مدیر جهاد کشاورزی شهرستان داراب نیز گفت: برداشت گل از بزرگترین دشت گل محمدی دیم جهان در سطح پنج هزار و 600 هکتار آغاز شده و پیش بینی می‌شود بیش از هفت هزار تن گلبرگ و غنچه از گلستان‌های این شهرستان برداشت شود.
کد خبر: ۱۱۶۶۴۰۱
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۶ 11 May 2024

تابناک فارس به نقل از تسنیم: استان فارس با 46 درصد سطح زیرکشت، رتبه اول تولید گل محمدی را در کشور به خود اختصاص داده است. هر ساله با آغاز فصل بهار و در ماه‌ زیبای اردیبهشت گل‌های محمدی با گلبرگ‌های صورتی رنگ و عطری دل انگیز فضای باغ‌ها و گلستان‌ها را عطرآگین می‌کند.

شهرستان داراب با دارا بودن 5100 هکتار گل محمدی دیم عنوان بزرگترین دشت گل دیم و ارکانیگ جهان را به خود اختصاص داده است. همچنین سالانه 7 هزار تن گلبرگ از گلستان‌های گل محمدی دیم و آبی این شهرستان برداشت می‌شود.

نیاز آبی بسیار کم، قابلیت کشت دیم، سازگار به شرایط آب و هوایی منطقه و مقاومت به تنش‌های محیطی موجود، قابلیت نگهداری پس از برداشت و قابلیت کشت در زمین‌های فقیر و سنگلاخی از مزایای کشت گل محمدی است.

گل سرخ محمدی با دارا بودن مزایای بسیار گیاهی با اهمیت محسوب می‌شود. این گیاه نسبت به کم آبی مقاوم است و مناطق باز و آفتاب‌گیر را ترجیح می‌دهد. برداشت گل محمدی از صبح زود و قبل از طلوع آفتاب و در هوای خنک شروع و باید تا قبل از گرم شدن هوا انجام گیرد و بلافاصله به بیرون از مزرعه منتقل شود.

استخراج گلاب از گل محمدی یکی از تولیدات مهم اقتصادی کشور بوده، به طوری که هر ساله گلاب تولید شده و اسانس حاصل از آن علاوه بر مصرف داخلی به خارج از کشور نیز صادر می‌شود.

فارس، میزبان جشنواره‌های گل و گلاب محمدی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس ضمن تبریک روز ملی گل و گلاب محمدی در ایران بیان کرد: این استان به عنوان مقام اول کشور در سطح زیرکشت و تولید گل محمدی، همه ساله شاهد برگزاری جشنواره‌های گل محمدی در شهرستان‌های مختلف است.

 

مجتبی دهقان‌پور با بیان اینکه این استان دارای هشت هزار و 500 هکتار دشت گل محمدی است، افزود: شهرستان داراب به عنوان بزرگترین پهنه گل محمدی دیم در دنیا شناخته می‌شود و دارای پنج هزار و 600 هکتار دشت گل محمدی است که بالغ بر پنج هزار هکتار آن به صورت دیم کشت می‌شود.

دهقان پور، شهرستان‌های فیروزآباد، میمند، اقلید، نی‌ریز، بوانات، استهبان، شیراز و خرمبید را از عمده شهرستان‌های دارای دشت گل‌محمدی در استان فارس عنوان کرد و گفت: برگزاری جشنواره‌های گل و گلاب در سطح ملی و استانی، زمینه را برای توسعه این رویداد‌ها مهیا می‌کند و موجب رونق اقتصادی در کشور می‌شود.

 

این مقام مسئول با اشاره به تشکیل زنجیره ارزش گل محمدی فارس، بیان کرد: این اقدام در راستای حمایت از تولیدکنندگان و سرمایه گذاران است و اهمیت آن در هویت دار کردن محصولات تولیدی از لحاظ کیفیت و چگونگی فرایند تولید است.

آغاز برداشت گل از بزرگترین دشت گل محمدی جهان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان داراب نیز گفت: برداشت گل از بزرگترین دشت گل محمدی دیم جهان در سطح پنج هزار و 600 هکتار آغاز شده و پیش بینی می‌شود بیش از هفت هزار تن گلبرگ و غنچه از گلستان‌های این شهرستان برداشت شود.

حبیب اله فتحی با بیان اینکه برداشت گل محمدی از اوایل اردیبهشت آغاز شده و تا اواخر خرداد ادامه دارد، افزود: شهرستان داراب از نظر سطح زیرکشت و میزان تولید گل محمدی مقام اول کشور را به خود اختصاص داده است.

به گفته فتحی؛ سطحی معادل پنج هزار و 100 هکتار از باغات گل محمدی شهرستان داراب به کشت دیم این محصول اختصاص دارد و بیشتر گلستان‌های دیم شهرستان داراب در مناطق لایزنگان، نوایگان، شکرویه و مروارید داراب قرار دارد که عملکرد هر هکتار گل محمدی دیم به طور متوسط هزار و دویست کیلوگرم و گل محمدی آبی حدود دو هزار و 500 کیلوگرم است.

 

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: ٧درصد گل محمدی این شهرستان به صورت غنچه و گلبرگ خشک به فروش می‌رسد و گل محمدی این شهرستان به دلیل کیفیت بالا و ارگانیک بودن، علاوه بر عرضه در بازار‌های داخلی به اروپا، کشور‌های حوزه خلیج فارس و آسیای میانه نیز صادر می‌شود.

 ظرفیت بی‌نظیر استان فارس در گیاهان دارویی، گل محمدی و دیگر گل‌هایی که در تولید عرقیات به کار می‌روند، سبب شده این استان همواره یکی از استان‌های مطرح در زمینه تولید عرقیات و گلاب باشد، به گونه‌ای که گلاب داراب در کنار گلاب دیگر شهرها نامی معتبر در سطح ایران و جهان است.

 

برچسب ها: برداشت ، گل محمدی ، داراب
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار