کیوسک تابناک تهران 12 اسفند
تهران به عنوان پایتخت اداری و سیاسی کشور میزبان انتشار جراید بسیاری است و مهترین اخبار کشور نیز در این شهر پهناور رقم می‌خورد. خالی از لطف نیست سری به کیوسک مطبوعاتی از نگاه تابناک بزنید و درجریان مهمترین مطالب این روزنامه ها قرار گیرید. ت
کد خبر: ۹۸۱۴
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۴ 03 March 2015
ابناک تهران در نظر دارد هر روز صبح گزیده مطبوعات کشور را برای مخاطبین خود عرضه کند.

عیدی هسته‌ای در آرمان

روزنامه آرمان عکس صفحه اول خود را به گزارشی درباره سفر اخیر تیم هسته‌ای کشور قرار داده است و در این مطلب آورده:

باید منتظر ماند و دید که میزگرد مذاکرات بالاخره خروجی دندان‌گیر و معطوف به نتیجه نهایی در این دور از رایزنی‌ها ساطع خواهد کرد و گره از موضوع بغرنج تحریم‌ها و فرآیند لغو آن که مورد التفات و توافق دو طرف قرار گیرد، باز خواهد شد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با رویترز درخصوص مذاکرات این دوره خاطرنشان کرد: ما در حال پیشرفت هستیم، پیشرفتهایی نیز در مذاکرات گذشته کرده‌ایم و اگر اراده سیاسی لازم برای پذیرش این امر وجود داشته باشد امکان ادامه تحریمها در صورت دست یافتن به توافق نیست، می‌توانیم این بار به توافق برسیم. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر نظر وی در مورد مذاکرات این هفته با کری در مونترو افزود: ما تلاش می‌کنیم تا حد امکان جلو برویم. از طرف دیگر وزیر امورخارجه روسیه نیز مذاکرات ایران و 1+5 را سازنده خوانده و تاکید کرد:  مسکو از پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای استقبال می‌کند.

هر چه هست نمی‌توان منکر این موضوع بود که تمامی مقامات عالیرتبه حاضر در مذاکرات و دیپلمات‌های برجسته غربی، شرقی و ایرانی امیدوارند که مذاکرات به نتیجه رسیده و همگان به مذاکرات ماه مارس با دید ویژه و خاصی می‌نگرند و امید به حل‌وفصل ماجرا در همین بازه زمانی دارند. جایی که قرار است دو موضوع ظرفیت غنی‌سازی که پیشرفت‌هایی در آن حاصل شده به نقطه نهایی رسیده و بالاخره موضوع پر حاشیه و چالش فرآیند لغو تحریم‌ها نیز حل و فصل شود تا بالاخره مهر اختتام بر پرونده قطور هسته‌ای ممهور شود.  

همچنین این رونامه تیترهای دیگری نیز در صفحه خود دارد:

ورود«پول کثیف» از اقتصاد به سیاست / بفرمایید قبر؛ 15میلیارد‌تومان / برائت‌اصولگرایان از‌خودی دیروز

روزنامه شرق در صفحه اول خود مصاحبه ای با دکتر عبده تبریزی اقتصاد دان دارد با عنوان مردم هیچ وقت به تورم عادت نمی‌کنند و آورده است:

بدون‌شک بزرگ‌ترین و بدترین میراث احمدی‌نژاد برای دولت روحانی تورم ٤٤درصدی بود. تورمی که اکنون پس از یک‌وسال‌واندی با کاهش ٢٩درصدی روبه‌رو شده و طبق آخرین اعلام بانک‌مرکزی در بهمن‌ماه سال‌جاری روی نرخ ٨/١٥درصد ایستاده است.

ایشان ( رییس جمهور ) نرخ تورم یک‌ماه را اعلام کردند که درست است، به این معنا که در طول یک‌ماه قیمت‌ها بالا نرفته است. رییس‌جمهور که نگفته‌اند، ما تورم صفر سالانه داریم که حالا عده‌ای آن را در بوق و کرنا کرده‌اند. گویا عده‌ای به این نکته توجه ندارند این همان شاخصی است که در گذشته هم تورم را با آن می‌سنجیدند؛ حالا این شاخص نشان می‌دهد ما در یک‌ماه تورم نداشته‌ایم.

پس این نرخ صفردرصدی افتخاربرانگیز نیست؟

یک‌جریان کوتاه‌مدت است. اصولا برای ارزیابی، تورم یک‌ماهه را نمی‌شود ملاک قرار داد، چون مهم این است که تورم به‌صورت مداوم یا در طولانی‌مدت و میان‌مدت مهار شود.

‌یعنی دولت روحانی زمین اقتصادی کاملا سوخته‌ای را تحویل گرفت؟

نمی‌خواهم از تعابیر سیاسی استفاده کنم. واقعیت این است؛ وضعیت اقتصادی انتقالی به دولت روحانی وضعیت بسیار نامناسبی است. از هر بعدی نگاه کنید، دولت نهم و دهم کارنامه مثبتی نداشته که هیچ، کارنامه بسیار نامناسب و منفی‌ای هم دارد. هنوز بعد از چندین‌دهه به قرارداد امضاشده وثوق‌الدوله حمله می‌کنیم، اما ارقامی که این‌روزها از سوءاستفاده‌ها و فسادها و کسری‌های گسترده به‌وقوع‌پیوسته در دولت قبل منتشر می‌شود، روی قراردادهایی مثل وثوق‌الدوله را سفید کرده است. آخر باید از چه‌چیزی دفاع کرد؟

‌با همه این اوصاف آیا فکر می‌کنید می‌توانیم به تورم تک‌رقمی برسیم؟

بله، وقتی کشوری چون آرژانتین با تورم ٨٠٠درصدی به تورم شش‌درصدی رسیده، ما هم حتما می‌توانیم از تورم ١٦ و ١٧درصدی به تورم ٩درصدی برسیم. اگر همین سیاست‌های فعلی ادامه پیدا کند، قطعا به تورم تک‌رقمی خواهیم رسید. البته، به‌دلیل مشکلات ساختاری اقتصاد ایران، کاهش ١٠درصد دیگر از نرخ تورم، به‌سادگی گذشته نخواهد بود.

شکی در این نیست که دولت توانسته انضباط مالی بیشتری داشته باشد و تورم را کنترل کند. اما وقتی با این قضیه مواجه هستیم که به میزان ١٤٠هزارمیلیاردتومان در بودجه، پروژه‌های راه و حمل‌ونقل تعریف شده و در کل پرونده ٤٠٠هزارمیلیاردتومان پروژه در کشور باز است، دیگر چه پروژه جدیدی باید کلید زده شود؟ چقدر باید غیرمنطقی باشیم که نبینیم ٤٠٠هزارمیلیاردتومان پروژه تعریف شده و دولت ١٤هزارمیلیاردتومان یا حتی هزارو ٤٠٠میلیاردتومان هم ندارد و باز هم برود پروژه جدیدتری تعریف کند.

از دیگر تیترهای این روزنامه:

آمریکا به مهاجمان اسراییلی شلیک می‌کند / حرف و حدیث‌ها درباره انتخابات کم می‌شود / آزادی اطلاعات؛ پادزهر پوپولیسم / سردار نقدی: هر مسوولی که شکوفایی اقتصادی را مشروط به تعامل با غرب می‌داند به تنبلی متهم می‌کنم / تکریت، چندگام تا آزادی

مطلب مهم دیگر امروز مصاحبه کاظم جلالی با روزنامه اعتماد است  با عنوان نگران حزب لاريجاني نباشيد در این مصاحبه آمده است :

در جريان استيضاح آقاي فرجي‌دانا تلاش‌هاي زيادي صورت گرفته بود تا اين استيضاح انجام نشود، در همين راستا آقاي لاريجاني جلسه‌اي گذاشتند كه در آن جلسه از بنده و آقاي حداد عادل به عنوان روساي دو فراكسيون مجلس دعوت كردند تا با حضور آقاي فرجي‌دانا و برخي استيضاح‌كنندگان دور هم جمع شويم. در آن جلسه توافقاتي شده بود تا وزير علوم در چند حوزه پيگيري‌هايي را انجام دهد كه يكي از موارد پيگيري همان بحث پرحاشيه «بورسيه‌ها» بود و ديگري هم بحث چند نفري بود كه به عنوان مسوول در وزارت علوم منصوب شده بودند كه حساسيت‌هايي را در مجلس برانگيخته بود. از همان تاريخ برخي بحث دوماه فرصت به وزير را مطرح كرده بودند ولي برخي دوستان گفتند كه پس از دو ماه مجلس به روزهاي تعطيلات خود مي‌رسد لذا بحث يك ماه مطرح شده بود.

آقاي باهنر از همان صبح نظر منفي خود را بيان مي‌كردند كه موافق استيضاح هستند و حتما در حد بسياري از ديگر نمايندگان موثر مجلس، مي‌تواند تاثيرگذار باشد.

ما همواره با آقاي لاريجاني جلسه داريم و ايشان همواره تشويق مي‌كنند كه به نوعي داراي تشكل باشيم ولي آقاي باهنر مصاحبه مي‌كنند و مي‌گويند كه چنين تشكلي وجود ندارد يا وجود نخواهد داشت، يا آقاي دكتر لاريجاني با آن مخالف هستند.

من هنوز متوجه نشدم كه اين تشكل چه منافاتي با اهداف آقاي باهنر دارد در حالي كه من به صورت خصوصي هم با ايشان صحبت كردم و گفتم كه همين دوستان اصولگراي ما كه تشكل ما را موجب تفرق مي‌دانند چطور ديروز وقتي تشكل درست مي‌كردند عامل تفرقه نبودند؟ مثلا جريان رهپويان و ايثارگران، دو جريان در داخل اصولگرايي است كه به هر حال هم‌فكر هستند و معمولا در جلسات همگرايي اصولگرايي اين دو جريان داراي كرسي هستند ولي هنگامي كه به ما مي‌رسد كه بخش بزرگي از جريان اصولگرايي در داخل كشور هستيم گفته مي‌شود كه هويت شما چيست و اساسا براي چه مي‌خواهيد كرسي داشته باشيد و همين الان هم برخي برافروخته شدند كه چرا شما بايد تشكل داشته باشيد. حالا چطور اگر تشكيلات ديگري مثل «اصولگرايان رهروان ولايت» به اين جمع اضافه شود «موي دماغ» خواهد بود و بايد عليه آن موضع گرفت. اين چه رفتار ناصوابي است كه در حال انجام است؟

درباره وحدت سوال نخستين اين است كه چرا سه سال پيش برخي‌ها با وجود اينكه شخصيت عظيم‌القدري مثل حضرت آيت‌الله مهدوي‌كني با آن كهولت سن و با بيماري براي وحدت اصولگرايي به صحنه آمدند، حرف او را زمين زدند؟ مشروح ملاقات‌هاي‌شان با ايشان وجود دارد و بنده هم به عنوان شاگرد آيت‌الله مهدوي‌كني بارها با ايشان گفت‌وگو كردم و درد دل‌هاي ايشان را در سه سال پيش شنيدم. دوستان در آن زمان مي‌گفتند كه وحدت ضرورتي ندارد و حتي كرسي‌هايي كه براي‌شان درنظر گرفته شده بود را تا آخر خالي گذاشتند. پس اينها ابتدا بايد پاسخ بدهند كه چرا وحدت ديروز بد بود و امروز خوب شده است؟مطلب دوم اين است كه وحدت براي چيست؟ وحدت براي حفظ آرمان‌هاي امام (ره) و رهبر معظم انقلاب و انقلاب اسلامي و انتخاب برجستگان است يا وحدت براي جاروجنجال‌هاي جناحي و سياسي و بازي‌هاي سياسي است؟ و مطلب سوم اينكه وحدت براي پيروزي است يا شكست؟ اگر وحدت براي پيروزي است پس اصولگرايي بايد كساني را كه مي‌توانند عامل شكست اين جريان باشند و مواضع آنها مواضعي نيست كه مورد اقبال افكار عمومي باشد بايد به نوعي آنها را از خود دور كند يا حتي اگر آن سلايق و افراد خيلي دل‌شان براي انقلاب مي‌سوزد بايد خودشان اجازه بدهند تا گفتماني كه بتواند مورد اقبال افكار عمومي در جريان اصولگرايي قرار بگيرد، تقويت شود

از دیگر تیترهای روزنامه اعتماد:

خيز تازه ظريف - كري براي توافق / عمليات بزرگ عليه داعش در تكريت / پديده قم! / اقتصاد مقاومتي، ضرورت اقتصادي اركان نظام است

روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود در مطلبی با عنوان اداره 27 دانشگاه با سرپرست چه معنایی دارد؟! آورده است:

سید رضا اکرمی در بخش دیگری از مصاحبه با نامه‌نیوز درباره نسبت خود با روحانی می‌گوید: بنده از نظر بینشی مشکلی با روحانی ندارم بلکه همراه او نیز هستم اما در برخی روش‌ها به او «ان قلت» دارم. به طور مثال وزارت علوم در دولت یازدهم کارنامه خوبی از خود نشان نداده است. این وزارتخانه 9 ماه وزیر داشته، 6 ماه سرپرست، سه نفر معرفی شده‌اند که مجلس رأی نداد که بالاخره به آقای فرهادی ختم به خیر شد. بنده به ایشان گفتم که آقای روحانی وزیر علوم باید قابل و لایق باشد. لایق باشد که وزارت خانه را اداره کند و قابل باشد تا مجلس به او رأی اعتماد بدهد. الان اداره شدن 27 دانشگاه با سرپرست چه معنایی دارد؟

از دیگر تیترهای کیهان :

ماموریت نتانیاهو حمایت از توافق ژنو در پوشش مخالفت / تکریت، یک قدم تا آزادی / پدری برای مادر دانشگاه‌های ایران!(یادداشت روز)

روزنامه ایران در یادداشت صفحه اول خود با عنوان پول‌های شبهه‌ناک در کارزار سیاست به قلم  حجت‌الاسلام روح‌الله بیگی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس آورده است:

در پی ادعاهای محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهوری سابق که در حال حاضر دوران محکومیت خود را می‌گذراند، زمینه‌هایی برای ابهامات و شائبه‌های منفی علیه جایگاه مجلس و نمایندگان فراهم شده است. کما اینکه در روزهای گذشته لیستی در فضای مجازی منتشر شد و نام برخی نمایندگان که به گفته خود هیچ پولی از رحیمی دریافت نکرده‌اند در آن قید شده بود.
در این میان برخی همکاران پرداخت چنین پول‌هایی در ایام انتخابات را عادی و روالی معمولی خوانده‌اند. این دوستان احتمالاً توجه ندارند که آنچه در اینجا محل اشکال است اصل کمک‌های انتخاباتی نیست بلکه مهم منبع این پول‌هاست. آیا کمک کردن از جیب مردم و بیت المال به نامزدهای انتخاباتی عادی است؟ آیا توزیع پول‌هایی که از راه غیرقانونی به دست آمده روال معمولی است؟

مردم از مسئولان که باید امانت‌دار باشند انتظار ندارند از بیت‌المال به نفع اهداف سیاسی و جناحی خود برداشت کنند همان‌طور که انتظار ندارند نامزدها یا نمایندگان مجلس چنین پول‌های شبهه‌دار یا کثیفی را دریافت کنند.

 از دیگر تیترهای روزنامه ایران :

نبرد تن به تن با داعش در زادگاه صدام / هوشیار نباشیم «پول کثیف» وارد سیاست می‌شود / همنشینی دولتمردان و دانشگاهیان در جشن تکریم دانش پرینت

روزنامه جام جم در تیتر یک خود با عنوان گردشگری سلامت اسیر دلالی آورده است :

هر شاخه‌ای از گردشگری را که بگیرید، آن‌قدر درآمدزا هست که بتواند اقتصاد کشور را متحول کند. گردشگری سلامت هم یکی از همین حوزه‌هاست که بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته از آن منافع مالی گسترده‌ای دارند، اما به گفته متولیان نظام سلامت، در کشور ما به دلیل حضور پرشمار دلالان، کمتر گردشگری جرات می‌کند که پا به مراکز درمانی ایران بگذارد.

عابد فتاحی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: به دلیل حضور پررنگ دلالان، گردشگری سلامت در کشور ما به بن‌بست رسیده و تقریبا آبرو و اعتبار پزشکی ایران به دلیل حضور همین دلالان زیرسوال رفته است.به گفته این نماینده مجلس، وقتی از بیمار خارجی حتی گاهی تا ده برابر هزینه واقعی درمان، ارز دریافت می‌کنند، نباید انتظار داشته باشیم که گردشگر خارجی برای درمان به‌ایران بیاید.

بنابراین وزارت بهداشت در تلاش است تا از حضور و فعالیت دلالان در این حوزه جلوگیری کرده و این معضل را ریشه‌کن کند تا ارائه‌کنندگان خدمات در بخش موردنظر ساماندهی شوند. همچنین پس از تصویب طرح ویژه ساماندهی، آیین‌نامه و پروتکل آن هم از سوی شورای راهبردی گردشگری سلامت تدوین شده است.

از دیگر تیترهای روزنامه جام جم :

تندروها در واشنگتن نگران مذاکرات / همایش‌های ناموفق با موضوع موفقیت / نحوه افزایش حقوق و بازنشستگی پیش از موعد

روزنامه دنیای اقتصاد در تیتر یک خود با عنوان 5 گزینه مسکن در سال 94 آورده است:

مطابق چشم‌اندازي كه براساس تحقيقات چندوجهي براي بازار مسكن ترسيم شده، در سال94 حداقل 5 نوع ورودي مختلف پيش‌روي دو طيف سرمايه‌گذار و مصرف‌كننده مسكن قرار دارد كه پيش از انتخاب گزينه بهينه از بين آنها بايد سود و زيان هر كدام از معبرهاي موجود مورد ارزيابي قرار گيرد.

امسال از یکسو خانوارهای متقاضی مسکن، کماكان در صحنه معاملات حضور داشتند و از سوی دیگر قیمت مسکن در کلان‌شهری همچون تهران که معمولا خیلی سخت و در طول زمان شیب کاهشی به خود می‌گیرد، ماه به ماه کاهش یافت و صورت تقریبا منظمی از افت قیمت آپارتمان را در بازار به نمایش گذاشت. از طرفي خرید و فروش آپارتمان در تهران طی ماه‌های اخیر حدود 10 تا 15درصد به‌طور نسبی افزایش ماهانه پیدا کرد. امسال به‌طور متوسط بین 9 تا 12 هزار فقره مبایعه‌نامه در هر ماه در بنگاه‌های مسکن برای متعاملین واحدهای مسکونی ثبت شد. هر چند این حجم معامله در مقایسه با انعقاد 17 تا 20 هزار فقره مبایعه‌نامه در زمان رونق مسکن طی دو سال قبل، به معنای «رکود حال حاضر» است، اما همین حجم فعلی خرید و فروش در مقایسه با دوره‌های رکودی سال‌های گذشته، به مراتب بیشتر است.

ر سال 94 چشم‌انداز روشنی برای سود سرمایه‌گذاری در خرید مسکن وجود ندارد. از سوي ديگر، ريسك تاخير بيشتر در خريد مصرفي مسكن در سال94 بالا خواهد بود اما اينكه از بين دو گزينه خريد يا پيش‌خريد، كدام بايد در اولويت انتخاب متقاضيان باشد، بايد چشم‌انداز بلندمدت قيمت‌ها در اين انتخاب لحاظ شود. در لوح فشرده تهيه شده توسط مركز آموزش  «دنياي‌اقتصاد»، علاوه‌بر تشريح استراتژي بهينه خريد و سرمايه‌گذاري در بازار مسكن94، تحليل‌هاي رسمي معاون مسكن و مشاور مالي وزير راه‌وشهرسازي نيز درباره آينده قيمت مسكن، بازار آپارتمان‌هاي ارزان‌قيمت و گران‌قيمت و همچنين تاثير سياست‌هاي جديد دولت بر بازار، منعكس شده است.

تیترهای روزنامه‌های دیگر

قانون :

غم و شرم كنسرت ها ی لغوشده / سياست نشئه از قاچاق و فساد / تير خلاص سياست به محیط‌زیست / دومين چالش سرخ‌ها در آسيا / هواي مذاكرات ابري است / خصوصی‌‌ترین نهاد دولتی، دولتی‌ترین نهاد بخش خصوصی / دل‌نگراني در اسرائیل دلواپسی در ايران

شهروند:

دشت‌هایی که نشست می‌کنند خانه‌هایی که ترک می‌خورند / لغو زنجیره‌ای کنسرت‌ها ادامه دارد / کاهش ٢٥‌درصدی هزینه‌های مردم در حوزه سلامت / گردش مالی ٢هزار میلیاردی یک جوان قاچاقچی

وطن امروز :

نمایش قدرت به مثابه افزایش قدرت / خبر حکمش تا پایان اسفند / محدودیت‌های مشمولان غایب / صدور کیفرخواست مدیرعامل پرسپولیس / ابهام در هزینه‌های سفر اجلاس پکن+20


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار