رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: ظرف یک سال گذشته مردم استان فارس با اجرای طرح پزشک خانواده یک هزار میلیارد ریال کمتر در حوزه درمان هزینه کرده اند و این دستاوردی بزرگ در اجرای این طرح است.
کد خبر: ۶۱۸۹۹
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۳ 14 July 2015
تابناک فارس به نقل از ایرنا:ایمانیه افزود:مهمترین مزیت اجرای این طرح کاهش پرداختی از جیب مردم است و با اجرای این طرح پوشش بیمه ای جامعه افزایش یافت بدین نحو که اگر قبلا کسی زیر پوشش بیمه نبود و می خواست به پزشک متخصص مراجعه کند باید 300 هزار ریال هزینه ویزیت پرداخت می کرد در حالی که هم اینک با برگه ارجاع فقط 10 درصد این مبلغ را می پردازد.

وی ادامه داد:حتی با داشتن دفتر چه بیمه نیز قبلا مردم 30 درصد مبلغ ویزیت را می پرداختند در حالی که اکنون با 30 هزار ریال

و با 10 درصد مبلغ می توانند به پزشک متخصص مراجعه کنند و پرداختی آنان کاهش یافته است .

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد:این موضوع تاثیر زیادی برای افراد نیازمند و حتی طیف متوسط جامعه داشته است و بر اساس مطالعات مستند انجام شده دریک سال گذشته مردم استان فارس یک هزار میلیاردریال کمتربه مراکزدرمانی پرداخت کرده اند .

ایمانیه گفت:تاثیر مهم دیگری که اجرای طرح پزشک خانواده داشته کنترل مصرف خودسرانه دارو بوده است ، پیش از آن سونامی مصرف آنتی بیوتیک ها در جامعه ما شکل گرفته بود و هر کسی هر طور اراده می کرد به مصرف خودسرانه داروها می پرداخت در حالی که اکنون با تشکیل پرونده الکترونیک ، خروجی داروها و نحوه مصرف آن کنترل و پایش می شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد:براساس تحقیقات انجام شده میزان مصرف آنتی بیوتیک ها،تزریقات، ومصرف کورتون ها که معیار مورد توجه مجامع جهانی است به شدت کاهش یافته و این دستاورد شگرفی در اجرای این طرح است.

وی بیان داشت :همچنین با اجرای طرح پزشک خانواده در مدت سه سال در استان فارس 40 هزار بیمار دیابتی و 60 هزار بیمار فشار خونی شناسایی شده اند و این از جمله مزایای اجرای طرح پزشک خانواده در شیراز است که در شهرهای دیگر خبری از آن نیست و دستاورد مهمی است .

ایمانیه از دیگر فواید اجرای این طرح را انجام آموزش های مدون برای پزشکان دانست و گفت: با این آموزش ها کار را برای حرکت به سمت سلامت محور کردن فعالیت ها در حوزه درمان آغاز کرده ایم .

وی ، رعایت عدالت در پرداخت به جامعه پزشکی را از دیگر دستاوردهای پزشک خانواده دانست و اظهار داشت:با عدد و رقم این موضوع قابل اثبات است که با اجرای این طرح در استان فارس ، توزیع درآمدها و پرداخت ها عادلانه تر شده است.

ایمانیه افزود:با اجرای طرح پزشک خانواده ، خدمات با کیفیت درمانی در زمینه های مختلف اعم از آزمایشگاه، رادیولوژی و پزشک متخصص به صورت عادلانه تر در شهر توزیع شده و در اختیار مردم قرار دارد و بسیاری از مناطق که قبلا محروم بودند اکنون زیر پوشش این خدمات هستند.

طرح پزشک خانواده ، آن گونه که در اهداف اولیه آن تعریف شده دارای فواید فراوانی است که مهمترین آن ایجاد نگاه سلامت محور به جای درمان محور در سیستم بهداشتی درمانی کشور است .

بهره مندی یکسان تمام افرادجامعه ازسرانه سلامت و اجرای عدالت در سلامت،حذف پرداخت هزینه های اضافی توسط مردم به نظام سلامت،انجام معاینه های دوره ای و پیگیری وضعیت سلامت افراد جامعه توسط پزشکان خانواده و ثبت سوابق بیماری ، دسترسی سریع و آسان و شبانه روزی مردم به خدمات سطح اول نظام سلامت،بهبود وارتقای نظام ارائه خدمات بهداشتی درمانی و پاسخگویی به نیازهای جدید مردم از جمله اهدافی است که در این برنامه پیش بینی شده است .
برچسب ها: پزشک خانواده
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار