تازه‌ترين شماره ماهنامه تخصصي ايرانشناسی و ايران‌گردی «سرزمين من» منتشر شد. نگاهی به آداب و رسوم ایرانیان درباره مرگ، یادنامه پروفسور پرویز کردوانی پدر کویرشناسی ایران، شاهکار مهندسی آب در ایران باستان از جمله عناوین این شماره است. نگاهی به آداب و رسوم ايرانيان درباره مرگ و تدفين در ايران باستان
کد خبر: ۹۹۳۱۲۶
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۴ 12 September 2021

تابناک فارس به نقل از ایبنا: ماهنامه «سرزمین من» یک نشریه تخصصی در حوزه‌های گردشگری، طبیعت، محیط‌ زیست و میراث‌ فرهنگی است که در جدیدترین شماره خود به معرفی جاذبه‌های گردشگری رشت می‌پردازد. شماره 134 اين ماهنامه ويژه شهريور 1400 در 84 صفحه گلاسه و با پرداختن به موضوعات سفر، گردشگری، محيط زيست و ميراث فرهنگی به سردبيری علی رزاقی بهار منتشر شد.

در پرونده اصلي اين شماره نويسندگان اين ماهنامه نگاهی به كاريزهای ايران داشته‌اند كه اين مطلب با تيتر «شاهكار مهندسی آب در ايران باستان» منتشر شده است. سرمقاله شماره 134 به قلم مرجان حاجی‌رحيمي از روزنامه‌نگاران باسابقه حوزه ميراث فرهنگی است.

وی درباره اهمیت اسناد تاریخی نوشته است: «چرا اسناد تاریخی اهمیت دارد؟ نخستین آن؛ جنبه تاریخی و پژوهش است. اگر اسناد تاریخی موجود باشد می‌توان سابقه و تاریخچه هرچیزی را به راحتی به دست آورد. اگر اسناد تاریخی موجود نباشند گویی در مسیری سیاه و تاریک قدم برمی‌داریم و مدام چرخ را از ابتدا اختراع می‌کنیم. اگر بدانیم در گذشته چه اتفاقی برای آنچه ما امروز می‌خواهیم به آن بپردازیم، رخ داده، به طور حتم اشتباهات گذشته را تکرار نمی‌کنیم.»

علی نكوئی، ايران‌شناس در مطلبی نگاهی به آداب و رسوم ايرانيان درباره مرگ و تدفين در ايران باستان داشته است. يادنامه زنده‌ياد پرفسور پرويز كردوانی پدر كويرشناسی ايران به قلم سردبير اين نشريه منتشر شده است. نويسندگان سرزمين من گشت و گذاری در بازار كرمانشاه داشته‌اند. همچنين از قديمی‌ترين پل ساخته شده روی زاينده‌رود كه متعلق به دوران ساسانيان است، مطالبی نوشته‌اند.

در بخش جهانگردی به راهنماي اقامت در ريوكان (مسافرخانه‌هاي سنتي ژاپن) پرداخته‌ شده است. در ادامه بخش ششم معرفي روستاهای گردشگري ايران با معرفی روستاهاي تنگ براق اقليد و... تحت عنوان روستاگردی به چاپ رسيده است. در بخش راهنمای گردشگری اين شماره با بهمن بابازاده درباره گيلان گفت‌وگویی انجام شده و در ادامه نيز نگاهی به تاريخچه ورود و زندگی غزال ايرانی در جزيره كيش شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار