و مسئولین برای تعالی تئاتر اصفهان تاکید شده است قرائت کرد.
بسترسازی برای رشد نمایشنامه نویسی با طرح های نو از دیگر موضوعات مهم بیانیه هیات داوران جشنواره تئاتر استان اصفهان بود.
هیات داوران این جشنواره در بیانیه خود برگزیدگان بخش های مختلف را نیز به شرح زیر معرفی کرد:
طراحی برشور: راضیه فاضلی برای هفت خان حالت
آهنگساز برگزیده: علی سرلک برای نمایش تربت
طراحی لباس برگزیده: مژگان کوهی طراح نمایش زیر تیغ
طراحی صحنه:
سوم: احسان جانمی برای نمایش فراموشی
دوم: مهدی سدهی برای نمایش تربت
اول: مهرنوش مردیها برای نمایش مرگ کسب و کارمن است
بازیگری آقایان:
سوم: امید نیاز بازیگر نمایش کوکتل
دوم: گروه بازیگران نمایش هفت خان هملت
اول: امین زارع بازیگر نمایش آوانگارد

بازیگری خانم:

سوم: شبنم پایندان برای نمایش «مرگ کسب و کار من است» و معصومه باقری برای نمایش تربت
دوم: مائده وحید برای نمایش فراموشی و رادنوش مقدم بازیگر نمایش آوانگارد
اول: شمیلا تابش برای نمایش مرگ کسب و کار من است

کارگردانی:

سوم: فرزانه آیافت برای نمایش تربت و احسان فاضلی کارگردان نمایش آوانگارد
دوم: پیمان کریمی کارگردان نمایش مرگ کسب و کارمن است
اول: محمد جواد سجادی برای نمایش هفت خان هملت

نمایش نامه نویسی:


سوم : نمایش نامه تربت از زهره غلامی
دوم: مرگ و کسب و کارمن است از صحرا رمضانیان
اول: آوانگارد از فاطمه مکاری

نمایش های معرفی شده برای جشنواره تئاتر فجر به ترتیب اولویت


اول: نمایش هفت خان هملت از نجف آباد
دوم :مرگ کسب و کار من است از اصفهان
سوم: نمایش آوانگارد از اصفهان
در این مراسم از شورای بازبینی شامل رسول هنرمند، احمدرضا رافعی و اسماعیل موحدی قدردانی شد.
در این آیین، بنیاد شهید استان از نمایش « سیری بر سرای دو سرباز سوخته» تجلیل کرد و کریمی سرپرست این بنیاد از آماده شدن سالن 250 نفره این نهاد برای کارهای نمایشی خبر داد.
در بخش مسابقه بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استان اصفهان 13 نمایش شرکت داشت.
این نمایشها از میان 30 اثر نمایشی که از نقاط مختلف استان برای این جشنواره اعلام آمادگی کرده بودند به بخش پایانی و مسابقه راه یافتند.

تئاترهای فاخر اصفهان از شبکه استانی و ملی پخش می‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان گفت: برای حمایت از هنرنمایش در اصفهان، قرار است تئاترهای فاخر از شبکه استانی و ملی پخش شود که امیدواریم تشویقی برای حضور جدی‌تر دوست‌داران این هنر باشد.
به گزارش مهر، حبیب‌رضا ارزانی شامگاه شنبه در مراسم اختتامیه بیست و هفتمین جشنواره تئاتر اصفهان با طرح این سوال که آیا واقعا امروز تئاتر اصفهان در جایگاه شایسته قرار دارد، اظهار داشت: شاید از دیدگاه تئاتری‌ها بخشی از مشکلات تئاتر استان مربوط به عدم برنامه‌ریزی صحیح و تامین اعتبار توسط اداره ارشاد باشد که ما نیز این موارد را قبول داریم.
وی با بیان اینکه در اصفهان خلأ هنرمند وجود ندارد، بیان داشت: اصفهان یک هزار و ۵۰۰ هنرمند در عرصه تئاتر دارد که برخی در حد و اندازه‌های کشوری و برخی بین‌المللی کار می‌کنند اما این موضوع به معنای آن نیست که نیازمند آموزش نیستیم و به قله‌های بلند تئاتر دست پیدا کرده‌ایم.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به کمبود فضای اجرای نمایش در استان بیان داشت: از ابتدای ورود به اداره ارشاد اصفهان در این زمینه دغدغه داشتم و امیداریم با اهتمام دولت این مشکل در تمام استان های کشور رفع شود.

مزایده مجتمع فرشچیان برای تبدیل به مرکز تخصصی سینما و تئاتر

وی با بیان اینکه قرار است مجتمع فرهنگی هنری فرشچیان به مرکزی برای سینما و تئاتر مبدل شود، تصریح کرد: مزایده این مجتمع بر اساس این شرایط امروز در روزنامه‌ها آگهی شده است.
ارزانی ادامه داد: این مجتمع دارای خلأهایی مانند عدم استفاده از بخش تئاتر روباز و سالن ۱۰۰ نفره است که امیدواریم پس از تبدیل به مرکز سینما و تئاتر از این ظرفیت‌های مغفول مانده نیز به خوبی استفاده شود.
وی اضافه کرد: همچنین قرار است بازسازی سینما فلسطین که فضای مناسبی برای اجرای تئاتر دارد تا ایام دهه فجر به پایان برسد که مرکزی برای تئاتر و سینما خواهد بود.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با ابراز امیدواری به اینکه تئاتر کمدی اصفهان که روزی در کشور مشهور بود بار دیگر احیا شود، تاکید کرد: اصفهان باید ورود جدی‌تری به عرصه طنز داشته باشد.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به اینکه احمدی مدیر کل صدا وسیمای اصفهان قول مساعد برای حمایت از تئاتر داده است، اظهار داشت: در راستای حمایت از هنر نمایش در اصفهان، قرار است تئاترهای فاخر اصفهان از شبکه استانی و ملی پخش شود که امیدواریم تشویقی برای حضور جدی‌تر دوست‌داران این هنر باشد.

هنر اهالی تئاتر نباید به شهر خودشان محدود شود

وی با تاکید بر اینکه هنر اهالی‌ تئاتر نباید به استان یا کشور خودمان محدود شود، تصریح کرد: از جمله مشکلات ما در این عرصه یکی این است که نتوانستیم اقتصاد را با هنر تلفیق کنیم و دیگر اینکه هنر هنرمندان ما در شهر خودشان باقی مانده است.
ارزانی با تاکید بر اینکه هنرمند اصفهانی باید به دیگر شهرهای ایران و حتی کشورهای دیگر پا نهاده و ارتباطات خارج استانی و کشوری در این زمینه برقرار شود، بیان داشت: اعزام گروه‌های نمایشی و هنرمندان عرصه‌های مختلف به خارج کشور را مدنظر داریم و سازمان فرهنگ و ارتباطات که زیر نظر وزارت ارشاد قرار دارد در این زمینه قول‌های مساعدی داده است.

اعزام گروه‌های هنری متعدد از اصفهان به خارج از کشور

وی اضافه کرد: منظور از این طرح این نیست که هر بار تعداد معدودی به خارج از کشور اعزام و از این امر بر خود ببالیم بلکه باید به جایی برسیم که هر هفته گروه‌های هنری متعددی از اصفهان به تمامی دنیا اعزام شوند.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان همچنین بر اجرای تئاتر به دیگر زبان‌های دنیا مانند عربی و انگلیسی توسط هنرمندان توانمند این عرصه تاکید کرد.

نکته قابل توجه این جاست که جشنواره تئاتر که به نوعی، یکی از مهم ترین اتفاقات تئاتری اصفهان است و در سال تنها یک بار برگزار می شود، امسال هم مثل سال های گذشته شکوه چندانی نداشت و از همین رو نیز نتوانست مخاطب بسیاری جذب کند.
با توجه به این موضوع، باز هم این سوال ایجاد شد که باوجود تغییرات مدیریتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان، کی قرار است، تغییراتی در شرایط موجود به وجود بیاید و نمایشگاه ها و جشنواره ها فقط برگزار نشود و یک بازخورد مناسبی نیز داشته باشد؟!
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار