کارشناس مسئول باغبانی مدیریت جهادكشاورزی شهرستان ارسنجان با بیان اینکه روش علمی برای کنترل آفتاب سوختگی در دسترس نیست افزود: رعایت فاصله طولی و جهت کاشت مناسب، حفظ تراکم مناسب در مناطقی با آفتاب شدید تابستانه، هرس و آبیاری صحیح درختان، مدیریت کف باغ، انتخاب ارقام مقاوم به آفتاب سوختگی(ملس و رباب)، پوشاندن میوه انار با کاغذ و نصب تورهای سایبان از جمله روش های سنتی مدیریت آفتاب سوختگی میوه انار هستند.
کد خبر: ۹۸۳۱۹۳
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۸ 03 August 2021

تابناک فارس به نقل از شیرازه: رضا علی ملک حسینی با اشاره به وجود ۱۵۵۰ هکتار باغ انار در این شهرستان که عمدتاً از ارقام کدرو(زرد انار)، رباب، ملس، سریزدی، شیرین شهوار و فاروق هستند گفت: رشد میوه انار در مردادماه کامل شده و بدلیل فرآیند آب گیری، پوست آن نازک‌تر می‌شود و تابش مستقیم و تشعشعی نور خورشید باعث آفتاب‌سوختگی، کاهش کیفیت و سفید شدن دانه‌های انار می‌شود.

وی با بیان اینکه روش علمی برای کنترل آفتاب سوختگی در دسترس نیست افزود: رعایت فاصله طولی و جهت کاشت مناسب، حفظ تراکم مناسب در مناطقی با آفتاب شدید تابستانه، هرس و آبیاری صحیح درختان، مدیریت کف باغ، انتخاب ارقام مقاوم به آفتاب سوختگی(ملس و رباب)، پوشاندن میوه انار با کاغذ و نصب تورهای سایبان از جمله روش های سنتی مدیریت آفتاب سوختگی میوه انار هستند.

ملک حسینی ادامه داد: در حال حاضر کائولن کشاورزی، بعنوان منعکس کننده نور آفتاب و سایه دهنده درختان مثمر برای کاهش‌ خسارت آفتاب سوختگی، ترکیدگی، کنترل کرم گلوگاه و ریزش گل و میوه انار به باغداران توصیه می‌شود.

وی تاکید کرد: محلولپاشی کائولین با غلظت ۱۵ درصد روی سطح درختان از اواسط اردیبهشت ماه شروع و بفواصل زمانی یک ماه طی ساعات خنک روز و در چهار نوبت متوالی بخصوص در تیر و مرداد ماه تکرار می‌شود.

کارشناس مسئول باغبانی مدیریت جهادكشاورزی شهرستان ارسنجان خاطر نشان کرد: آفتاب سوختگی میوه انار، کاهش کیفیت و ارزش صادرات محصول را بدنبال دارد و این نوع انار با قیمت بسیار پایین برای آب‌گیری و تهیه رب انار استفاده می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار