کد خبر: ۹۹۷۷۵
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۷ 23 September 2015
با گذشت ۶۵ روز از حادثه سیل سیجان پرونده همچنان در حال بررسی است، گزارش نهایی ارائه نشده و مقصر یا مقصران احتمالی حادثه هنوز معرفی نشده اند.
دو ماه و چهار روز از وقوع حادثه تلخ سیل در روستای «سیجان» و «سر زیارت» واقع در محور کرج - چالوس می‌گذرد. یکشنبه ۲۸ تیرماه حوالی ساعت شش بعدازظهر را روستاییان محور چالوس از خاطر نخواهند بُرد روزی که بارش ۱۳ میلی‌متری باران باعث شد این روستا به ایرانیان و البته جهانیان معرفی شود.
۲۹ تیرماه درست یک روز پس از حادثه تصاویر مختلفی در فضای مجازی و از طریق رسانه‌ها منتشر شد تصاویری که حکایت از خانه‌هایی داشت که به طرز وحشتناکی و به‌راحتی ویران می‌شدند، خانه‌هایی که قرار بود مامن و ماوای بسیاری از ساکنان باشند.
به گفته اهالی روستا فقط ۲۰ دقیقه باران بارید بارانی که همیشه یادآور خاطرات خوب و تازه است این بار در روستای «سیجان» و «سر زیارت» روزگار بسیاری از خانواده‌ها را سیاه، هشت نفر را راهی دیار باقی و چندین نفر را مفقود و بسیاری را خانه‌به‌دوش کرد.
روستای سیل زده سیجان بعد از گذشت دو هفته
گزارش پرونده سیل «سیجان» نهایی نشده است
۶۵ روز گذشته است و هنوز نتیجه پرونده سیل سیجان اعلام‌ نشده است. می‌بینیم و می‌شنویم که تقصیرها به گردن ارگان‌ها و نهادهای مختلف انداخته می‌شود و بازهم شناخت مقصر اصلی در هاله‌ای از ابهام باقی‌مانده است.
موشکافی دلایل وقوع این حادثه باعث می‌شود کمتر شاهد وقوع این دست حوادث ناگوار باشیم. بررسی تصاویر منتشرشده و همچنین نظرات مختلف مسئولان چه کشوری و چه استانی در این خصوص نشان می‌دهد که عمده‌ترین دلیل وقوع حادثه سیل سیجان و سر زیارت وجود ساخت‌وسازهای غیرمجازی است که هیچ ضابطه‌ای در آن‌ها رعایت نشده است و این مشکل گریبان محور چالوس را گرفته رها نمی‌کند.
رییس‌کل دادگستری استان البرز در خصوص آخرین وضعیت پرونده حادثه سیل «سیجان» گفت: اداره کل بازرسی استان و همچنین دادستان مرکز استان دو مرجعی هستند که مأموریت یافته‌اند همه ابعاد این حادثه را بررسی و پیگیری کنند و قصور و تقصیری احتمالی در این پرونده را گزارش کنند.
به گفته احمد فاضلیان اگر این پرونده نیاز به پیگیری قضایی داشته باشد دستگاه قضا برحسب وظیفه پیگیری قضایی را انجام می‌دهد و با متخلفان برخورد خواهد شد.
وی با اعلام اینکه هنوز گزارش این پرونده نهایی نشده است، گفت: تاکنون گزارش پرونده سیل سیجان به دستگاه قضا ارائه نشده است برای تسریع در ارائه گزارش پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم.
روستای سیل زده سیجان بعد از گذشت دو هفته
ساخت و سازهای غیرمجاز گریبان البرز را رها نمی کند
رییس‌کل دادگستری استان البرز ادامه داد: تنها نکته‌ای که تاکنون مشخص‌شده این است که پیش‌بینی‌ها دقیق نبوده و مسئولان امر نتوانسته‌اند حادثه را به‌موقع پیش‌بینی کنند.
فاضلیان در بخش دیگری از سخنان خود به‌ضرورت وجود تجهیزات و امکانات پیشرفته در حوزه هواشناسی اشاره کرد و گفت: اگر امکانات و تجهیزات هواشناسی در پیش بینی دقیق‌تر تأثیر داشته است باید دید آیا ابزار و امکانات موجود این امکان را به مسئولان می‌دهد تا به‌موقع حوادث را پیش‌بینی و اقدامات پیشگیرانه انجام دهند.
وی به برخی از اظهارات مسئولان امر اشاره کرد و گفت: پیشتر اعلام‌شده است که امکانات و تجهیزاتی که در اختیار استان قرار دارد آن‌قدر پیشرفته نیست که اطلاعات کامل و جامعی در اختیار متولیان قرار دهد.
رییس‌کل دادگستری استان البرز با اشاره به حوادث طبیعی اخیر در پایتخت، افزود: طی ماه گذشته نیز در پایتخت طوفانی به وقوع پیوست که پیش‌بینی‌نشده بود و همچنین بعدازاین حادثه هم حوادثی اتفاق افتاد که به‌موقع پیش‌بینی نشد این حوادث کم‌وبیش در گوشه و کنار کشور به وقوع می‌پیوندد.
فاضلیان در پایان آسیب‌شناسی در حوزه حوادث غیرطبیعی و همچنین پیش‌بینی این حوادث را ضروری دانست و گفت: دستگاه‌های دولتی و متولی باید در این حوزه آسیب‌شناسی کنند و مشکلات را شناسایی کرده که اگر تعلل، قصور یا ضعف در تجهیزات است چاره‌اندیشی شود.
منطقه سیل زده سیجان و لانیز بعد از گذشت دو هفته
اعتباراتی که تخصیص داده می شود ولی پرداخت نه!
در ادامه باید گفت؛ دلایل دیگری ازجمله عدم اجرای عملیات آبخیزداری در روستای سیجان باعث بروز چنین حادثه‌ای شد به‌طوری‌که در روستای کُندر که عملیات آبخیزداری اجرا شده بود در همان روز ۲۲ میلی‌متر باران بارید ولی هیچ خسارتی وارد نکرد. در این خصوص حسین میررجبی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز پیشتر گفته بود: اجرای عملیات آبخیزداری در روستای کُندر باعث شد در پی بارندگی اخیر (تیرماه جاری) به این روستا خسارتی وارد نشود و این در حالی است که در روستای سیجان با بارش ۱۳ میلی‌متری چنین خسارتی واردشده است.
میررجبی در ادامه با گلایه از عدم توجه مردم و مسئولان به اهمیت اجرای عملیات آبخیزداری در روستای سیجان گفته بود: نباید از مباحث مهم آبخیزداری غافل شویم در برخی از روستاهای شهرستان کرج که چرای دام و پوشش گیاهی کارشناسی و کنترل‌شده بود با سیل مواجه نشدیم.
مدیرکل اداره منابع طبیعی البرز شهرستان کرج، طالقان و جاده چالوس را جزو مناطق سیل‌خیز استان معرفی کرده بود و گفته بود: خشک‌سالی، وجود پل‌های متعدد، دیوار بتونی باغات و چرای بیش‌ازحد دام عامل اصلی وقوع سیل در منطقه است.
این در حالی است که؛ پس از وقوع اولین حادثه سیل استان در فروردین‌ماه سال جاری از سوی ستاد بحران اعتباری برای مرمت و بازسازی سازه‌های اجرایی عملیات آبخیزداری در محور کرج – چالوس اختصاص یافت ولی تأمین نشد و باعث وقوع سیل دوم شد و متأسفانه در سال‌های اخیر اعتبارات برای اجرای عملیات آبخیزداری در استان بسیار کم بوده و حتی می‌توان گفت در مواقعی به صفر رسیده است، این امر نشان می‌دهد که اجرای این عملیات برای جلوگیری از نوع سیل از اولویت‌های استان نبوده است.
منطقه سیل زده سیجان و لانیز بعد از گذشت دو هفته
به گزارش مهر، سیل سیجان زنگ خطری بود که به مسئولان و مردم هشدار دهد عاقبت چشم بستن بر ساخت و سازهای غیرمجاز چگونه می تواند باشد؛ توضیحات و تفاسیر ارائه شده در این گزارش بیانگر فاجعه ای به نام ساخت و سازهای غیرمجاز است که گریبان استان البرز به ویژه ۶۰ روستایی محور کرج - چالوس را گرفته و رها نمی کند و چه بسا با شروع فصل سرما و افزایش بارش های باران و برف لایه های دیگری از فاجعه آشکار شود مسئولان باید به این نکته توجه کنند که سیل سیجان هنگام غروب به وقوع پیوست و این خسارات را به بار آورد اگر هنگام شب حادثه به مناطقی با حجم بالای ساخت و ساز غیرمجاز سری بزند قطع به یقین خسارات بیش از این خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار