با افزایش شمار شهر‌های قرمز کرونایی در کشورمان از ۳۳۶ به ۳۵۹ شهر، دیگر جای تردیدی نمی‌ماند که بحران کرونا در ایران به ابربحران تبدیل شده است؛ بحرانی بسیار بزرگ که در آمار بیماران و فوتی‌ها هم خودنمایی می‌کند و از این روی، پیش بینی وضعیتش در روز‌های آتی اهمیت بسیاری دارد.
کد خبر: ۹۸۶۸۴۳
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۶ 17 August 2021

به گزارش تابناک قم، در نخستین روز هفته جاری، زمانی که اعلام شد، نقشه رنگ بندی کرونایی در ایران بار دیگر به روز شده، برخی از خود می‌پرسیدند که مگر جایی از نقشه هست که هنوز قرمز نشده است؟ سوالی که طرح آن با توجه به قرار گرفتن سه چهارم شهرستان‌های کشورمان در وضعیت قرمز، طبیعی به نظر می‌رسید، به ویژه اگر می‌دانستیم بسیاری از شهر‌های نارنجی، شهر‌هایی واقع در جنوب شرقی کشورمان بودند که زودتر از دیگر مناطق کشورمان وارد موج پنجم شیوع ویروس شدند.

بحران کرونا در هفته آتی چه ابعادی خواهد یافت؟ آمار‌ها چه می‌گویند؟
تغییرات ترسناک نقشه رنگ‌بندی کرونایی در ایران از ابتدای تیرماه تا به امروز

ناگفته پیداست که پاسخ سوال یاد شده مثبت بود؛ آنقدر که شمار شهر‌های قرمز ۲۳ عدد افزایش یافت و به ۳۵۹ شهرستان قرمز رسید و به همین تناسب، شمار شهر‌های نارنجی از ۸۴ به ۵۹ شهرستان کاهش یافته است، در حالی که شمار شهرهاستان‌های زرد ۳۰ عدد است و به مانند چندین ماه اخیر، هیچ شهرستانی در کشورمان در وضعیت آبی قرار ندارد؛ وضعیتی که نشان از وخامت اوضاع کرونایی کشورمان دارد.

اما این وضعیت وخیم تا کجا ادامه خواهد یافت و وضعیت کرونایی ایران در روز‌ها و هفته‌های آتی چگونه خواهد بود؟ برای پاسخ به این پرسش، باید به سراغ آمار و ارقام برویم و برخی نکات کلیدی را مدنظر قرار دهیم. نکاتی که از جمله آنها، تعطیلات مصوب اخیر در ستاد ملی مقابله با کروناست که اگر به افزایش سفر یا به حضور در جمع‌هایی منجر شده باشد که در آن‌ها پروتکل‌ها رعایت نمی‌شود، بی شک به شیوع بیشتر بیماری و ویروس کرونا منجر خواهد شد.

این در حالی است که نیم نگاهی به آمار‌های کرونایی در روز‌های اخیر، حکایت از رکوردشکنی‌های پی در پی دارد تا جایی که در شبانه روز گذشته، شمار بیمار شناسایی شده رکورد شکسته و بالغ بر ۵۰ بیمار جدید شناسایی شده اند. تعداد بیماری که با حدود ۱۰۱ هزار تست پی سی آر شناسایی شده اند؛ یعنی از هر دو تست، یکی مثبت شده است! ترسناک‌تر اینکه بالغ بر ده درصد این بیماران یعنی ۵ هزار و ۱۶۳ تن از ایشان، حال مساعدی نداشته و بستری شده اند!

گفتنی است، طی دو روز اخیر، رکورد واکسیناسیون روزانه در کشورمان هم شکسته و بالغ بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار دوز واکسن تزریق شده است. روندی خرسند کننده که اگر بدانیم هم اکنون بالغ بر هفت هزار و ۴۰۰ تن از بیماران بستری در بیمارستان‌های سراسر کشورمان وضعیتی بسیار وخیم دارند و در زمره بیماران بدحال یا کریتیکال قرار می‌گیرند، لبخندمان از سرعت گرفتن واکسیناسیون تا حدی محو خواهد شد و نگرانی از رکوردشکنی دوباره آمار مرگ و میر روزانه جایش را خواهد گرفت.

نکته امیدبخش، اما آنجایی خودنمایی می‌کند که بدانیم آمار‌های تفکیکی در برخی استان‌ها، حکایت از عبورشان از قله موج پنجم بیماری دارد؛ آماری که هرچند وزارت بهداشت از انتشار جزییات آن خودداری می‌کند، اما تاکید دارد که روند بستری در استان‌های اصفهان، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قم، کرمان، گلستان، مازندران، هرمزگان، همدان و یزد در هفته اخیر نسبت به هفته قبل نزولی شده است.

بر اساس گزارش رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان، عبور استان سیستان و بلوچستان از قله خیز اخیر همه گیری، قطعی است، اما درباره دیگر استان‌های نامبرده نمی‌شود به قطعیت سخن گفت. تردیدی که احتمالا ریشه در تعطیلات اخیر دارد و فرجامی که به دنبال خواهد داشت؛ تعطیلاتی که می‌تواند روند را تغییر داده و کاری کند که شمار مبتلایان در این استان‌ها هم افزایش بیابد. این در حالی است که وضعیت واکسیناسیون در کشورمان شتاب قابل قبولی یافته و انتظار می‌رود که روند رو به افزایشی در پیش داشته باشد. این انتظار از آنجایی نشات می‌گیرد که می‌دانیم در واپسین روز‌های تیرماه به تزریق بیش از ۴۰۰ هزار دوز واکسن در روز رسیدیم و اکنون چهار هفته (۲۸ روز) از آن زمان گذشته و موعد تزریق دوز دوم واکسن به آن افراد رسیده است. وضعیتی که موجب شدت گرفتن روند واکسیناسیون در کشورمان خواهد شد و می‌تواند تاثیر بسزایی در کاهش آمار ابتلا به کووید ۱۹ داشته باشد.

نکاتی که دورنمایش، کاهش آمار‌های کرونایی در ایران است؛ کاهشی که البته وضعیت را از فوق بحرانی به بحرانی خواهد رساند و هنوز فاصله زیادی تا رسیدن به شرایط قابل قبول دارد، مگر آنکه سخت گیری در رعایت پروتکل‌ها در دستور کار مسئولان قرار گیرد و با افزایش واردات واکسن به کشورمان، روند واکسیناسیون شتاب بیشتری بگیرد؛ اما و اگر‌هایی که باید منتظر باشیم محقق شوند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار