متاسفانه بر اساس آمار و ارقام، منابع آب در قم نسبت به سال‌های گذشته ۶۰ درصد کاهش پیدا کرده‌اند و این برای مردم قم یک هشدار جدی است. هرچند هنوز شرایط بحرانی نشده، اما با توجه به جغرافیای این استان ممکن است آیندگان در شرایط بدی قرار بگیرند.
کد خبر: ۹۸۴۰۸۵
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۵۱ 07 August 2021

به گزارش تابناک قم، قم، یکی از شهر‌های کویری ایران است. شهری بیابانی با آب و هوایی گرم و خشک؛ و از این رو منطقی به نظر میرسد که زندگی در این شهر مانند بسیاری از شهر‌های دیگر کشور، با چالش‌های متفاوتی رو به رو باشد.

یکی از اصلی‌ترین این چالش‌ها، بحران آب است. آبی که سالهاست برای قمی‌ها چندان شیرین نیست و اکنون لازم است در مصرف همان آب هم صرفه‌جویی کنند تا مبادا فرزندانشان در حسرت همان آب نه چندان شیرین بمانند.

متاسفانه بر اساس آمار و ارقام، منابع آب در قم نسبت به سال‌های گذشته ۶۰ درصد کاهش پیدا کرده‌اند و این برای مردم قم یک هشدار جدی است. هرچند هنوز شرایط بحرانی نشده، اما با توجه به جغرافیای این استان ممکن است آیندگان در شرایط بدی قرار بگیرند.

براساس شرایط جغرافیایی، استان قم تنها از ۴۰ درصد میانگین بارندگی در کشور بهره‌مند میشود و باید تدبیری برای اصلاح سطح زیر کشت در قم اتفاق بیفتد تا وضعیت تولید فراوری استان بهتر شود.

طبق آمار بدست آمده، ورودی آب به سد‌های استان نسبت به سال‌های گذشته بیش از ۴۰ درصد کاهش یافته و میزان بارندگی نسبت به سال گذشته تا ۵۰ درصد کمتر شده است و دمای هوا هم افزایش یافته که این نشان‌دهنده وضعیت حساس در استان است.

اکنون که ماه‌های گرم سال را پشت سر میگذرانیم، بسیاری از روستا‌های استان قم دچار کم آبی هستند و به گفته مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان قم، با توجه به افزایش دما، برخی از روستا‌ها در ساعاتی از شبانه‌روز با قطعی یا کاهش فشار آب مواجه بوده‌اند که برنامه‌ریزی لازم برای مدیریت و اصلاح این موارد انجام شده است.

علی جان صادق پور، در این خصوص گفت: وضعیت فعلی مصرف آب در استان قم بیانگر این چالش است که اگر با همین وضعیت به پیش برویم، در حدود ۱۰ سال دیگر با تهدید رو به رو خواهیم بود، در حالی که مدیریت مصرف آب و همچنین گسترش شبکه فاضلاب می‌تواند کاهش این تهدید و یا رفع آن را به دنبال داشته باشد.

وی تصریح کرد: ۷۸ درصد منابع آب شُرب استان و ۸۵ درصد منابع آب شرب شهر قم از خارج از استان تامین می‌شود و منابع فعلی آب در استان، ۱۳۵ حلقه چاه، ۱۴ رشته قنات، ۶ دهانه چشمه و همچنین دو سد ۱۵ خرداد و کوچری است.

صادق‌پور همچنین افزود: تصفیه خانه قم در هر ثانیه امکان تأمین حدود ۴ هزار لیتر آب را دارد که بدیهی است مصرف مازاد بر این عدد باید از طریق چاه‌ها تأمین شود و همین امر سبب کاهش کیفیت آب و شور شدن نسبی آن می‌شود.

در کشور‌های پیشرفته جهان، راهکار‌های مختلفی برای تصفیه و شیرین‌سازی آب‌های شور و همچنین مصرف بهینه آب وجود دارد که استفاده از آن‌ها قطعا میتواند تاثیر مثبتی به شرایط موجود بگذارد، اما باید برای رفع این بحران شهروندان هم بخاطر فرزندان و آیندگانشان، در مصرف آب صرفه جویی کنند تا هر چه زودتر این چالش بر طرف شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار