اکبر آزادی در گفتگو با تابناک:
کارشناس‌آموزش اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه توصیه هایی در خصوص تزریق واکسن کرونا بیان کرد.
کد خبر: ۹۸۶۸۳۲
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۳ 17 August 2021

اکبر آزادی در گفتگ با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار کرد:در زمان واکسیناسیون نبایستی ناشتا باشید، زیرا ممکن است زمان تزریق واکسن دچار سرگیجه یا افت فشار خون شوید.
برای جلوگیری از بروز این مشکلات در هنگام تزریق واکسن لازم است صبحانه میان وعده ساده ای مصرف کنید و شب قبل از واکسیناسیون نیز غذایی سبک مانند سوپ میل کنید این موضوع به ویژه در مورد افرادی که ترس از آمپول زدن دارند رعایت شود.

وی افزود: شب قبل از واکسیناسیون خواب خوب و راحتی داشته باشید خواب کافی و آرام نقش مهمی در آماده سازی سیستم ایمنی بدن و تقویت آن ایفا می‌کند، مقدار زیادی آب و مایعات بنوشید تامین آب بدن به میزان کافی قبل و بعد از تزریق واکسن کووید۱۹ بسیار مهم است. مصرف مایعات کافی نه تنها سبب عملکرد بهتر بدن در شرایط واکسیناسیون می شود بلکه از افت فشار خون در افرادی که معمولاً ترس از آمپول و یا واکسن دارند جلوگیری می‌کند.

آزادی با بیان اینکه مصرف غذاهای ضد التهاب قبل و پس از تزریق واکسن می تواند کمک کننده باشد،اظهارکرد:اضافه کردن چاشنی هایی مثل: زنجبیل، نعناع فلفلی، دارچین، فلفل، زردچوبه، سیر و پیاز در تهیه غذا به دلیل خاصیت ضد التهابی توصیه می شود زرد چوبه را میتوان به چای نیز اضافه کرد.

وی گفت:حین مراجعه به مراکز واکسیناسیونتجمع نکنید و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت و عجله نکنید، اجازه دهید تا فرایند واکسیناسیون به درستی انجام شود،واکسن به قسمت بالای بازو تزریق می‌شود لباس گشاد و مناسب بپوشید تا واکسیناسیون به راحتی انجام شود.

کارشناس‌آموزش اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه تصریح کرد:قبل از تزریق واکسن تمام سابقه پزشکی، حساسیت، بیماریهای همراه و.... را به مراقب سلامت و پزشک مستقر در محل بازگو کنید اگر توصیه کردند که واکسن نزنید، به حرفاشان اعتماد کنید،قبل و بعد از تزریق واکسن برای کاهش علائم نیاز به مصرف هیچ دارویی نیست. بنابراین هیچ دارویی را بدون توصیه پزشک یا مراقب سلامت مصرف نکنید.همچنین در هنگام مراجعخیک نفر همراه سالمندان باشد تا بعد از تزریق واکسن آنها را همراهی کند،اگر شرایط پزشکی خاصی دارید مانند نقص سیستم ایمنی و یا باردار هستید حتماً به مسئولین بهداشت مرکز اطلاع دهید.از روحیه خوب و با نشاط برخوردار باشید و بدون هیچ گونه اضطراب دریافت واکسن باشید.

وی گفت:غالباً عوارض ناشی از واکسن به طور معمول از ۱ تا ۲ساعت تا کمتر از ۷ روز بعد از تزریق واکسن به طور متغیر و خفیف در بعضی افراد ممکن است رخ دهد و در موارد بسیار نادر برخی عوارض ممکن است یک ماه بعد از واکسیناسیون بروز یابد،اگر بعد از تزریق واکسن، محل تزریق درد داشت با گذاشتن پارچه تمیز و خنک بر روی محل درد میتوانید از مقدار درد آن بکاهید،در صورت ایجاد تب بعد از واکسیناسیون، توصیه می شود مایعات و غذاهای آبدار به میزان فراوان نوشیده و میل کنید،از مصرف شربت‌های خیلی شیرین، نوشابه های گازدار و بطور کلی نوشیدنی های خیلی شیرین که موجب تضعیف سیستم ایمنی و اختلال در عملکرد آن می شود خودداری کنید،بهترین نوشیدنی آب است. آب میوه تازه و طبیعی، دوغ کم نمک و بدون گاز و شربت‌های خانگی کم شیرین نیز برای تامین آب بدن مناسب هستند.

آزادی در ادامه افزود:در صورت بدن درد و خستگی از منابع غنی از امگا ۳ (ماهی، گردو، تخمه آفتابگردان) استفاده کنید،مصرف منابع غذایی منیزیم(سبزی های برگ سبز، غلات، حبوبات، بادام زمینی، شکلات تلخ و کاکائو) و ترکیبات کافئین دار (چای سبز، قهوه) به رفع خستگی و دردهای منتشر بدن کمک می‌کند و در خصوص ضعف و بی حالی منابع غذایی حاوی ب۱، ب۶، ب ۱۲ شامل: (⁦گوشت، تخم مرغ، شیر و لبنیات) و افزودن دارچین و زنجبیل به غذاها توصیه می‌شود.

وی توصیه‌های برای عوارض جانبی واکسن نیز بیان کرد:عوارض جانبی واکسن کاملاً طبیعی است و این نشان دهنده عملکرد صحیح واکسن است. اما همه افراد گیرنده واکسن، عوارض جانبی را نشان نمی‌دهند. بیشتر عوارض واکسن معمولاً خفیف است و شامل عوارضی است از قبیل: تب و لرز،بدن درد بی حالی، کوفتگی بدن، سر درد و خستگی است،این عوارض معمولاً ۱ تا ۳ روز بعد از شروع علائم، خود به خود بهبود می یابند و نیاز به اقدام خاصی نیست. در صورت نیاز علاوه بر نوشیدن مایعات، از مسکن و تب بر استفاده کرده و استراحت کنید.

آزادی در پایان اضافه کرد:چنانچه عوارض واکسیناسیون بیشتر از ۳ روز به طول انجامید و یا در صورت مشاهده واکنش هایی نظیر تب بالای ۳۸.۵ درجه سانتیگراد و التهاب مفاصل، به پزشک مراجعه کنید و در صورت مشاهده واکنش های شدید حساسیتی، تشنج، علایم مشکوک و کاهش سطح هوشیاری به بیمارستان مراجعه کنید‌.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار