شهر سلامت شیراز که از آن به عنوان اَبَر پروژه در شیراز یاد می‌شود در موقعیت جغرافیایی ۹۹۲ هکتاری در ۲۱ کیلومتری اراضی شمال غربی شیراز و در جنوب جاده شیراز به سپیدان قرار دارد و از ابتدای تصویب آن توسط هیئت دولت دهم تاکنون، چالش‌ها و مشکلات زیادی را تجربه کرده و با گذشت چندین سال سیر پیشرفت آن به شدت کند بوده و در حال حاضر فقط در حد همان زمین باقی مانده است.
کد خبر: ۱۰۰۵۵۹۶
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۱ 31 October 2021

تابناک فارس به نقل از مهر: یکی از مصوبات سفر دولت دهم به فارس تصویب ساخت شهر سلامت شیراز در راستای ارتقا و استفاده از پتانسیل‌های درمانی این شهر و تبدیل آن به قطب توریسم درمانی کشور بود.

شهر سلامت شیراز که از آن به عنوان اَبَر پروژه در شیراز یاد می‌شود در موقعیت جغرافیایی ۹۹۲ هکتاری در ۲۱ کیلومتری اراضی شمال غربی شیراز و در جنوب جاده شیراز به سپیدان قرار دارد و از ابتدای تصویب آن توسط هیئت دولت دهم تاکنون، چالش‌ها و مشکلات زیادی را تجربه کرده و با گذشت چندین سال سیر پیشرفت آن به شدت کند بوده و در حال حاضر فقط در حد همان زمین باقی مانده است.

قرار بود شهر سلامت در مساحتی ۹۹۲ هکتاری شیراز دارای بخش‌های مختلفی از جمله، نمایشگاه‌های پتانسیل گردشگری سلامت و پزشکی، میراث فرهنگی و تاریخی، اکوتوریسم و غیره در سطح کشور و استان فارس، سالن همایش و سالن‌های ملاقات، سالن‌های سینما، تئاتر و موسیقی، پلانتاریوم و اختر شناسی، باغ گیاه شناسی سرپوشیده و رو باز، مرکز پرورش گیاهان دارویی، موزه حیات وحش ایران و استان فارس و … باشد اما در حال حاضر با گذشت بیش از ۱۲ سال از زمان واگذاری زمین‌های احداث پروژه مذکور، به دلیل عدم مدیریت و برنامه‌ریزی مناسب و فقدان پیگیری مؤثر و جدی، زیرساخت‌های لازم برای جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی فراهم نشده و هیچ مبلغی از معادل ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی مورد انتظار، محقق نشده است.

 

همچنین احداث بیش از ۴ میلیون مترمربع فضای درمانی و ایجاد بیش از ۲۴ هزار فرصت شغلی مستقیم، در حد تهیه طرح‌های اولیه و بخشی از عملیات خاک‌برداری متوقف‌شده و به مرحله اجرا نرسیده است.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر با انتقاد از روند بسیار کند ساخت شهرک سلامت در شیراز گفت: برای ساخت این شهرک قرار بود که دانشگاه علوم پزشکی شیراز منابع آورده و با کار شراکتی نسبت به راه اندازی این شهرک اقدام کند که متأسفانه تاکنون اقدامی انجام نشده است.

جعفر قادری با اشاره به اینکه سرمایه گذار باید برای احداث این شهرک نزدیک به ۸ میلیارد دلار سرمایه می‌آورد، ادامه داد: در این راستا نه سرمایه گذار و نه دانشگاه علوم پزشکی شیراز نتوانسته‌اند اقدامی انجام دهند.

وی با بیان اینکه پس از گذشت این همه سال اتفاق خاصی برای احداث این شهرک رخ نداده، افزود: البته باید این نکته را متذکر شد که یک سرمایه گذار حدود ۱۵۰ میلیارد تومان آماده کرد تا کارهای زیرساختی را انجام دهد که در این راستا باید هر چه سریع‌تر اقدامات لازم انجام تا این پروژه کار خود را آغاز و در نهایت تکمیل شود.

این نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از مشکلات این شهرک را واگذاری زمین عنوان کرد و گفت: باید نهادهای نظارتی و امور اراضی برای رفع مشکلات در حوزه زمین برای احداث شهرک سلامت آستین بالا زده و ورود کنند تا از طریق فراخوان و مناقصه، پیمانکار مشخص و هر چه سریع‌تر کار دنبال شود.

 

قادری با اشاره به مزایای راه اندازی این شهرک در استان فارس توضیح داد: کار ساخت این پروژه با مصوبه هیأت دولت در سال ۸۶ و با مشارکت منطقه ویژه اقتصادی و بخش خصوصی مطرح و برای این پروژه، بیمارستان‌ها و مجموعه‌های درمانی، تولید دارو و فرآورده‌های پزشکی، تجهیزات پزشکی و پروژه‌های گردشگری در نظر گرفته شده است.

خیران سلامت ظرفیت مناسب برای ساخت شهرک سلامت

وی ادامه داد: استفاده از توانمندی‌های نیک اندیشان عرصه سلامت که با مجمع خیرین تأمین سلامت استان فارس همکاری می‌کنند نیز می‌تواند تأثیر بسزایی در رشد و پیشرفت ایجاد شهرک سلامت داشته باشد.

نماینده مردم شیراز عنوان کرد: به دلیل وجود هلدینگ‌ها و بیمارستان‌های متعدد در شهر سلامت، ظرفیت‌های سرمایه گذاری جذابی نیز در این شهر وجود دارد که قطعاً سرمایه گذاران کشور را به سمت خود جذب خواهد کرد.

 

وی با بیان اینکه شیراز قطب پزشکی کشور و حتی خاورمیانه است، اظهار کرد: سالانه توریست‌های بسیاری برای درمان مراجعه می‌کنند از این رو شهر سلامت موجب رونق این بخش خواهد شد.

تمام مسئولان و نمایندگان فارس برای احداث این شهرک تلاش کنند

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در رابطه با احداث شهرک سلامت در شهر شیراز گفت: تا جایی که بنده به یاد می آورم از سال ۱۳۹۰ که من شهردار شیراز بود و دکتر ایمانیه رئیس وقت دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود این موضوع در جلسات مختلف مطرح و قرار بود این شهرک در مساحتی حدود ۹۰۰ هکتار در شیراز راه اندازی شود.

علیرضا پاک فطرت افزود: بر این اساس مقرر شده بود که این شهرک سلامت دارای هتل‌های خوب، مراکز درمانی برای سالمندان، بیمارستان‌های مجهز، آب درمانی و… باشد که متأسفانه در حال حاضر هیچ‌گونه پیشرفتی نداشته است.

وی ادامه داد: ساخت این شهرک علاوه بر اشتغالزایی برای استان در حوزه ارائه خدمات سلامت به مردم استان، جنوب کشور و حتی کشورهای همسایه هم تأثیر زیادی دارد از این رو باید به عنوان یکی از اولویت‌های اساسی در دستور کار باشد.

انتقاد از روند کند پروژه

این نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه روند احداث این پروژه که مربوط به دولت دهم است، کاملاً متوقف شده، بیان کرد: متأسفانه به دلیل عدم ثبات مدیریت در سطح استان طی چند سال گذشته و تغییر استانداران هر دو سال یک بار این پروژه کاملاً کنار گذاشته شد اما باید مدیریت ارشد استان که بومی است هرچه سریع‌تر این پروژه را در دستور کار خود قرار دهند و تمامی نمایندگان استان نیز این مسئله را در مرکز پیگیری کنند.

 

وی یک پیشنهاد هم برای عملیاتی شدن سریع‌تر این پروژه داد و گفت: بنده در جلسات گذشته به دکتر ایمانیه هم این موضوع را گرفته‌ام که پروژه باید فاز بندی شده و به پیمانکاران مختلفی داده شود نه اینکه کل پروژه در اختیار یک نفر باشد بلکه باید با قراردادهای مشارکتی کار را دنبال کرد تا هر چه سریع‌تر این ابر پروژه استان به بهره برداری برسد.

پاک فطرت به با اشاره به اینکه استان فارس در حوزه سلامت حرف بسیاری برای گفتن دارد، گفت: در حال حاضر احداث این شهرک بر روی زمین مانده و باید همه مسئولان و نمایندگان کمک کنند تا هر چه سریع‌تر بلند شود و کار عملیاتی آن آغاز شود.

این نماینده شیراز ادامه داد: به طور حتم این پروژه نه تنها در حوزه اشتغالزایی برای استان بلکه در حوزه جذب توریسم درمانی بسیار مؤثر است زیر فارس دارای پزشکان و کادر درمانی بسیار حاذقی است که باید از آن استفاده کرد.

 شیراز به واسطه ظرفیت‌های پزشکی خود به عنوان یکی از قطب‌های پزشکی خاورمیانه مطرح می‌شود اما این ظرفیت‌ها با زیرساخت‌هایی مانند شهرک سلامت می‌تواند ارزش افزوده بزرگی برای جنوب کشور باشد.

به نظر می‌رسد متولیان امر با دغدغه بیشتر می‌توانند این پروژه بزرگ را به سرانجام برسانند و با برنامه ریزی دقیق‌تر نسبت به آغاز عملیات اجرایی آن اقدام کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار