کد خبر: ۹۹۵۰۶
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۸ 23 September 2015
بی‌حجابی معضل جامعه امروز است که پیامدهایی مانند کاهش ازدواج و افزایش طلاق را به دنبال دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، گذشتگان ما زن را مروارید و حجاب را صدفی می‌دانستند که از او به خوبی در برابر آسیب‌ها محافظت می‌کند.

به نظر می‌رسد که انسان‌های اولیه نیز به اهمیت این موضوع آگاه بوده‌اند، زیرا آثار به‌جا مانده از آن‌ها نشانگر این است که حجاب پیشینه‌ای به درازای تاریخ دارد، این موضوع را در تصویری که از یک نقاش مصری که به سه هزار قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد، بر جای مانده است، تایید می‌کند که در این نقاشی تمام بدن دختران و نیمه پایین بدن پسران پوشیده است.

از آنجایی که حجاب به معنای پوشاندن بدن زن در برابر نامحرم است، یکی از احکام ضروری دین مبین اسلام قرار گرفته است و در روایات متعددی که از معصومین نقل شده، نشان‌گر این موضوع است که آن بزرگواران به حجاب و عفاف تاکید فراوانی و توجه بسیار داشته‌اند، خداوند در قرآن نیز به اهمیت این موضوع اشاره کرده است.

اما باید بدانیم که پوشش و عفاف از آن جایی که امری فطری و برای حیات اجتماعی انسان ضروری است، در ادیان و مذاهب الهی دارای جایگاه خاصی است، یا به عبارت دیگر بر خلاف تصور خیلی‌ها مختص به دین اسلام نیست و در سایر ادیان الهی نیز بر رعایت کردن آن تاکید شده است، شاید تنها تفاوت آن‌ها در نوع پوشش است،ولی در نهایت حجاب در همه آن‌ها به یک مفهوم ختم می‌شود.

همه ادیان آسمانی حجاب و پوشش را بر زن واجب و لازم شمرده‌اند و جامعه بشری را به سوی آن فراخوانده‌اند و رعایت عفت و پوشش در تمام ادیان توحیدی به عنوان یک امر ضروری مورد توجه است.

حجاب در دین مسیحیت

به طور حتم همه ما تصاویر زنان قدیسه مذهبی مسیحیان را دیده‌ایم که همواره دارای حجاب هستند، محجبه بودن راهبه‌های مسیحی نیز یک سنت دیرینه است که از قرون اولیه مسیحیت بر جای مانده است، حجاب و پوشش در دین مسیحیت دارای گونه‌های متفاوتی است.

عقاید(کلمنت) و (ترتولیان) دو مرجع مسیحیت و دو استاد بزرگ را درباره حجاب چنین بازگو می‌کند، زن باید کاملا در حجاب پوشیده باشد، مگر آن‌که در خانه خود باشد، زیرا فقط لباسی که او را می‌پوشاند، می‌تواند، از خیره شدن چشم‌ها به سوی او مانع شود، زن نباید صورت خود را عریان ارائه دهد تا دیگران را با نگاه کردن به صورتش وادار به گناه کند.

برای زن مومن عیسوی در نظر خداوند پسندیده نیست که نزد بیگانگان به زیور آراسته شود و حتی زیبایی طبیعی آن نیز باید مخفی شود، زیرا برای بینندگان خطرناک است.

این دو عقیده نشان‌گر این موضوع است که در دین مسیحیت نیز همانند اسلام به حجاب توجه خاصی شده است و آن را تنها راه در امان ماندن زنان در برابر نگاه‌های آلوده می‌دانند. روایات و نقل‌های فراوانی از بزرگان دین مسیحیت وجود دارد که در همه آن‌ها به حجاب اشاره شده است.

حجاب در دین یهودیت

رعایت حجاب و عفت و پاکدامنی از دستورات اکید دین یهود است و از جمله مواردی است که از قدیم‌الایام به دقت رعایت شده است، ویل دورانت در این باره می‌گوید: نپوشاندن موی سر خلافی بود که مرتکب آن را مستوجب طلاق می‌ساخت.

افزون بر این در کتاب مقدس تورات وجوب پوشاند موی سر و واژه چادر و نقاب و برقع آمده است، رعایت حجاب از دیدگاه تورات بدیهی است و به اشکال مختلف به آن اشاره شده و ارزش حجاب را تا حدی دانسته که در موردی برای تنبیه زنان خطاکار دستور به باز کردن موقتی حجاب آن‌ها داده است.

حجاب در دین یهودی تا جایی رواج داشته است که در بعضی مواقع به افراطی‌گری تبدیل می‌شد، تا جایی که از ورود دختران به مدرسه جلوگیری می‌کردند، درست است که این موضوع امری اشتباه و نادرست است، اما نشان‌گر اهمیت حجاب در دین یهودیت است.

حجاب در ایران باستان و دین زرتشت

اگر به تاریخ کشور ایران نگاهی بیندازیم، خواهیم دید که حجاب از هزاران سال پیش و حتی قبل از ورود اسلام به ایران وجود داشته است، پوشش تمام بدن در دوره‌های مختلف تاریخی هم برای زن و هم برای مردان در ایران یک حقیقت بوده است. باید گفت که با ورود آریایی‌ها و مادها به ایران حجاب نیز وجود داشته است، ولی با به روی کار آمدن هخامنشیان و دین زرتشت این موضوع نیز دارای اهمیت ویژه‌ای شد.

شاید ذکر این موضوع مهم باشد که پوشش در ایران باستان هم بنا به شرایطی که حاکم بوده است، سبک نیز داشته است، باید این را در نظر داشت که پوشش کامل و آراسته همراه با تزئینات زنان در ایران باستان با پوشش چادر سیاه ایران امروز بسیار متفاوت بوده است.

به عبارت دیگر می‌توان گفت که این پوشش کامل و آراسته به نوعی ریشه به وجود آمدن حجاب در دنیا است و به صورت حجاب امروزی کامل شده است، نقش پوشش و حجاب زنان در ایران باستان چنان برجسته است که می‌توان ایران را منشا اصلی پراکندن حجاب در جهان دانست.

دایرةالمعارف لاروس نیز به وجود حجاب زنان در ایران باستان اشاره می‌کند، در تفسیر اثنی‌عشری چنین آمده است که تاریخ نشان می‌دهد، حجاب در فارس قدیم نیز وجود داشته است.

در کتاب پوشاک باستانی ایرانیان در ذیل عنوان(پوشاک اقلیت‌های میهن ما) در مورد حجاب زنان زردشتی چنین می‌خوانیم: این پوشاک که بانوان زردشتی از آن استفاده می‌کنند، شباهتی بسیار نزدیک به پوشاک بانوان نقاط دیگر کشور ما دارد، چنان که روسری آنان از نظر شکل و طرز استفاده نظیر روسری بانوان بختیاری است و پیراهن شبیه پیراهن بانوان لر در گذشته است و شلوار از لحاظ شکل و برش همان شلوار بانوان کرد آذربایجان‌غربی است و کلاهک همان کلاهک بانوان بندری است.

اگر سری به آثار باستانی ایران بزنیم و با دقت فراوان به آن‌ها نگاه کنیم، خواهیم دید که در نقش‌هایی که از آن دوران باقی مانده است هیچ صورت زنی دیده نمی‌شود، برای نمونه می‌توان از نقوش حکاکی شده بر تخته سنگ‌های بزرگ تخت جمشید که از معروف‌ترین آثار بر جای مانده هخامنشیان است، نام برد.

اهمیت حجاب در ایران امروز

می‌توان حجاب و عفاف را به عنوان یک اصل اخلاقی و از ویژگی‌های سبک زندگی ایرانی اسلامی دانست و همین طور می‌توان عفاف و پاکدامنی را از آشکارترین نشانه‌های زندگی و سلامت جامعه اسلامی و حجاب اسلامی نام برد.

حجاب یکی از مهم‌ترین نمادهای تمایز آشکار میان جوامع اسلامی و غیراسلامی و غربی به شمار می‌آید که متاسفانه اخیرا مورد تهاجم این گروه قرار گرفته‌اند و جوانان ما نیز ناخواسته با رواج بدحجابی به آن‌ها کمک می‌کنند.

جوامع غیراسلامی و غربی با به وجود آوردن عوامل سبب افزایش فوق‌العاده بدحجابی در سطح جامعه ما شده‌اند که اگر آگاهی‌های جوانان را نسبت به این معضل اجتماعی و هدف شوم دشمنان بالا نبریم، بدون شک در آینده نزدیک با مشکلات بزرگ‌تری روبه‌رو می‌شویم.

افزایش بدحجابی معضل جدی ایران

مدیر‌کل اوقاف و امور خیریه لرستان در این‌باره اظهار داشت: گویی دشمنان اسلام نیز به خوبی متوجه شده‌اند که از چه راهی باید وارد ذهن جوانان ما شوند، بنابراین با دو مقوله بسیار مشکل و مخرب فرهنگی ورود پیدا کرده است.

حجت‌الاسلام مرتضی خاکباز ادامه داد: دومین مانعی که می‌تواند به اصطلاح تو دهنی محکمی برای دشمن باشد، حفظ رعایت حجاب و عفاف است، زیرا دشمن به دنبال این است که فرهنگ حجاب و عفاف را در ایران ضعیف کند.

وی افزود: متاسفانه با وجود اینکه همه ما از قدمت و اهمیت حجاب در ایران آگاه هستیم، ولی متاسفانه تمایلی بسیاری به بی‌حجاب و یا بدحجابی داریم، با اینکه می‌دانیم حجاب باعث می‌شود که جذابیت زن برای مرد حفظ شود، اما دوباره به بی‌حجابی روی می‌آوریم.

این مسئول، بدحجابی بسیاری از زنان و دختران ایرانی را به عنوان مخالفت آن‌ها با دین اسلام نمی‌داند و ادامه می‌دهد: بدحجابی این جوانان تنها به دلیل و سهل‌انگاری است و می‌توان از وجود ضعف شخصیتی در این افراد پی برد، اما پیامدهای منفی بسیاری نیز به دنبال دارد.

پیامدهای بدحجابی در جامعه ایرانی

مدیرکل اوقاف و خیریه لرستان گفت: با توجه به اینکه خیلی‌ها در عصر ما که آن را عصر برهنگی نامیده‌اند و بی‌بندوباری زنان را جزیی از آزادی آنان می‌دانند، سخن گفتن از بدحجابی و پیامدهای آن برای برخی ناخوشایند و چه بسا مخالف تمدن و پیشرفت باشد.

خاکباز در ادامه اضافه کرد: مشکلات و گرفتاری‌های اخلاقی فراوانی که هر روز به آن‌ها نیز اضافه می‌شود، از این آزادی‌های بی‌قید و شرط به وجود آمده و باعث شده که به تدریج این مسئله به عنوان یک معضل اساسی اجتماعی مطرح شود.

وی بیان کرد: بی‌حجابی علت اصلی رواج فساد اخلاقی در جامعه است و فساد اخلاقی مهم‌ترین عامل انحطاط و نابودی فرهنگ یک جامعه اسلامی به شمار می‌رود.

این مسئول عنوان کرد: امروزه همه خانواده‌ها در معابر در رفت‌ و آمد هستند، وقتی شاهد یک شخص بدحجاب در معابر هستیم، دیگر نمی‌شود، چشم خود را بست، بنابراین باید با این منکر برخورد شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه لرستان، امر به معروف و نهی از منکر را برای جلوگیری از پیامدهای منفی بدحجابی لازم دانست و گفت: برای هر شخص و هر خانواده واجب است که با دیدن یک فرد بدحجاب در راستای احیای امر به معروف و نهی از منکر اقدام کند.

خاکباز افزود: اگر این امر را جدی نگیریم، ممکن است، به جایی برسیم که حکایت ضرب‌المثل بز گَر گله را گَر می‌کند، مصداق ما شود، لذا باید با این مقوله به درستی برخورد شود.

کاهش ازدواج

مدیرکل اوقاف و امور خیریه لرستان در این باره گفت: از آن جایی که حجاب و عفاف یک حالتی است برای یک زن و مرد مسلمان که الگو و ریشه آن از حضرت فاطمه(س) و امام علی(ع) است.

خاکباز ادامه داد: جوانان امروز باید این عزیزان را الگوی خود قرار دهند، حجاب مایه عزت زن مسلمان است، هر زنی را در هر ایل و طایفه و در هر کشوری با یک معیاری می‌شناسند و زن ایرانی را با چادرش می‌شناسند.

وی افزود: زمانی که چادر و حجاب برای زنان ما بی‌مفهوم شود، پسران نیز سرخورده می‌شوند و در چنین شرایطی که بدحجابی و یا بی‌حجابی افزایش یافته است، بخش زیادی از نیاز جنسی خود را از روابط نامشروع تامین کنند، بنابراین میل و رغبتی به ازدواج ندارند.

این مسئول تاکید کرد: زمانی که بدحجابی در جامعه افزایش یابد، به طور طبیعی روابط نامشروع نیز زیاد می‌شود و به دنبال افزایش روابط نامشروع شاهد کاهش ازدواج خواهیم بود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه لرستان در ادامه اضافه کرد: تشکیل خانواده و پذیرش مسئولیت نوعی محدودیت و گرفتاری برای مردان به وجود می‌آورد و در صورت رفع نیازهای جنسی خود دیگر تمایلی به ازدواج ندارند.

افزایش طلاق

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری لرستان در خصوص این موضوع اظهار کرد: با توجه به اینکه حجاب سپری در برابر نگاه‌های نادرست است و همچنین بهترین گوهر زن رعایت حفظ حجاب و عفاف او در رفتار، گفتار و کردار است.

محمدتقی شاکرمی افزود: بنابراین نوع پوشش او نیز تاثیر فراوانی دارد که باعث آسیب دیدن کانون گرم خانواده می‌شود.

وی، افزایش طلاق را از پیامدهای منفی بدحجابی دانست و گفت: وقتی مردان در بیرون از منزل هر روز با خانم‌های بدحجاب روبه‌رو هستند، زمانی که به خانه برمی‌گردند، به ایراد و اشکال‌تراشی از همسران خود می‌پردازند.

این مسئول قضایی تاکید کرد: این موضوع موجب ایجاد زمینه برای از هم پاشیدن زندگی می‌شود، زیرا جامعه ایرانی ما یک جامعه خانواده‌محور است و بی‌حجابی منجر به افزایش خیانت بین زوجین و فروپاشی اجتماعی می‌شود.

افزایش روابط نامشروع

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری لرستان بیان کرد: متاسفانه بدحجابی جاذبه‌های جنسی بسیاری در اجتماع به وجود می‌آورد، در چنین شرایطی جوانان دیگر به نگاه چشم‌چرانی اکتفا نمی‌کنند و تا مرحله‌ای پیش می‌روند که در روابط نامشروع گرفتار می‌شوند.

شاکرمی از این موضوع به عنوان یک بحران جدی یاد کرد و گفت همه ما باید بدانیم که بدترین توهین برای یک زن این است که مردم نه به عنوان یک انسان بلکه به عنوان یک سوژه جنسی به آن نگاه کند، اما متاسفانه بدحجابی تمام تعصبات ما را از بین می‌برد.

وی در ادامه اضافه کرد: خود روابط نامشروع نیز پیامدهایی منفی بسیاری اعم از دچار شدن جوانان به بیماری‌های مختلف را به دنبال دارد.

افزایش آمار جنایت و خشونت علیه زنان

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری لرستان بیان کرد: طبق آمار بیش‌تر خانم‌هایی که مورد تعرض کلامی و جنسی قرار می‌گیرند، از افرادی هستند که با پوشش نامناسب در سطح شهر رفت‌‌و‌آمد می‌کنند.

شاکرمی افزود: بدون شک بسیاری از تجاوزها، قتل‌ها، مزاحمت‌های خیابانی و آدم‌ربایی‌ها از تاثیرات منفی بدحجابی است که متاسفانه به این عامل توجه جدی نمی‌شود.

وی افزود: اگر بدحجابی در جامعه افزایش یابد، مانند چنان که امروزه در غرب شاهد آن هستیم، آزارهای جنسی و مسئله خشونت علیه زنان روز‌به‌روز افزایش می‌یابد.

این مسئول قضایی تصریح کرد: موضوع مهم و ناراحت‌کننده اینجاست که امروزه درصد بالایی از افراد جامعه به خصوص جوانان به پوشش‎ها و حجاب‌های نادرست روی آورده و از حدهای دینی و عرفی و اجتماعی گذر کرده‌اند و از پوشش و حجاب فارغ از حائل و حدود شخصی به عنوان پدیده‌ای جذاب استفاده می‌کنند که این عامل به وجود آمدن پیامدهای منفی فراوان خواهد بود.

کاهش میزان بازدهی کار و تحصیل در جامعه

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری لرستان خاطرنشان شد: زمانی که یک کارمند و یا یک دانشجو با یک دختر و یا یک زن بدحجاب همکار یا هم‌کلاس باشد، خود به خود کشش‌ها و جاذبه‌های کاذب پیش می‌آید که این امر سبب عدم تمرکز در کار یا درس می‌شود.

شاکرمی خطاب به خانواده‌ها گفت: شما نباید به طور کامل از دادگستری و پلیس انتظار داشته باشید که حافظ فرزندان شما باشند، بچه‌ها از وجود شما هستند، بنابراین باید به آن‌ها توجه بسیار شود.

شاکرمی افزود: مادری که نمی‌داند فرزندش کجا می‌رود و همچنین پدری که نمی‌داند، داخل کامپیوتر، لپ‌تاپ و گوشی فرزندش چه چیزی وجود دارد، سرپرست خوبی برای فرزندشان نیستند.

این مسئول گفت: جوانان باید به ویژه در محیط‌های کاری تقویت کنترل‌های درونی و بیرونی خود بپردازند، زیرا این موضوع زمینه کج‌رفتاری، کج‌روی و رفتار نادرست در بین جوانان می‌شود.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری لرستان تاکید کرد: از آنجایی که خانواده ابتدایی‌ترین و اصلی‌ترین مهد پرورش و زایش فرهنگ‌های متعالی نسل‌هاست، در این صورت جامعه بدون قرار گرفتن در معرض آسیب‌های ناشی از اختلال‌های ناهنجار می‌تواند، بستر مناسبی برای کار و فعالیت باشد.

شاکرمی عنوان کرد: اگر خانواده‌ها فرزندان خود را در دوران مدرسه و بعد از مدرسه کنترل کنند، به طور حتم با این مشکلات روبه‌رو نمی‌شود.

نقش موثر مسجد در کاهش بدحجابی

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری لرستان در این خصوص گفت: مسجد مکان پاک و مقدسی است که انسان در آن احساس امنیت و آرامش می‌کند.

شاکرمی یادآور شد: هر کجا مسجد آباد و مدرسه آباد باشد، زندان‌های ما بسته می‌شوند، ما باید از سخن بزرگان و مبلغین دینی درس بگیریم و جوانان باید به آموزه‌های دینی توجه بیشتری بکنند و به مساجد روی بیاوریم.

وی تاکید کرد: اسلام لباس و پوشش را به عنوان موهبت الهی بر می‌شمارد و با در نظر گرفتن چارچوبی متعادل و با آزادی زنان در تمام عرصه‌های زندگی حجاب را واجب شمرده و با توجه به فلسفه واقعی آن بدون ایجاد هیچ‌گونه محدودیتی زن را از قرار گرفتن در معرض خطرات ظاهری و باطنی محفوظ می‌دارد.

این مسئول ادامه داد: با توجه به اینکه در قرآن بیش از 10 آیه در مورد حجاب وجود دارد، باید در مساجد آموزه‌های فراوانی به جوانان جهت علاقه‌مند شدن به حجاب داده شود.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری لرستان در پایان به نقش ماهواره در رواج مدگرایی و افزایش بدحجابی در بین جوانان ایرانی اشاره کرد و گفت: متاسفانه لباس‌هایی با آرم‌های مختلفی و با نوشته‌های مختلف و زننده که جوانان بدون آگاهی و تنها به دلیل علقه به مدگرایی روی می‌آورند، از سموم پخش‌کننده در جوانان ایران و اسلام است.

وی ادامه داد: استفاده از ماهواره یکی از دلایل اصلی افزایش بی‌حجابی و مدگرایی در بین جوانان جامعه است‌، فرهنگ دینی ما باید به گونه‌ای باشد که ماهواره تاثیری بر روی پوشش و حجاب و در یک کلام عفاف ما نگذارد و ناکام بماند.

شاکرمی اظهار داشت: ما باید به ارزش‌های اخلاقی و دینی خودمان پایبند باشیم و هر روز در تقویت مسائل اعتقادی و فرهنگ خود بکوشیم، در خانواده، جامعه، دانشگاه و مدرسه و صدا و سیما، رسانه‌ها و هنرمندان ما نقش بسزایی در ایجاد و تقویت و تثبیت امنیت و رفع گرفتاری‌های فکری جوانان دارند و باید بدانیم که امروز هویت و دین ما مورد گروه‌های شیطان‌پرستی به اسم‌های گوناگون با هدف افزایش فساد و فحشا در جامعه مسلمان ایران قرار گرفته است.

------------------

گزارش از سوسن ولی‌پور اصلانی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار