کد خبر: ۹۸۹۹۷۰
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۶ 31 August 2021

به گزارش تابناک هرمزگان، فاطمه هوشنگی در یادداشتی نوشت: دولت هند در حالي اعلام کرد که آمار قربانيان بيماري همه گير کرونا در اين کشور از مرز 300 هزار نفر عبور کرده است که اين کشور با بيماري جديدي که آن نيز بعد از تشديد کرونا، ظهور کرده است دست و پنجه نرم مي کند. 

  اعلام آمار جديد مبتلايان به کرونا در اين کشور نشان مي دهد که هند پس از آمريکا و برزيل سومين کشور در جهان است که آمار قربانيان کرونا در آنها به اين رقم ميرسد. در همين حال وقوع بيماري نادر "قارچ سياه" در بيماران بهبود يافته از کرونا، درحال تبديل شدن به يک بحران تازه در دومين کشور پرجمعيت جهان است و بسياري از ايالتهاي هند بيماري قارچ سياه را يک اپيدمي يا همه گير اعلام کردهاند. گفته ها حاکي از آن است؛ هند داراي بيشترين موارد ابتلا به بيماري قارچ سياه و همچنين مرگ و مير ناشي از آن در جهان است و پزشکان سعي ميکنند در ميان موج دوم کرونا با اين بيماري نيز مقابله کنند. افزايش موارد ابتلا به اين بيماري باعث کمياب شدن داروي درماني آن در هند شده است. 

   قارچ سياه چيست؟ 

  موکورمايکوزيس که به نام «قارچ سياه» نيز شناخته ميشود، عفونتي نادر اما بسيار خطرناک است و علت اين نامگذاري نيز آن است که لکه سياهي بيني بيماران را فرا ميگيرد. اين شرايط به واسطه گروهي از قارچ ها به نام موکورمايسيت ها ايجاد مي شود و اغلب سينوس ها، ريه ها، پوست و مغز را تحت تاثير قرار مي دهد. قارچ سياه بيماري جديدي نيست و بعد از شيوع کرونا، در برخي از مبتلايان بيشتر ظاهر مي شود و با علائم تورم چشم و افتادي پلک، ترشحات تيره رنگ در داخل بيني و علايم مغزي بروز ميکند. قارچ سياه در افرادي که داراي نقص ايمني بدن، ديابت و فشارخون بالا هستند، بيشتر بروز مي يابد و با توجه به اينکه کرونا سيستم ايمني بدن را ضعيف مي کند، زمينه بروز اين بيماري نيز افزايش مي يابد.

   قارچ سياه جان ميگيرد؟

  با توجه به اين که پيک پنجم کرونا آخرين پيک در کشور نخواهد بود و در عين حال هم به طولاني ترين پيک کرونا از ابتداي کرونا تا به امروز بدل شده است، اکنون صحبت از بيماري خطرناک جديدي به نام قارچ سياه که همراه با کرونا در فرد بيمار نمايان مي شود به ميان آمده است. دکتر صالح محبي، متخصص گوش و حلق و بيني هم درباره ارتباط ميان بيماري قارچ سياه و ويروس کرونا توضيح داد: قارچ سياه در افرادي که داراي نقص ايمني بدن، ديابت و فشارخون بالا هستند، بيشتر بروز مي يابد و با توجه به اينکه کرونا سيستم ايمني بدن را ضعيف مي کند، زمينه بروز اين بيماري نيز افزايشمي يابد.وي به آمار ابتلاي حدود 12 نفر در کشور به قارچ سياه و نبود موارد فوتي بر اثر ابتلا به آن اشاره کرد و افزود: قارچ سياه بيماري مسري نيست و افرادي را هدف قرار ميدهد که ديابت، فشار خون بالا و نقص سيستم ايمني دارند. پس نگراني براي ابتلاي عمومي به اين بيماري وجود ندارد. ضمن اينکه اين بيماري قابل درمان است و با تشخيص و اقدامات درماني زود هنگام ميتوان از رشد آن به اعضاي بدن جلوگيري کرد.

   علت ابتلاي بهبوديافتگان کرونا به قارچ سياه 

  يک علت ابتلاي بيماران يا بهبوديافتگان کرونا ميتواند اين باشد که قارچ از طريق مرطوب کنندهها يا دستگاههاي اکسيژن حاوي آب آلوده به بيماران منتقل شده باشد. عفونت اما از طريق فرد به فرد قابل سرايت نيست قارچ سياه در کپک و مواد آلي پوسيده در خاک وجود دارد و از طريق استنشاق يا بريدگي و زخمهاي پوستي وارد بدن انسان ميشود و روي سينوسها تاثير ميگذارد.عفونت قارچي بسيار تهاجمي است و بايد به سرعت مداوا شود. يک متخصص بيماريهاي عفوني و گرمسيري با اشاره به بروز قارچ سياه در برخي مبتلايان کرونا، توضيحاتي ارائه داد. دکتر روحانگيز نشيبي در خصوص بروز بيماري قارچ سياه در برخي مبتلايان به کرونا، اظهار کرد: ابتلا به کرونا موجب قارچ سياه نميشود بلکه روند بروز قارچ سياه به دليل ريسک استفاده برخي داروهاي مربوط به درمان عوارض کرونا است. وي افزود: براي درمان بيماران مبتلا به نوع شديد کرونا که درICU ها بستري ميشوند يا اکسيژن خون بسيار پاييني دارند و دچار تنگي نفس ميشوند، يک سري داروها استفاده ميشود که براي نجات جان بيمار است. استفاده از اين داروها، ريسک ابتلا به عفونتهاي قارچي را در بيمار بيشتر ميکند بنابراين خود کرونا موجب بروز قارچ سياه نميشود.اين متخصص بيماريهاي عفوني و گرمسيري گفت: ديابت کنترلنشده نيز يکي از ريزفاکتورهاي مهم ابتلا به اين عفونت قارچي است. اکثر بيماراني که دچار اين عفونت ميشوند، ديابتي هستند.وي افزود: براي درمان افراد مبتلا به ديابت که به نوع شديد کرونا مبتلا ميشوند، مجبور هستيم داروهايي تجويز کنيم که سيستم ايمني بدن را ضعيف و قند خون را از حالت کنترل خارج ميکنند در نتيجه ريسک ابتلا به اين عفونت قارچي در اين بيماران ايجاد ميشود.اين عفونت روي سينوسها، مغز و ريهها تاثير ميگذارد و ميتواند در افراد ديابتي يا داراي نقص شديد ايمني مانند بيماران سرطاني خطرناک باشد. پزشکان مظنون هستند که ممکن است ارتباطي ميان اين بيماري و داروهاي استروئيد (کورتون) که براي درمان کوويد به کار ميرود وجود داشته باشد. بطور کلي بدن قادر به دفع اين آلودگي قارچي هست و کساني که داراي يک سيستم ايمني بشدت ضعيف هستند، مثلا بيماراني که پيوند عضو داشتهاند يا بيماران سرطاني، احتمالا نميتوانند در برابر آن مقاومت کنند. در صورت شناسايي به موقع، واکسن "آمفوتريسين بي" موثرترين روش براي اين بيماري شناسايي شده است.

   پيشگيري

  راهي براي پيشگيري از تنفس هاگ هاي قارچ وجود ندارد. اما شما مي توانيد برخي اقدامات را براي کاهش احتمال ابتلا به موکورمايکوزيس انجام دهيد. اگر به شرايطي مبتلا هستيد که خطر ابتلا به موکورمايکوزيس را افزايش مي دهد، اين اقدامات از اهميت بيشتري برخوردار مي شوند.از مناطقي با گرد و غبار يا خاک زياد، مانند سايت هاي ساختمان سازي يا حفاري دور بمانيد. اگر بايد در اين مناطق حضور داشته باشيد، از يک ماسک مانند ماسک N95 استفاده کنيد.از آب آلوده پرهيز کنيد. اين مي تواند شامل سيلاب يا آب ساختمان هاي آسيب ديده، به ويژه پس از بالاياي طبيعي مانند سيل و توفان شود.اگر سيستم ايمني بدن شما ضعيف است، از 

فعاليت هايي که شامل تماس با گرد و غبار و خاک 

مي شوند، مانند باغباني يا رسيدگي به حياط خودداري کنيد. اگر نمي توانيد از اين موارد پرهيز کنيد، از پوست خود با پوشيدن کفش، دستکش، شلوار بلند، و پيراهن هاي آستين بلند محافظت کنيد. بريدگي ها يا خراشيدگي ها را در کوتاهترين زمان ممکن با آب و صابون شستشو دهيد.اگر به موکورمايکوزيس مبتلا شده ايد، داروهاي خود را بر اساس دستور پزشک مصرف کنيد. اگر عوارض جانبي مشکلساز شده اند يا عفونت بهبود نيافته است، بلافاصله پزشک خود را در جريان اين شرايط قرار دهيد.

انتهای پیام /

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار