مسئول پرونده ثبت موسیقی علوانیه خوزستان گفت: سبک موسیقی علوانیه که بتازگی به ثبت ملی رسید به عنوان ثبت چند ملیتی با مشارکت دیگر کشورها پیشنهاد می شود.
کد خبر: ۹۹۰۳۷
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۶ 22 September 2015

قاسم منصور آل کثیر افزود: داستان ها، نقل ها و افسانه های آشیقی (متون نمایش سنتی) زنجان و سبک موسیقی علوانیه خوزستان برای ثبت چندملیتی با مشارکت دیگر کشورها از سوی دفتر ثبت آثار تاریخی پیشنهاد می شود.
وی افزود: در کمیته تخصصی ثبت میراث فرهنگی ناملموس در سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری، ۱۹ اثر میراث ناملموس در فهرست معرف و در خطر ملی به ثبت رسیدند.
آل کثیر یادآور شد: از میان ۱۹ اثر ثبت شده آثار سبک موسیقی علوانیه و عروسک بازبازک لیلی از خوزستان به ثبت رسیدند.
وی اضافه کرد: دو اثر داستان ها، نقل ها و افسانه های آشیقی (متون نمایش سنتی) زنجان و سبک موسیقی علوانیه خوزستان برای ثبت چند ملیتی با مشارکت کشورهای دیگر پیشنهاد شد.
این دوستدار میراث فرهنگی یادآور شد: ثبت چند ملیتی عناصر میراث ناملموسی را شامل می شود که در دو یا چند کشور با شباهت ها و تفاوت هایی جریان داشته باشند.
آل کثیر ابراز امیدواری کرد: با توجه به اینکه سبک موسیقی علوانیه در جنوب عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز بسیار مورد اسقبال قرار دارد، این سبک با مشارکت این کشورها به ثبت جهانی برسد.
موسیقی علوانی در کشورهای امارات متحده عربی، کویت، بحرین و عراق هم استفاده می شود.
در این سبک موسیقی برای تهیه آلات موسیقی ساز رباب با قوطی های حلبی، چوب، دم اسب و ریسمان های برگ نخل نواخته می شود.
این سبک موسیقی ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ به ثبت ملی رسید.

ایرنا

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار