دکتر آرمان شهابی عضو هیات علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان و مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان آلماژن فرا تجهیز، موفق به تولید دستگاه بیوپرینتر سه بعدی شده است.
کد خبر: ۹۸۴۸۰۱
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰ 09 August 2021

این نخبه جیرفتی زمان ساخت این دستگاه را از ایده تا تولید ۲ سال اعلام و از حمایت های مرکز جامع سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تشکر کرد.

وی ایده ساخت دستگاه چاپگر زیستی سه بعدی را نیازسنجی و استراتژی شرکت دانش بنیان خود دانست و گفت: تولید این دستگاه در انحصار کشورهای آمریکا و آلمان است.

شهابی با بیان اینکه سه شرکت داخلی اقدام به تولید دستگاه چاپگر زیستی سه بعدی کرده اند، وجه تمایز دستگاه تولیدی خود را با سایر انواع مشابه داخلی و خارجی دقت، سرعت، سایز و قطعات دستگاه اعلام کرد.

عضو هیات علمی پپوهشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان قیمت دستگاه‌های خارجی چاپگر زیستی سه بعدی را ۲۰۰ تا ۲۵۰هزار دلار برشمرد و گفت: قیمت محصول تولیدی داخلی یک چهارم قیمت خارجی است.

وی با بیان اینکه قابلیت پرینت لایه به لایه یک فناوری انقلابی در دنیای پزشکی و مهندسی پزشکی است، گفت: از آنجا که اندام ها و اعضای بدن انسان دارای ساختار هندسی بسیار پیچیده و برای هر شخص منحصر به فرد است، فناوری ساخت افزودنی مواد زیستی (بیوپرینت)، با تکیه بر پرینت لایه به لایه، تمامی محدودیت ها را از پیش رو بر می دارد و می تواند عضو هر شخص را کاملاً متناسب با شرایط فیزیولوژیکی فرد بسازد لذا استفاده از بایوپرینتر، نسبت به روش‌های سنتی در اولویت قرار می‌گیرد.

عضو هیات علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: بیوپرینتر علاوه بر اینکه داربست را تولید می‌کند این امکان را فراهم می‌آورد که سلول‌ها با دقت و در جایی‌ که محقق می‌خواهد، جانمایی شوند.

وی افزود: فناوری بیوپرینت با هدف بهبود سلامتی بشر در حوزه هایی نظیر توسعه دارو، مدل سازی بیماری و همچنین تولید انواع بافت و اعضای بدن مورد نیاز برای پیوند، به کمک علم پزشکی آمده است.

شهابی با بیان اینکه هزینه تحقیقات در حوزه پزشکی بسیار بالا بوده و تعداد نمونه های موجود، عموماً کمتر از میزان نیاز است، تصریح کرد: این موضوع سبب آهسته شدن روند تحقیقات شده که از نظر اقتصادی، هزینه زیادی را به مراکز تحقیقاتی تحمیل می کند.

وی ادامه داد: کاربرد این فناوری توسعه بافت‌ها به منظور آزمایش‌های دارویی‌ بوده که علاوه‌ بر اینکه به شناسایی عوارض جانبی داروها کمک می‌کند، یک گزینه مقرون‌ به‌ صرفه به شمار می رود و حذف آزمایش های حیوانی توجیه اخلاقی دارد.

شهابی یکی از مزیت های این دستگاه را حذف آزمایش های حیوانی دانست و گفت: محققان به دنبال ایجاد اعضای بدن انسان‌ ها در محیط ‌های آزمایشگاهی بوده اند که با معرفی فناوری پرینت بیولوژیک پیشرفت‌ هایی در این زمینه حاصل شد.

وی افزود: این فناوری نتیجه تلاش‌ های محققان بود که با استفاده از آن موفق به پرینت سه بعدی بلوک‌ های مصنوعی سلولی شدند.

شهابی کاربردهای دستگاه چاپگر زیستی سه بعدی را شامل تست محصولات آرایشی و دارویی روی بافت پوست، ساخت نمونه بافت سرطانی برای بررسی تاثیر داروهای ضدسرطان و در حوزه جراحی زیبایی بویژه جراحی پلاستیک و پیوند پوست، بازسازی بافت استخوان، تولید بافت غضروف برای بازسازی و ترمیم ضایعات، ساخت پروتز و ایمپلنت های اختصاصی و کاربردهای دندان‌پزشکی برشمرد.

وی گفت: پرینت سه بعدی زیستی از سلول‌های زنده در مقیاس بالا برای توسعه محصولاتی که کاربرد درمانی دارند، استفاده می‌کند.

عضو هیات علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان هدف اصلی این فناوری را در آینده، ساخت ارگان زنده و پیوند آن به بدن بیماران دانست و افزود: با این فناوری همچنین هزینه های تولید دارو و تحقیق روی بیماری ها، با تکیه بر فناوری بیوپرینت، بشدت کاهش خواهد یافت و بدین ترتیب با گسترش این فناوری به یکی از مهمترین نیاز های بشری پاسخ داده خواهد شد.

وی با بیان اینکه در حال عبور از مرحله تجاری‌سازی دستگاه و درحال جذب سرمایه هستیم، اظهار داشت: قصد داریم در بازار خدمات تولید بافت و مواد اولیه سلولی قابل‌استفاده در بیوپرینتر کار کنیم تا بتوانیم آن را در کنار دستگاه به محققان بفروشیم.

شهابی به تشریح فنی دستگاه چاپگر زیستی سه بعدی پرداخت و گفت: فناوری‌ای که ما از آن استفاده می‌کنیم، میکرو اکسترود نام دارد و سه نازل برای تزریق هیدروژل های مختلف با قابلیت تعویض نازل برای تزریق بیو مواد حرارتی در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه ۲ نوع ماده در دستگاه چاپگر زیستی سه بعدی استفاده می‌شود که قابلیت استفاده در بدن انسان را دارند، افزود: این موضوع یعنی مواد سلولی و مواد زیست‌سازگار دستگاه ما قابلیت پرینت همزمان سه نوع سلول را با مواد مختلف دارد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا ساخت این دستگاه با کیفیت مورد اشاره و اثرگذاری های آن را مورد تایید قرار داد.

منبع/ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار